En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Svenska. “Snigeln” (1988) av Werner Aspenström. Livets långsamhet och reflektion. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Svenska 1
Tema: Livets långsamhet och reflektion

Koppling till styrdokument

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Eleverna ska läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för att utveckla sin förmåga att reflektera och diskutera sina egna och andras tankar, känslor och upplevelser.Eleven kan läsa, reflektera över och göra enkla sammanfattningar av texter samt skriva egna texter som anknyter till det lästa.
Eleverna ska träna på att formulera sina tankar och åsikter, samt att ge och ta emot konstruktiv feedback.Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp.
Eleverna ska utveckla sin förmåga att göra jämförelser mellan olika texter och de teman som berörs i dessa.Eleven återger någon iakttagelse och formulerar egna tankar med utgångspunkt i berättandet.

[Lgr 22, Svenska, Gymnasiet]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till "Snigeln" (10 min)

  • Presentera Werner Aspenström och temat för dikten.
  • Läs dikten "Snigeln" högt för klassen.
  • Diskutera vad eleverna initialt känner och tänker när de hör dikten.
  • Ställ frågor kring titeln och dess betydelse.
  • Samla in tankar om livets långsamhet och reflektion som teman.

2. Textanalys (15 min)

  • Gå igenom centrala begrepp i textanalys, exempelvis symbolik och språkbruk.
  • Diskutera snigeln som symbol: vad kan den representera?
  • Dela in eleverna i små grupper för att analysera olika delar av texten.
  • Be grupperna dela med sig av sina tolkningar och insikter.
  • Sammanfatta analysen i helklass.

3. Reflektion och diskussion (15 min)

  • Ställ öppna frågor för att få igång diskussioner om livets långsamhet.
  • Diskutera hur långsamhet kan ses som en styrka eller svaghet.
  • Reflektera över hur det påverkar vårt samhälle idag.
  • Samla in tankar och åsikter från eleverna.

4. Avslutande övning (10 min)

  • Be eleverna skriva ner en kort reflektion om hur de upplever långsamhet i sina egna liv.
  • Diskutera dessa reflektioner i par.
  • Sammanfatta lektionen och lyft fram viktiga lärdomar.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Långsamhetens betydelse: Reflektera över hur långsamhet kan ge utrymme för eftertänksamhet och djupare förståelse för livet.
  • Symbolik i litteratur: Att kunna identifiera och tolka symboler i litterära verk för att förstå djupare betydelser.
  • Aspenströms stil: Kännetecken för Aspenströms skrivande och hur de påverkar läsarens upplevelse.
  • Samhälleliga perspektiv: Hur långsamhet uttrycks och tolkas i dagens samhälle, exempelvis i relation till stress och effektivitet.
  • Kreativ skrivning: Att skriva egna reflektioner eller poesi inspirerad av teman i "Snigeln".

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
SnigelEn ljudlös och långsam krabbande eller krypande varelse med skal.Från svenska "snigel", besläktat med fornnordiska "snigla".
SymbolikAnvändning av symboler för att representera idéer och koncept.Från grekiska "symbolon", som betyder "tecken" eller "signal".
ReflektionEn eftertänksam återspegling av tankar och känslor.Från latin "reflexio", som betyder "återvändande".
LångsamhetEn egenskap av att röra sig eller ske med låg hastighet.Från svenska "lång" och "samhet", där "samhet" betyder att vara i en viss tillstånd.
TolkningProces där man försöker förstå eller utläsa betydelsen av något.Från latin "interpretatio", som betyder "förklaring".

Diskussionsfrågor

A. Hur påverkar långsamhet vårt sätt att leva och tänka i en modern värld som präglas av hastighet? Kan långsamhet ses som en form av motstånd?
B. Snigeln är en symbol för långsamhet. Vilka andra symboler för långsamhet kan du tänka dig? Hur kan dessa symboler påverka vårt perspektiv på livet?
C. Vad innebär det att reflektera över sina upplevelser? Hur kan denna reflektion hjälpa oss att växa som individer?

Aktivitet

Eleverna kommer att arbeta med att skapa egna poetiska texter inspirerade av "Snigeln". De kommer att få en introduktion till hur man skriver poesi med fokus på långsamhet och reflektion. Efter att ha diskuterat teman och stil i Aspenströms dikt, ska eleverna skriva en kort dikt där de själva utforskar känslan av långsamhet i sina liv. De kan sedan dela sina dikter i små grupper och ge varandra feedback. Denna aktivitet syftar till att hjälpa eleverna att uttrycka sina tankar och känslor genom kreativt skrivande.

Exit-ticket

FrågaSvar
1. Vad handlar "Snigeln" om?Dikten handlar om livets långsamhet och reflektion.
2. Vilken symbol används i texten?Snigeln är symbolen för långsamhet.
3. Hur kan långsamhet påverka våra liv?Det kan ge utrymme för eftertänksamhet.
4. Vad betyder symbolik?Användning av symboler för att representera idéer.
5. Vilken känsla förmedlar Aspenström i sin dikt?En känsla av stillhet och eftertanke.
6. Hur kan vi använda reflektion i vår vardag?Genom att tänka efter och analysera våra upplevelser.
7. Vilka andra exempel på långsamhet kan du tänka på?Exempelvis naturens cykler eller traditioner.
8. Hur kan vi uttrycka långsamhet i poesi?Genom att använda bildspråk och symboler.

Hemuppgift

Skriv en egen dikt med teman kopplade till långsamhet och reflektion. Dikten ska vara mellan 10-15 rader och får gärna inspireras av "Snigeln". Reflektera över vad långsamhet betyder för dig och hur det påverkar ditt liv. Denna hemuppgift kan även fungera som en kompletteringsuppgift för elever som varit borta.

Citat

”I have no special talent. I am only passionately curious.” – Albert Einstein, 1929.
Detta citat knyter an till lektionen genom att betona vikten av att vara nyfiken och reflekterande. Precis som snigeln tar sig tid att upptäcka sin omgivning, så bör vi också låta vår nyfikenhet leda oss till djupare insikter om livet.


×