Lektionsplanering
Årskurs: Åk. 6
Ämne: Svenska
Tema: Skriva en tydlig instruerande text
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleven ska kunna skriva olika slags texter med fungerande struktur och tydligt innehåll, anpassat efter syftet. Eleven får också öva på att använda korrekt språk, tecken och stil. | Eleven skriver texter med begripligt innehåll, i huvudsak fungerande struktur och viss språklig variation. Eleven följer grundläggande regler för stavning, meningsbyggnad och ordböjning med viss säkerhet. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till instruerande texter (10 min)
- Gå igenom vad en instruerande text är.
- Diskutera exempel på olika typer av instruktioner (recept, bruksanvisningar).
- Visa exempel på bra och mindre bra instruktioner.
- Lyft fram vikten av tydlighet och logisk struktur.
2. Planera och strukturera texten (15 min)
- Eleverna får välja ett ämne för sin instruktion (ex. göra kaffe, knyta slipshalsduk osv).
- Låt dem skapa en dispositionsplan med rubriker och steg.
- Tillhandahåll mallar/förslag som hjälpmedel.
- Diskutera med en kamrat om sin planering och få feedback.
3. Skriva den instruerande texten (20 min)
- Eleverna skriver sin instruktion utifrån planen.
- Uppmana dem att tänka på styckeindelning och språklig variation.
- Var tillgänglig för frågor och individuell hjälp under skrivandet.
- Påminn om att läsa igenom texten och rätta eventuella fel.
4. Dela och reflektera (5 min)
- Gör en kort genomgång där några elever delar sina texter.
- Diskutera vad som gör en instruktion tydlig.
- Gör en gemensam reflektion över lärdomar från aktiviteten.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Instruktioner och deras syfte: Förståelsen för att instruktioner ska vara tydliga och logiska för att läsaren ska kunna följa dem.
- Struktur: Hur man bygger upp en instruktion med inledning, mellanrubriker och steg.
- Språklig variation: Vikten av att variera språket för att göra texten mer intressant och lättförståelig.
- Feedback och revidering: Hur familjära med att ge och ta emot feedback för att förbättra sina texter.
- Uppbyggnad av tydlig text: Citat om viktiga aspekter vid textförfattande.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Instruktion | En skriftlig vägledning för hur något ska göras. | Kommer från latinet “instructio” vilket betyder “anvisning”. |
Textstruktur | Sättet en text är organiserad på, inklusive stycken och rubriker. | Kommer från motsvarande ord i latin “structura” vilket betyder “uppbyggnad”. |
Variation | Att ändra och variera för att skapa intresse. | Kommer från latinets “variatio” som betyder “att göra annorlunda”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad är den viktigaste faktorn för att en instruktion ska vara lätt att följa? Varför?
- B. Kan du komma på exempel där dåligt skrivna instruktioner lett till problem? Ge gärna exempel.
- C. Hur kan man använda instruktioner i sitt dagliga liv för att underlätta olika uppgifter?
Aktivitet
Eleverna ska dela upp sig i par och byta texter med varandra. Varje elev ska läsa sin kamrats instruktion och ge feedback på tydlighet och struktur. De ska sedan diskutera sin feedback och göra förbättringar i sina texter utifrån den information de fått. Detta ger eleverna en möjlighet att kunna reflektera över och utveckla sina skrivfärdigheter genom samarbete.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilka är de viktigaste delarna av en instruktion? | Inledning, steg för steg-anvisningar och avslutning. |
Varför är struktur viktig i en instruktion? | För att användaren lätt ska kunna följa stegen utan förvirring. |
Hur kan feedback hjälpa dig som skribent? | Det kan ge nya perspektiv och möjligheter att förbättra texten. |
Ge ett exempel på en instruktion som du tycker är bra. | Recept är ofta bra exempel på tydliga instruktioner. |
Vad kan du förbättra i din egen instruktion? | Jag kan förbättra språket för att göra det mer varierat. |
Ska instruktioner alltid vara korta? Varför eller varför inte? | Nej, de kan vara långa men måste vara tydliga och välarbetade. |
Vilken typ av instruktion tycker du är svårast att följa? | Instruktioner som är otydliga eller saknar steg. |
Vad är viktigast för att få fram budskapet i en instruktion? | Tydlighet och konkret språk. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en egen instruerande text, helst om något de är bra på. Den ska innehålla minst fem steg och vara minst en A4-sida lång. De ska även be en kamrat att läsa igenom texten och ge feedback för att göra eventuella förbättringar.
Citat
“Skriften är ett verktyg för att överföra tankar och fånga helt nya världar.” – Okänd
Detta citat påminner oss om betydelsen av att skriva tydligt, särskilt när vi ger instruktioner. Orden i en text kan öppna för nya insikter och förståelse.