Lektion. Svenska. “Odysseus pojke” (2003) av G. Gidlund. Hjälteberättelser och identitet. [Åk. 4 – 6]

Lektionsplanering

Årskurs: 4-6

Ämne: Svenska

Tema: Hjälteberättelser och identitet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Läsning av skönlitteratur, däribland en mångfald av genrer som t.ex. berättelser om hjältar och mytologiska berättelser. Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med flyt och visar grundläggande läsförståelse.
Bearbetning och analys av skönlitterära verk, med fokus på karaktärer, handling och tema. Eleven för enkla resonemang om innehållet i olika texter.
Att förstå och diskutera berättelser om hjältemod och identitet. Eleven samtalar om och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som till viss del utvecklar samtalen och diskussionerna.

[Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till hjälteberättelsen (10 min)

  • Diskutera vad en hjälte är och vilka egenskaper en hjälte ofta har.
  • Redogör för begreppet “mytologi” och dess koppling till berättelser om hjältar.
  • Berätta om boken Odysseus pojke och förklara huvudpersonens relation till sin far, Odysseus.
  • Introducera temat kring identitet och ideal i hjälteberättelser.

2. Läsning ur Odysseus pojke (15 min)

  • Läs ett kapitel eller stycke från boken högt för klassen.
  • Pausa och diskutera textens innehåll, särskilt hur Thelemakos ser på sin far Odysseus.
  • Reflektera över vad Thelemakos känner och tänker om sin identitet i förhållande till sin far.
  • Uppmuntra eleverna att ställa frågor kring texten för att fördjupa förståelsen.

3. Diskussion om hjältemod och ideal (10 min)

  • Dela in eleverna i små grupper och ge dem olika frågor om hjältemod att diskutera.
  • Fråga eleverna om vad som gör en person till en hjälte och om alla håller med om vad som är hjältemod.
  • Diskutera även hur ideal kan förändras beroende på vem man frågar.
  • Låt grupperna återkoppla till klassrummet och sammanfatta sina tankar.

4. Avslutande reflektion och sammanfattning (10 min)

  • Reflektera över dagens lektion och samla upp elevernas tankar om hjältemod och identitet.
  • Diskutera varför hjälteberättelser är viktiga och hur de kan påverka vår förståelse av oss själva.
  • Ge eleverna en kort sammanfattning av det de lärt sig om Thelemakos och Odysseus.
  • Uppmana eleverna att tänka på hur de själva ser på identitet och hjältemod.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Hjälteberättelser: Hjälteberättelser har funnits i många kulturer och ofta har hjältarna haft egenskaper som mod, styrka och uthållighet. Berättelserna används för att förmedla värderingar och förklara samhällets ideal.

  • Odysseus och mytologi: Odysseus är en av de mest kända hjältarna i grekisk mytologi. Hans äventyr är både fysiska och psykiska, och de handlar om att övervinna svårigheter och hitta hem efter en lång resa.

  • Identitet och ideal: Thelemakos, Odysseus son, brottas med sin egen identitet och sitt förhållande till sin far. Han försöker förstå vad det innebär att vara en hjälte och hur hans far har påverkat honom.

  • Drömmar och hjältemod: I Odysseus pojke spelar drömmar en stor roll. Genom drömmar får Thelemakos kontakt med idéer om hjältemod och livets stora frågor.

  • Makt och ansvar: Berättelsen skildrar även maktkamper på Ithaka, där Thelemakos måste lära sig att hantera sitt ansvar och sin roll i samhället.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Hjälte En person som utmärker sig genom mod eller stora prestationer. Kommer från grekiska “hērōs”, som betyder en person med övermänskliga krafter.
Mythologi En samling av myter, ofta med gudar och hjältar som huvudpersoner. Grekiska “mythos” betyder berättelse, “logos” betyder tal eller ord.
Identitet En individs självförståelse och hur den ser på sin plats i världen. Latin “identitas”, från “idem” som betyder samma, används för att beskriva det som är “det samma” i en person.
Ideal En förebild eller ett mål för vad som anses vara perfekt eller önskvärt. Latin “idealis”, från grekiska “idea”, vilket betyder form eller föreställning.

Diskussionsfrågor

A. Om du hade varit Thelemakos, vad hade du känt för din far, Odysseus, som både är en hjälte och frånvarande under lång tid?

B. Tror du att idealen om hjältemod förändras över tid, och vad innebär det för dagens hjältar?

C. Vad skulle du säga är den största utmaningen med att växa upp med en förälder som har så höga förväntningar som Odysseus på sin son?

Aktivitet

Eleverna ska skapa en egen hjälte med unika egenskaper som de tycker representerar ett ideal. De ska rita hjälten och skriva en kort berättelse om hans eller hennes största äventyr. Aktiviteten kommer att låta eleverna reflektera över sina egna värderingar och hur de definierar hjältemod. Detta kan göras individuellt eller i små grupper.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad innebär det att vara en hjälte? Att vara modig och stå upp för det man tror på, även om det innebär svårigheter.
Vilka egenskaper har Odysseus som hjälte? Mod, listighet och uthållighet.
Hur ser Thelemakos på sin far? Han beundrar honom men känner också avstånd och osäkerhet om sin egen identitet.
Vad är mytologi? En samling berättelser om gudar, hjältar och fantastiska äventyr.
Varför är hjälteberättelser viktiga? De förmedlar värderingar och ideal som kan inspirera människor.
Vad är en idealbild? En bild av hur något eller någon borde vara, ofta baserad på perfektion.
Hur förändras idealen om hjältemod? De kan förändras beroende på tid, plats och samhälle.
Vad kan vi lära oss av hjälteberättelser? De hjälper oss förstå viktiga värderingar som mod, ansvar och hur vi hanterar svårigheter.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en egen hjälteberättelse där de inkluderar en huvudperson som måste övervinna en svår utmaning. Berättelsen ska innehålla en moral eller lärdom och visa på hjältemod i handling. Eleverna ska tänka på vad som gör deras hjälte unik och vad hjältemod egentligen innebär i deras berättelse.

Citat

“En hjälte är inte den som aldrig faller, utan den som alltid reser sig igen.” – Nelson Mandela, 1990

Detta citat knyter an till lektionen genom att påminna eleverna om att hjältemod inte handlar om att vara felfri, utan om att kämpa vidare trots svårigheter.


Modern Tillbaka-knapp