Lektionsplanering
Årskurs: Åk. 4 – 6
Kurs: Svenska
Tema: Livets komplexitet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska läsa och analysera skönlitteratur och andra texter som till exempel poesi, samt samtala om deras innehåll. | Eleven skriver olika slags texter med begripligt innehåll, i huvudsak fungerande struktur och viss språklig variation. |
Eleverna ska skriva egna texter, exempelvis dikter och verser, för att uttrycka egna tankar och känslor. | Eleven samtalar om bekanta ämnen på ett sätt som till viss del upprätthåller samtalen. |
Eleverna ska arbeta med att öka sin läsförståelse genom att sammanfatta och resonera om texter. | Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med flyt och visar grundläggande läsförståelse. |
Eleverna ska diskutera och reflektera över livets stora och små frågor, såsom tid, liv och död. | Eleven för också enkla resonemang om tydligt framträdande budskap i olika texter. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till temat (10 min)
- Presentera boken "Livet och lite annat" och dess författare Lena Sjöberg.
- Diskutera vad vi menar med livets komplexitet och varför det är ett intressant ämne.
- Ge exempel på olika teman i boken, som kropp, tid och död.
- Fråga eleverna om de har egna erfarenheter eller tankar kring dessa teman.
2. Läsning av utvalda verser (15 min)
- Välj ut 2-3 verser från boken att läsa högt för klassen.
- Be eleverna att lyssna noga och reflektera över känslor och tankar som väcks.
- Diskutera verserna i helklass och ställ öppna frågor för att få igång samtalet.
- Låt eleverna dela med sig av sina egna tolkningar av texterna.
3. Skapande av egna verser (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper och ge dem i uppgift att skapa egna verser inspirerade av de lästa texterna.
- Ge dem ledord som liv, död, tid, natur, känslor, osv.
- Uppmuntra dem att använda rim och rytm i sina skapelser.
- Låt grupperna förbereda sig för att framföra sina verser senare.
4. Avslutande reflektion och delning (10 min)
- Låt varje grupp framföra sina egna verser för klassen.
- Diskutera hur det kändes att skriva och framföra sina egna texter.
- Sammanfatta vad eleverna lärt sig om livets komplexitet genom verserna.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Livets olika aspekter: Eleverna lär sig att identifiera och diskutera olika aspekter av livet, inklusive tidens gång, livets skörhet och dödens betydelse.
- Poesi som uttrycksform: Genom att läsa och skriva poesi förstår eleverna hur man kan uttrycka känslor och tankar i en konstnärlig form.
- Rim och rytm: Eleverna får kunskap om hur rim och rytm kan användas för att förstärka budskapet i en text.
- Kreativt skrivande: Genom att skapa egna verser utvecklar eleverna sin kreativitet och förmåga att uttrycka sig skriftligt.
- Läsförståelse och tolkning: Genom att arbeta med dikter tränar eleverna sin förmåga att förstå och tolka olika slags texter.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Poesi | En litterär form som använder estetiska och rytmiska element för att uttrycka känslor och tankar. | Från grekiska "poiesis" som betyder "skapande". |
Rim | En ljudlikhet mellan ord, ofta i slutet av versrader, som används för att skapa musikalitet i text. | Från tyskan "Reim". |
Vers | En rad eller linje i en dikt; en enhet av rytm och rim. | Från latinet "versus" vilket betyder "vända". |
Rytm | Mönstret av ljud och pauser i en dikt, som bidrar till dess musikalitet och flöde. | Från grekiska "rhythmus". |
Komplexitet | Svårighetsgrad och mångfacetterad natur av ett ämne eller situation. | Från latin "complexus" som betyder "omsluten". |
Diskussionsfrågor
A. Hur tycker ni att vårt förhållande till tid påverkar hur vi lever våra liv? Diskutera detta utifrån både positiva och negativa perspektiv.
B. I vilka situationer kan humor vara ett bra sätt att hantera allvarliga ämnen som döden eller sorg? Dela med er av egna exempel.
C. Kan ni tänka er att skriva en dikt om något ni tycker är svårt eller utmanande? Vad skulle ni vilja uttrycka och varför?
Aktivitet
Eleverna får i uppdrag att skapa en "livets tidslinje". Varje elev ska välja tre viktiga händelser i sitt liv (eller i en fiktiv karaktärs liv) och skriva en kort vers om varje händelse. De ska sedan illustrera sina verser med bilder eller symboler. Tidslinjen ska hängas upp i klassrummet, och eleverna får presentera sina verk för varandra. Detta ger dem möjlighet att reflektera över livets olika aspekter och hur de kan uttryckas i poesi.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad handlar boken "Livet och lite annat" om? | Livets olika aspekter i både humoristiska och allvarliga verser. |
Vilka teman finns i verserna? | Tid, liv, död, kropp, känslor. |
Vad är poesi? | En litterär form för att uttrycka känslor och tankar. |
Hur kan rim och rytm påverka en dikt? | De skapar musikalitet och förstärker budskapet. |
Varför är det viktigt att diskutera svåra ämnen? | Det hjälper oss att bearbeta och förstå våra känslor. |
Ge ett exempel på en känsla som kan uttryckas i poesi. | Sorg, glädje, ångest, kärlek. |
Hur kan vi använda humor i allvarliga ämnen? | För att lätta på stämningen och göra skrämmande ämnen mer hanterbara. |
Vad lärde du dig av att skriva din egen vers? | Att uttrycka känslor är viktigt och kan vara en kreativ process. |
Hemuppgift
Skriv en egen dikt inspirerad av temat livets komplexitet. Du får gärna använda rim och rytm, men det är inte ett krav. Dikten ska handla om en upplevelse eller känsla som är viktig för dig. När du är klar, illustrera din dikt på ett sätt som passar temat. Dela gärna med dig av din dikt och illustration i nästa klass.
Citat
”Livet är som en bok. De som inte reser läser bara en sida.” – Augustinus (354-430 e.Kr.)
Detta citat betonar vikten av att utforska livet och dess möjligheter. Det knyter an till lektionen genom att uppmuntra eleverna att tänka på sina egna erfarenheter och hur dessa formar deras förståelse av livets komplexitet.