Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 6
Ämne: Svenska som andra språk
Tema: Berättande texter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Berättande texter och dess karaktäristika. Eleverna ska förstå och använda centrala drag i berättande texter, som händelseförlopp, tid och rum, samt karaktärer. | Eleven kan skriva en berättande text där innehållet tydligt framkommer. |
Språkliga uttryck och beskrivningar för att fördjupa textens innehåll. | Eleven använder ett varierat och fungerande språk i sin berättande text. |
[Kursplan för Svenska som andra språk]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till berättande texter (20 min)
- Diskutera vad en berättande text är och dess syften.
- Ge exempel på olika typer av berättelser (sagor, noveller, personliga berättelser).
- Förklara vad som gör en berättelse intressant.
- Genomgång av textstruktur (30 min)
- Presentera tre viktiga delar i en berättande text: inledning, mittparti och avslut.
- Använd en känd berättelse som exempel och diskutera dess struktur.
- Dela in eleverna i grupper och låt dem identifiera dessa delar i en kort berättelse.
- Diskussion och övning (30 min)
- Diskutera hur karaktärer och miljöbeskrivningar påverkar berättelsen.
- Ge eleverna en mall att fylla i, där de får skriva ner idéer för sina egna berättande texter.
- Presentation av elevernas idéer (20 min)
- Låt varje grupp presentera sina idéer och få feedback från sina kamrater.
- Diskutera hur man kan förbättra berättelserna med hjälp av beskrivande språk.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen.
- Berättelsens struktur. Eleverna ska förstå ingripande och hur man bygger en berättelse med en klar början, mitt och slut.
- Karaktärer. Att utveckla karaktärer och förstå deras roll i berättelsen är centralt för att skapa intressanta berättelser.
- Miljöbeskrivningar. Hur miljön påverkar berättelsen och hur man kan använda språk för att göra miljön levande.
- Språk och stil. Att använda ett varierat språk och beskrivande stil för att fånga läsarens intresse.
- Kreativt skrivande. Utmaningar och tekniker för att hjälpa eleverna att uttrycka sina tankar och idéer genom text.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Berättelse | En skriftlig redogörelse för händelser och karaktärer. | Från fornsvenska “berätta”, som betyder att meddela. |
Karaktär | En person eller figur i en berättelse. | Från franskans “caractère”, med betydelse av egenskap eller personlig drag. |
Miljö | Den omgivning där berättelsen äger rum. | Från latinets “mediolocus”, som betyder mittplats. |
Inledning | Den del av texten där berättelsen introduceras. | Från latinet “includere”, som betyder att stänga in. |
Avslutning | Den del av texten där berättelsen avslutas. | Från latinets “finalis”, som betyder slutlig. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad tycker ni är viktigast i en berättelse, handlingen eller karaktärerna?
- B. Hur kan miljön påverka berättelsen? Ge exempel från kända böcker eller filmer.
- C. Tänk på en berättelse ni gillar. Vilka element gör den så bra enligt er?
Aktivitet
Som en del av lektionen får eleverna skriva en kort berättelse på 1–2 A4-sidor där de använder de element som lärts ut. Eleverna kommer att fokusera på en tydlig struktur, intressanta karaktärer, och beskrivande språk. De får en timme på sig, och efter det ska de få tid att dela sin berättelse med en kamrat för feedback.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är en berättande text? | En text som berättar en historia. |
Vilka tre delar består en berättelse av? | Inledning, mittparti, avslut. |
Vad är viktigt att tänka på när man beskriver karaktärer? | Deras egenskaper och utveckling. |
Hur påverkar miljön en berättelse? | Den skapar stämning och kontext. |
Nämn ett exempel på en stilfigur? | Metafor eller beskrivande adjektiv. |
Vad är en inledning? | Det första avsnittet av berättelsen. |
Hur avslutar man en berättelse? | Genom att knyta ihop trådar och ge en slutsats. |
Ge ett exempel på en berättelse du gillar. | [Elevens svar] |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva sin egen berättande text på 2–4 A4-sidor, där de ska tillämpa de kunskaper och färdigheter som de har lärt sig under lektionen. De bör även överväga att få feedback från en klasskamrat innan de lämnar in sitt arbete.
Citat
“Berättandet finns i varje kultur, som ett sätt att förstå och beskriva världen.” – Unknown. Detta citat betonar vikten av berättande i vår förståelse av omvärlden och hur vi kommunicerar med varandra.