Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska. ”Haj-Jenny” (2017) av L. Lundmark. Identitet och ensamhet. [Åk. 1 – 3]

Lektionsplanering

Årskurs: 1-3
Kurs: Svenska
Tema: Identitet och ensamhet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska ges möjlighet att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften. Eleven samtalar om elevnära frågor och ämnen och ställer frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter.
Eleverna ska få träna på att skriva olika slags texter med olika syften. Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg.
Eleverna ska utveckla sin förmåga att lyssna, samtala och diskutera. Eleven läser bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt.
Eleverna ska ges möjlighet att reflektera över sin egen och andras identitet och känslor. Eleven söker information ur någon anvisad källa och återger grundläggande delar av informationen i enkla faktatexter.

[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till "Haj-Jenny" (10 min)

  • Presentera boken "Haj-Jenny" och dess tema om identitet och ensamhet.
  • Diskutera kortfattat vad ensamhet kan betyda.
  • Berätta om huvudkaraktären Jenny och hennes perspektiv.
  • Engagera eleverna genom att fråga om de känner igen sig i Jennys tankar eller känslor.

2. Gruppdiskussion om ensamhet (15 min)

  • Dela in eleverna i små grupper.
  • Be grupperna diskutera vad ensamhet betyder för dem och ge exempel.
  • Låt varje grupp dela något från sin diskussion med klassen.
  • Ställ följdfrågor för att uppmuntra till djupare reflektion.

3. Textanalys av "Haj-Jenny" (15 min)

  • Läs ett utdrag från boken tillsammans.
  • Analysera texten och låt eleverna föreslå ord eller känslor som de tycker fångar Jennys upplevelse.
  • Diskutera hur illustrationen förstärker berättelsen.
  • Fråga eleverna hur de tror att Jenny känner sig under olika situationer i texten.

4. Reflektion och sammanfattning (10 min)

  • Sammanfatta vad som diskuterats under lektionen.
  • Låt eleverna dela sina tankar om vad de lärt sig om identitet och ensamhet.
  • Fråga hur de skulle beskriva sig själva i relation till Jenny.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Identitet: Eleverna ska förstå vad identitet innebär och hur den kan formas genom upplevelser och relationer.
  • Ensamhet: Diskutera olika typer av ensamhet, och hur den kan kännas och upplevas av olika personer.
  • Självbild: Undersök hur vi ser på oss själva och hur detta kan skilja sig från hur andra ser oss.
  • Berättande texter: Lär eleverna grundläggande strukturer för berättande texter, inklusive inledning, handling och avslutning.
  • Illustrationens roll: Förstå hur bilder kan förstärka och komplettera berättande texter.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Identitet Det som gör en person unik och särskild, inklusive egenskaper och intressen. Från latin "identitas" som betyder "det som är sig själv".
Ensamhet En känsla av att vara ensam eller isolerad, oavsett om man är fysiskt ensam eller inte. Från gammelsvenska "ensam" som betyder "enda" eller "själv".
Perspektiv Synvinkel eller åsikt som påverkar hur man uppfattar en situation eller person. Från latin "perspectivus" som betyder "att se igenom".
Självbild Hur en person uppfattar och bedömer sig själv. Från svenska "själv" och "bild".
Berättande En typ av text som handlar om en historia eller händelse. Från franska "récit" som betyder "berättelse".

Diskussionsfrågor

A. Vad betyder det att vara ensam? Kan ensamhet vara något positivt ibland?
B. Hur tror du att vår identitet påverkas av de vi umgås med? Kan personer ändra vår självbild?
C. Om du fick ge ett råd till Jenny, vad skulle det vara? Hur skulle du hjälpa henne att känna sig mindre ensam?

Aktivitet

Eleverna får skapa egna bilder och korta berättelser som handlar om deras egna upplevelser av ensamhet eller gemenskap. De kan använda färgpennor och papper för att illustrera sina berättelser. Varje elev får dela sin berättelse med en klasskompis och diskutera hur de kände under sina upplevelser. Aktiviteten syftar till att öka medvetenheten om känslor och erfarenheter kopplade till identitet och ensamhet.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad tycker du att ensamhet betyder? Ensamhet är att känna sig ensam eller isolerad.
2. Kan ensamhet vara något bra? Hur då? Ja, ibland kan man behöva tid för sig själv.
3. Hur påverkar våra vänner vår identitet? De kan påverka hur vi ser oss själva och hur vi beter oss.
4. Vad handlar "Haj-Jenny" om? Om en tjej som känner sig ensam men också har egna intressen.
5. Hur kändes Jenny när hon var ensam? Hon kände sig både ensam och stark.
6. Vad är en självbild? Det är hur vi ser på oss själva.
7. Varför är det viktigt att prata om ensamhet? För att förstå och stödja varandra.
8. Kan illustrationer påverka hur vi uppfattar en berättelse? Ja, de kan förstärka känslor och teman.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort berättelse om en gång de kände sig ensamma eller hur de hanterade att vara ensamma. Berättelsen ska ha en tydlig inledning, handling och avslutning. Eleverna ska även rita en bild som illustrerar deras berättelse. Denna uppgift hjälper dem att bearbeta sina känslor och reflektera över sina erfarenheter av ensamhet och identitet.

Citat

”Att vara ensam är något vi alla upplever, men det är i dessa stunder av tystnad som vi ofta hittar oss själva.” – Rainer Maria Rilke, 1903. Detta citat belyser vikten av att förstå ensamhet som en del av självupptäckten, vilket knyter an till lektionens tema om identitet och ensamhet.


Modern Tillbaka-knapp