Lektionsplanering
Årskurs: 1-3
Kurs: Svenska
Tema: Frekes fot och funktionsnedsättning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska läsa och samtala om skönlitterära texter och andra typer av texter. | Eleven samtalar om elevnära frågor och ämnen och ställer frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter. |
Eleverna ska använda lässtrategier för att förstå och tolka texter. | Eleven läser bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt. |
Eleverna ska skriva egna texter med tydlig struktur. | Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg. Texterna har tydlig inledning, handling och avslutning. |
Eleverna ska reflektera över livsvillkor och mänskliga rättigheter. | Eleven ger och tar enkla muntliga instruktioner. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till boken "Frekes fot" (10 min)
- Berätta kort om författaren Pija Lindenbaum och boken.
- Diskutera bokens huvudkaraktär Freke och hans problem.
- Fråga eleverna vad de tror Freke känner när han upptäcker att hans sko och fot är borta.
- Uppmuntra eleverna att dela med sig av sina egna erfarenheter av att förlora något.
- Läs ett utdrag från boken tillsammans.
2. Samtal om funktionsnedsättning (15 min)
- Definiera vad en funktionsnedsättning är med exempel.
- Diskutera hur funktionsnedsättning kan påverka en persons liv.
- Fråga eleverna hur de skulle känna om de förlorade något viktigt.
- Använd karikatyrer eller bilder för att illustrera olika situationer.
- Dela in eleverna i små grupper för att diskutera sina tankar.
3. Skriva egna berättelser (15 min)
- Be eleverna att tänka på något de har förlorat och hur de kände sig.
- Ge dem tid att skriva en kort berättelse om situationen.
- Sätt fokus på att ha en tydlig inledning, handling och avslutning.
- Uppmuntra dem att använda sina känslor i berättelsen.
- Låt några elever läsa sina berättelser högt.
4. Avslutande reflektion (10 min)
- Diskutera vad de har lärt sig om att gå vidare efter att ha förlorat något.
- Ställ frågor som: "Vad kan vi göra för att hantera förlust?" och "Hur kan vi hjälpa andra som har förlorat något?"
- Samla in tankar på tavlan.
- Summera lektionen och informera om nästa tillfälle.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Funktionsnedsättning: Förstå vad en funktionsnedsättning innebär och ge exempel på olika typer. Diskutera hur dessa kan påverka livet för någon.
- Känslor vid förlust: Reflektera över känslor som sorg, saknad och hur man kan gå vidare efter en förlust.
- Berättandets struktur: Lär oss hur man skriver en berättelse med inledning, handling och avslutning.
- Empati: Utveckla förmågan att sätta sig in i andra människors situationer och känslor.
- Samarbete: Arbeta tillsammans i grupper för att diskutera och dela erfarenheter.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Funktionsnedsättning | En begränsning i en persons förmåga att utföra vissa aktiviteter. | Från latin "functio" (fungerande) och "nascor" (födas). |
Förlust | Att tappa något, vilket kan ge känslor av sorg. | Från fornnordiska "fór" (att gå bort). |
Empati | Förmågan att förstå och dela andras känslor. | Från grekiska "empatheia" (känsla). |
Berättelse | En återberättad händelse eller fiktion. | Från latin "narratio" (återberättande). |
Känslor | Inre upplevelser som glädje, sorg, rädsla, etc. | Från latin "census" (skattning). |
Diskussionsfrågor
A. Tänk om Freke aldrig hittar sin fot igen. Hur skulle han kunna fortsätta leva sitt liv? Vilka nya möjligheter skulle han kunna hitta?
B. Om du förlorade något mycket viktigt för dig, hur tror du att du skulle hantera det? Finns det några positiva sätt att gå vidare?
C. Tänk på en tid när du har sett någon annan förlora något. Vad gjorde de för att klara av situationen? Hur kände du dig som åskådare?
Aktivitet
Eleverna får i uppdrag att skapa en bildbok där de illustrerar sin egen berättelse om att förlora något. De kan använda olika material som färgpennor, klistermärken och tidningsurklipp. Eleverna ska också skriva en kort text till varje bild där de beskriver vad de har förlorat och hur de känner. När böckerna är klara får de presentera sina verk för klassen och dela med sig av sina berättelser.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad förlorade Freke? | Sin sko och fot. |
Hur kände Freke när han upptäckte att de var borta? | Förvirrad och ledsen. |
Vad betyder funktionsnedsättning? | En begränsning i en persons förmåga. |
Ge ett exempel på hur man kan gå vidare efter en förlust. | Genom att fokusera på nya möjligheter. |
Vad lärde vi oss om empati idag? | Att förstå och känna med andra människor. |
Hur kan man stötta någon som har förlorat något? | Vara en bra lyssnare och dela sina tankar. |
Vad innehåller en berättelse? | Inledning, handling och avslutning. |
Vad är viktigt att tänka på när man skriver en text? | Att ha en tydlig struktur och använda känslor. |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att skriva en kort berättelse hemma om något de har förlorat, liknande den aktivitet de gjorde under lektionen. Berättelsen ska innehålla detaljer om hur förlusten påverkade dem och hur de kände sig. De ska också rita en bild som illustrerar sin berättelse. Detta arbete kan lämnas in som en skriftlig uppgift och fungera som en komplettering för elever som var frånvarande.
Citat
”Det är inte hur mycket vi har, utan hur mycket vi njuter av det som verkligen räknas.” – Charles Spurgeon (1834-1892)
Detta citat påminner oss om vikten av att uppskatta det vi har istället för att fokusera på det vi har förlorat, vilket knyter an till lektionens tema om att gå vidare efter en förlust.