Kompakt AI-Knappmeny

[Lektion]. Svenska. Recension. [Åk 7]

Ämne: Svenska

Årskurs: 7

Lektionsplanering: Recension i Svenska

Årskurs: 7
Ämne: Svenska
Tema: Recension

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Olika typer av texter för olika syften, till exempel att informera, uttrycka känslor, eller argumentera, där recension ingår som en text. Eleven kan skriva texter med enkla och innehåll som till viss del följer texttypens drag. Eleven kan skriva texter med relativt god struktur och innehåll som följer texttypens drag.
Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter, särskilt hur språk och disposition samverkar. Eleven kan med stöd formulera egna tankar om texters innehåll. Eleven kan formulera egna tankar om texters innehåll och budskap.
Framställa texter med anpassning till syfte, mottagare och situation, med viss använda av språkliga strategier. Eleven använder grundläggande språkliga regler med viss säkerhet. Eleven använder språkliga regler med relativt god säkerhet.

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till recension (10 min)

  • Presentera vad en recension är och dess syfte.
  • Visa exempel på recensioner i tidningar eller på nätet.
  • Diskutera med eleverna vilka delar en recension kan bestå av.
  • Introducera begrepp som “tydlig tes”, “motivering”, “exempel”.
  • Be eleverna reflektera kort över vilka texter de själva läst med recensioner.

2. Analysera exempelrecensioner (10 min)

  • Läs tillsammans en kort recension högt i klassen.
  • Identifiera textens uppbyggnad: inledning, sammanfattning, omdöme och avslutning.
  • Markera ord och uttryck som visar åsikter och värderingar.
  • Diskutera vilket språk och ton recensionen använder.
  • Fråga eleverna vad de tycker om textens styrkor och svagheter.

3. Planera en egen recension (10 min)

  • Gå igenom en enkel planeringsmall för recension.
  • Välj ett ämne som eleverna ska recensera (t.ex. en film, bok eller spel).
  • Diskutera hur man kan uttrycka sin åsikt sakligt och motivera den.
  • Låt eleverna skriva stödord till varje del av recensionen.
  • Ge exempel på bra beskrivande och värderande ord.

4. Skrivningsmoment (15 min)

  • Elever skriver sin recension enligt planeringen.
  • Uppmana dem att använda tydliga meningar, åsiktsord och exempel.
  • Läraren ger individuell hjälp vid behov.
  • Påminn om att tänka på målgrupp och syfte.

5. Reflektion och återkoppling (5 min)

  • Låt några elever läsa upp sina texter.
  • Gemensam diskussion om vad som är bra och vad som kan utvecklas.
  • Ge tips på hur man kan förbättra språket och strukturen.
  • Sammanfatta lektionen med huvudpunkterna om en recension.

Ämnesinnehåll

  • Recensionens uppbyggnad: Eleverna lär sig om olika delar som introduktion, sammanfattning, omdöme och motivering. Ofta missuppfattas att recension är bara åsikt, men det krävs också motivation och exempel.
  • Språk och stil: Fokus på att uttrycka åsikter på ett tydligt och sakligt sätt, där överdrifter och subjektivitet balanseras med sakliga argument.
  • Texttyper: Recension jämförs med andra texttyper som berättande och argumenterande texter för förståelse av dess unika drag.
  • Analysera texter: Elever utvecklar förmåga att se hur språk och disposition påverkar budskapet i en recension.
  • Planering och struktur: Elever tränar på att planera och organisera sina texter för tydlighet och följsamhet i läsning.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Recension En text där man bedömer och ger sin åsikt om något. Från latin recensio som betyder “granskning”.
Tes En huvudåsikt eller påstående i en text. Grekiska thesis, “sättning, placering”.
Motivering Argument eller förklaring som stödjer en åsikt. Latin motivus, “rörande, drivande”.
Omdöme En bedömning eller värdering som uttrycker vad man tycker. Svenska, av döma.
Saklig Objektiv, baserad på fakta snarare än känslor. Svenska, från ordet sak.
Struktur Hur något är uppbyggt eller organiserat. Latin structura, “byggnad”.
Språk Medel för kommunikation i tal eller skrift. Svenska, ursprungligt från fornsvenska sprak.

Diskussionsfrågor

  1. Tänk dig att du har läst en bok som många tycker är bra, men som du själv inte gillar. Hur kan du skriva en recension som är ärlig men ändå respektfull? Fundera på varför det är viktigt att både uttrycka sin åsikt och visa hänsyn till andra.
  2. Kan en recension påverka någon annans val? Diskutera vilket ansvar en recensent har när hen uttrycker sina åsikter, särskilt om det är en populär bok eller film.
  3. Hur skiljer sig en recension från en ren reklamtext? Fundera på vad som gör en recension trovärdig och vad som kan göra den mindre tillförlitlig.
  4. Om du skulle recensera något som du inte håller med om, hur kan du ändå ge en rättvis bedömning? Tänk på hur man balanserar personliga åsikter med sakliga argument.

Aktivitet

Eleverna arbetar i par och väljer varsin bok, film, eller spel att recensera. De börjar med att tillsammans diskutera vad de tycker om ämnet och skriver en gemensam plan för sin recension. Sedan skriver de individuellt varsin kort recension utifrån mallen och instruktionerna från lektionen. När texterna är klara läser de upp för varandra och ger varsin konstruktiv återkoppling enligt ett förutbestämt schema med positiva kommentarer och förbättringsförslag. Slutligen reflekterar hela klassen kring vad som var lätt eller svårt i skrivandet av recensioner och hur man kan utveckla sin språkförmåga och argumentation.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är syftet med en recension? Att ge en bedömning, uttrycka en åsikt och hjälpa andra att fatta beslut.
Vilka delar ingår oftast i en recension? Introduktion, sammanfattning, omdöme, motivering och avslutning.
Vad betyder “tes” i en text? Huvudåsikten eller påståendet som texten bygger på.
Hur kan man motivera sin åsikt i en recension? Genom att ge exempel och argument som stödjer åsikten.
Vilket språk används ofta i en recension? Sakligt och tydligt, med värderande ord men utan överdrifter.
Varför är det viktigt att planera sin recension? För att texten ska bli strukturerad och lätt att följa.
Hur skiljer sig en recension från en berättande text? Recension uttrycker åsikter och bedömningar, berättande text återger händelser.
Vad menas med att en text har “struktur”? Att textens delar är organiserade på ett logiskt och tydligt sätt.
Hur kan man göra sin recension trovärdig? Genom att vara ärlig, ge relevanta exempel och undvika överdrifter.
Varför är det viktigt att läsa och analysera recensioner? För att förstå hur olika argument och stil påverkar läsarens uppfattning.

Citat

”En recension är inte bara en åsikt, utan en välmotiverad bedömning som kan hjälpa andra att göra egna val.” – Anna Svensson, 2018
Denna beskrivning understryker vikten av att recensioner ska vara sakliga och stödja sina påståenden för att vara till nytta för läsaren.

”Att skriva en recension tränar både språket och förmågan att tänka kritiskt.” – Per Johansson, 2020
Citatet kopplar skrivandet av recensioner till utveckling av elevens analytiska förmåga och språkliga uttryck.


Modern Tillbaka-knapp