Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska
Tema: Skrivuppgift – Reflektera över din idiolekt
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska få möjlighet att diskutera och reflektera över språkliga variationer, inklusive idiolekt och sociolekt. De ska också lära sig att skriva argumenterande och illustrerade texter. | Eleven kan formulera sig och kommunicera i skrift i olika sammanhang och kan redogöra för hur språket varierar i olika sociala och geografiska sammanhang. |
[Lgr11, Svenska, Gymnasiet]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till idiolekt (10 min)
- Förklara begreppet idiolekt och dess betydelse i språksociologi.
- Diskutera hur språk kan spegla identitet och social tillhörighet.
- Ge exempel på olika faktorer som påverkar idiolekten, inklusive kön, ålder och social bakgrund.
- Låt eleverna tänka på sina egna språkbruk och reflektera över vad som gör deras språk unikt.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in klassen i grupper om 3-4 elever.
- Låt dem diskutera följande frågor:
- Vilka specifika ord och uttryck använder ni som är typiska för er?
- Finns det skillnader i ert språkbruk beroende på era vänner, familj eller andra sociala sammanhang?
- Hur påverkar er bakgrund hur ni talar och skriver?
- Be varje grupp att brainstorma exempel och anteckna dem.
3. Skriva reflekterande texter (20 min)
- Presentation av skrivuppgiften. Gå igenom punkterna i uppgiften noggrant.
- Ge tips på hur de kan strukturera sin text:
- Inledning som fångar intresset
- Huvuddel som diskuterar de fyra punkterna
- Avslutning som sammanfattar diskussionen
- Låt eleverna börja skriva sina texter. Stöd dem i att utveckla sina resonemang och ge konkreta exempel.
4. Avslutning och reflektion (5 min)
- Samma klass och låt några elever dela sina tankar om hur de uppfattar sina egna språk och identiteter.
- Påminn om vikten av att källhänvisa till texter och material de använder i sina presentationer.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Idealet av ett unikt språk. En förståelse för hur språkbruk kan vara en del av individens identitet och gemenskap.
- Språkliga varianter. Att kunna skilja mellan dialekt, sociolekt och idiolekt.
- Kreativ skrivande. Utveckling av förmågan att uttrycka sig skriftligt med fokus på reflektion och analys.
- Källkritik. Vikten av att referera till källor korrekt när man skriver uppsatser.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Idiolekt | Det unika språket som en individ använder, präglat av deras erfarenheter. | Från grekiska “idio” (eget) |
Sociolekt | Språkvariant kopplad till en specifik social grupp. | Från latin “socius” (kamrat) |
Dialekt | Regionellt språkbruk som kännetecknas av en specifik geografisk plats. | Från grekiska “dialektos” (tala) |
Kronolekt | Språkvariation som är kopplad till en viss tidsperiod. | Från grekiska “kronos” (tid) |
Sexolekt | Språkvariation som uppstår ur sociala och kulturella faktorer kopplade till kön. | Från latin “sexus” (kön) |
Diskussionsfrågor
- A. Hur skulle ni beskriva skillnaderna mellan ert språkbruk bland olika vänner jämfört med i skolan?
- B. Vilka ord och uttryck har ni lärt er från olika sociala sammanhang som påverkar ert språk idag?
- C. Hur tror ni att er utbildning och era intressen kommer att påverka ert språk i framtiden?
Aktivitet
Eleverna ska skapa en visuell presentation av sin idiolekt. De kan använda bilder, diagram eller en slideshow för att illustrera sina tankar. Presentationen ska kopplas till de fyra punkterna de ska reflektera över. Under presentationen ska de förklara sina val och hur dessa symboliserar deras unika språkbruk.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilka tre ord beskriver ditt språk bäst? | |
Hur anpassar du ditt språk i olika situationer? | |
Vilka attityder möter du när du talar? | |
Ge exempel på en situation där du ändrade ditt språk. | |
Vilka sociala grupper tror du påverkar ditt språk mest? | |
Vad har format ditt språk enligt din uppfattning? | |
Hur viktigt är det för dig att anpassa ditt språk? | |
Vad lärde du dig av att skriva denna text? |
Hemuppgift
Eleverna ska skicka den färdiga texten som en inlämning. De bör säkerställa att de följer alla instruktioner och att texten ligger mellan 300 och 600 ord. Hemuppgiften syftar både till att reflektera över och fördjupa förståelsen av sin egen idiolekt.
Citat
”Språk är inte bara till för att kommunicera, utan också ett sätt att forma våra identiteter.” – Noam Chomsky, 1988. Detta citat reflekterar över hur språket inte bara är ett verktyg för kommunikation, utan också en del av vår identitet och hur vi blir uppfattade av andra.