Lektionsplanering
Årskurs: Åk. 7
Ämne: Svenska
Tema: Identifiera och använda ordklasser i meningar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Språkliga strukturer och normer. Stavning, meningsbyggnad, styckeindelning och olika typer av textbindning. Ordklasser och satsdelar. | Eleven följer grundläggande regler för språkriktighet på ett väl fungerande sätt. Elevens texter kan i olika grad innehålla andraspråksdrag beroende på den innehållsliga och tankemässiga komplexiteten. |
[Lgr22, Svenska, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till ordklasser (10 min)
- Gå igenom vad ordklasser är och vilka som finns.
- Använd exempelmeningar för att illustrera varje ordklass.
- Ställ frågor till eleverna om vad de redan vet.
- Förklara varför det är viktigt att känna till ordklasser.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in klassen i små grupper.
- Låt varje grupp diskutera exempel på hur olika ordklasser används i meningar.
- Be grupperna att dela med sig av sina exempel.
- Styr diskussionen mot de vanligaste felen i meningsbyggnad.
3. Praktisk övning (15 min)
- Ge eleverna meningar med felaktig ordklassanvändning.
- Be eleverna arbeta individuellt med att identifiera och rätta felen.
- Samla in uppgifterna för att ge respons på efteråt.
- Diskutera resultaten i helklass.
4. Avslutande reflektion (10 min)
- Be eleverna reflektera över vad de har lärt sig om ordklasser.
- Diskutera hur denna kunskap kan tillämpas i deras eget skrivande.
- Sammanfatta lektionen och svara på eventuella frågor.
- Ge en kort presentation av nästa lektion.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Ordklassernas betydelse: Definiera vad ordklasser är och deras roll i språket.
- Exempel på ordklasser: Presentera substantiv, verb, adjektiv, pronomen, adverb.
- Meningsbyggnad: Diskutera hur ordklasser påverkar meningsbyggnad.
- Stavningsregler: Genomgå vanliga stavningsregler kopplade till ordklasser.
- Skriva och identifiera: Öva på att skriva meningar och identifiera ordklasser i dem.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Substantiv | Ord som beskriver en person, plats, sak eller idé. | |
Verb | Ord som beskriver en handling eller tillstånd. | |
Adjektiv | Ord som beskriver egenskaper eller tillstånd hos substantiv. | |
Adverb | Ord som beskriver hur något görs. | |
Pronomen | Ord som används istället för substantiv. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar ordklasser meningsbyggnaden i en mening? Diskutera med exempel.
- B. Kan en mening vara korrekt utan att utforma alla ordklasser? Motivera.
- C. Hur kan vi använda kunskaper om ordklasser för att förbättra vårt skrivande?
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skriva en kort berättelse (ca 100-150 ord) där de medvetet använder minst tre olika ordklasser. De ska understryka de olika ordklasserna i texten och presentera sina berättelser för klassen. Detta ger ett praktiskt tillämpande av kunskapen och främjar kreativt skrivande.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är en substantiv? | En person, plats, sak eller idé. |
Ge ett exempel på ett verb. | Springa. |
Vad gör adjektiv? | De beskriver egenskaper hos substantiv. |
Nämn en typ av pronomen. | Personligt pronomen. |
Vad kan adverb beskriva? | Hur, när, var eller i vilken grad något görs. |
Hemuppgift
Eleverna ska skapa en lista med 10 meningar där de identifierar och markerar olika ordklasser. De ska också för varje mening ge en kort förklaring av vilken ordklass som används och dess funktion i meningen. Listan ska lämnas in vecka 2.
Citat
“Språket är ett verktyg för att förstå världen.” – Anonym
Detta citat understryker vikten av språk och dess struktur i vår förståelse av omvärlden vilket knyter an till dagens lektion om ordklasser.
Uppföljning
Det saknas betygskriterier för det här ämnet i aktuell årskurs.