Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska. Introduktion till novell. [Åk. 7-9]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 7-9

Ämne: Svenska

Tema: Introduktion till novell

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska ges möjlighet att läsa och samtala om skönlitteratur och andra texter med litterär eller kulturell prägel, som berättande texter, lyrik och drama. De ska i arbetsprocesser framföra och samtala om sina tankar och upplevelser kring litteratur. Eleven ger exempel på kännetecken i olika typer av texter, både skönlitterära och sakprosatexter.

[Lgr22, Svenska, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till novell (10 min)

  • Diskutera vad en novell är och dess kännetecken.
  • Ge exempel på kända noveller och författare.
  • Presentera syftet med lektionen och vad eleverna ska lära sig.

2. Läsning av en kort novell (15 min)

  • Välj en kort novell och läs den högt för klassen.
  • Stanna upp och ställ frågor under läsningen för att hålla eleverna engagerade.
  • Diskutera novellens handling, karaktärer och teman.

3. Gruppdiskussion (15 min)

  • Dela in eleverna i små grupper och ge dem diskussionsfrågor.
  • Frågor kan inkludera: Vad tyckte ni om novellen? Vilka teman kan ni identifiera? Hur påverkar novellens struktur berättelsen?

4. Avslutande reflektion (10 min)

  • Samla klassen och låt varje grupp dela sina tankar och insikter.
  • Möt de gemensamma trådar som har kommit upp under diskussionen.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Novellens struktur. Lär dig om inledning, komplexitet, upplösning och slut.
  • Karaktärsanalys. Förstå huvudkaraktärernas utveckling och drivkrafter.
  • Teman och budskap. Identifiera centrala teman i noveller och diskussion kring budskapet.
  • Språk och stil. Studera hur författarens språk och stil påverkar berättelsen.
  • Möjligheter till egna skapelser. Inspirera eleverna till att skriva egna noveller som avslutning på temat.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Novell En kort, berättande prosatext som fokuserar på en händelse eller situation. Från franska “nouvelle”, betyder “ny”.
Tema Den huvudsakliga idén eller ämnet i en berättelse. Grekiska “thema”, som innebär “placering”.
Karaktär En person eller varelse i en berättelse. Från grekiska “charaktēr”, som betyder “prägel” eller “skulptur”.
Upplösning Den del av berättelsen där problem löses och konflikter avslutas. Från medeltidsfranska “resolut”, innebär “att lösa”.
Stil Den stilistiska utformningen av en text, som kan inkludera språk och berättarteknik. Latin “stilus”, som betyder “penna”.

Diskussionsfrågor

  • A. Varför tror ni att novellen är en så populär genre? Finns det något speciellt som gör den unik jämfört med romaner?
  • B. Hur påverkar novellens längd sättet att berätta en historia? Kan viktigt innehåll förlora sig i en längre text?
  • C. Vilka känslor tar novellen fram hos er, och varför tror ni att författaren valt att förmedla just dessa känslor?

Aktivitet

Genomför en skrivövning där eleverna får en början på en novell (t.ex., “En regnig dag när allt förändrades…”) och ombeds att skriva sin egen novell utifrån denna. Ge dem en halvtimme att utveckla sin berättelse, som sedan kan delas i par för diskussion och feedback.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är en novell?
Nämn ett kännetecken för noveller.
Vad betyder “tema”?
Nämn en känd novell och dess författare.
Vilken känsla väckte novellen hos dig?
Hur många karaktärer fanns i novellen?
Beskriv novellens upplösning kort.
Vilka teman återfinns i noveller generellt?

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en egen novell på minst två sidor A4. De ska fokusera på att utveckla en tydlig struktur med inledning, mitt och avslut. Novellen ska behandla ett centralt tema som diskuterades i lektionen.

Citat

“En bra novell är som en vän som inte säger allt på en gång.” – Okänd Detta citat poängterar vikten av subtilitet i berättande och hur noveller kan ge en djupare förståelse av teman genom att låta läsaren tänka själv.

Uppföljning

Vilket av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp