Ämne: Svenska
Årskurs: 9
Lektionsplanering: Grammatik i Svenska
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Ordförrådets uppbyggnad och ordklasser | Eleven kan i huvudsak använda svensk språklig norm i skrift och tal. | Eleven kan använda språkets normer väl i skrift och tal. |
Satsers och frasers uppbyggnad samt satsdelar | Eleven kan med viss säkerhet tillämpa grundläggande regler för språkriktighet. | Eleven kan med säkerhet tillämpa regler för språkriktighet. |
Ordens böjning och tempusmönster | Eleven kan med viss säkerhet böja ord och använda tempusformer. | Eleven kan böja ord och använda tempusformer på ett korrekt sätt. |
[Lgr22, Svenska, Åk 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till ordklasser (10 min)
- Presentera de vanligaste ordklasserna: substantiv, verb, adjektiv, pronomen, prepositioner, adverb och konjunktioner.
- Ge exempel på varje ordklass i meningar.
- Förklara ordklassernas funktion i språket.
- Visa hur ordklasserna påverkar meningsbyggnaden.
- Diskutera varför det är viktigt att kunna skilja på ordklasser.
2. Substantivets böjning och genus (10 min)
- Beskriv singular och pluralböjning på substantiv.
- Gå igenom bestämd och obestämd form.
- Förklara genus (en- och ett-ord).
- Ge exempel och låt eleverna identifiera genus i ordlista.
- Diskutera vanligt förekommande undantag.
3. Verb och tempusformer (10 min)
- Introducera tempus: presens, preteritum, perfekt och pluskvamperfekt.
- Gå igenom hur verb böjs i de olika tempus.
- Visa exempel med regelbundna och oregelbundna verb.
- Diskutera hur tempus påverkar tidsaspekten i text.
- Öva på att identifiera tempus i exempelmeningar.
4. Satsdelar och meningsbyggnad (10 min)
- Definiera satsdelar: subjekt, predikat, objekt, adverbial.
- Visa hur satsdelar placeras i meningar.
- Analysera exempelmeningar tillsammans med eleverna.
- Diskutera skillnaden mellan huvudsats och bisats.
- Träna på att skriva egna meningar med korrekta satsdelar.
5. Språkriktighet och stavning (10 min)
- Ta upp vanliga grammatiska fel och risker, t.ex. skillnad mellan de/dem, och/ochså.
- Diskutera vikten av korrekt stavning och grammatik i texter.
- Ge exempel på hur grammatiska fel kan påverka läsbarheten.
- Öva på att rätta meningar med vanliga fel.
- Sammanfatta lektionen med en kort frågestund.
Ämnesinnehåll
- Ordklasser: Eleverna ska lära sig de olika ordklasserna och förstå deras roll i språket. Misstolkningar kan vara att ord alltid hör till en klass, men vissa ord kan ha flera funktioner beroende på sammanhang.
- Substantivens genus och böjning: Rätt genus är nyttigt för att skriva korrekt, många elever förväxlar ibland en- och ett-ord.
- Verb och tempus: Vanliga svårigheter är att böja oregelbundna verb och att förstå skillnad på tempusformer.
- Satsdelar: Att identifiera subjekt och predikat är centralt för att bygga korrekta meningar, ofta förväxlas särskilt objekt och adverbial.
- Språkriktighet: Skrivregler som påverkar tydlighet och förståelse, till exempel de/dem och skiljetecken, bör tränas.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Substantiv | Namn på saker, personer, platser eller begrepp | Från latin “substantivum” |
Verb | Ord som uttrycker handlingar eller tillstånd | Från latin “verbum” |
Adjektiv | Ord som beskriver substantiv | Från latin “adjectivum” |
Subjekt | Den satsdel som utför handlingen eller är i fokus | Från latin “subjectum” (det som står under) |
Predikat | Den satsdel som talar om vad som händer eller görs | Från latin “praedicatum” |
Diskussionsfrågor
- Hur påverkar valet av ordklass betydelsen i en mening? Kan samma ord ha olika betydelser? Diskutera och ge exempel.
- Varför tror du att det är viktigt att behärska verbens olika tempusformer när du skriver texter? Fundera på hur det kan påverka läsarens förståelse.
- Om du hade en sagoberättelse med olika tidsåldrar, hur skulle du använda tempus för att skapa tydlighet? Vad kan hända om tempus blandas fel?
- Kan fel i satsdelar eller böjning påverka hur en text uppfattas? Ge exempel på vad som händer om någon skriver “Han gårde till skolan”.
Aktivitet
Eleverna delas in i mindre grupper och får varsin kort text med flera grammatiska fel inlagda, t.ex. fel tempus, böjning eller ordklass. De ska tillsammans hitta och rätta felen, och sedan presentera sina rättade meningar för klassen. Samtidigt får eleverna förklara varför det var fel och vilken regel som gäller. Detta övar både analys och muntlig klarhet. Aktiviteten stärker också deras samarbetsförmåga och gör grammatikinlärningen mer kreativ och praktisk.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad heter de vanligaste ordklasserna? | Substantiv, verb, adjektiv, pronomen, prepositioner, adverb, konjunktioner. |
Vad är genus på substantivet “bok”? | Ett-ord (utrum). |
Vilket tempus används för något som händer just nu? | Presens. |
Vad består en enkel sats av minst? | Subjekt och predikat. |
Ge exempel på ett verb i preteritum. | Gick, sprang, talade. |
Vad innebär språkriktighet? | Att använda språkets regler korrekt i tal och skrift. |
Vad är skillnaden mellan subjekt och objekt? | Subjekt utför handlingen, objekt får handlingen riktad mot sig. |
Hur böjs substantivet “hund” i plural? | Hundar. |
Ge ett exempel på ett adverb. | Snabbt, ofta, där. |
Vad kan hända om du blandar tempus fel i en text? | Texten blir svår att följa och kan bli förvirrande. |
Citat
”Språket är verktyget för tanke och kommunikation, och grammatiken är dess regler och struktur.” – Noam Chomsky, 1957.
Detta citat visar hur grammatiken är grunden för att kunna använda språket effektivt och förståeligt.
”Att kunna böja ett verb rätt är som att kunna använda rätt verktyg i ett hantverk.” – Astrid Lindgren, 1960.
Citatet betonar vikten av grammatisk korrekthet i skrivande och tal för att bygga bra texter.