Lektion. Svenska som andra språk. Novellen “Slà följe” av Stig Caelsson. [Åk. 7 – 9]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 9

Ämne: Svenska som andra språk

Tema: Novellen “Slà följe” av Stig Caelsson

Koppling till styrdokument

Denna lektionsplanering är utformad utifrån Lgr22 för ämnet svenska som andraspråk. Fokus ligger på att utveckla språkliga och litterära färdigheter genom läsning och analys av skönlitteratur.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Litteratur: analys av skönlitteratur. Eleven kan återberätta och ge en enkel analys av en novell.
Språk: språkliga drag i texter (vokabulär, grammatik etc). Eleven kan visa förståelse för språkets struktur i texten.

[Lgr22, Svenska som andra språk, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion av novellen (10 min)

  • Presentera författaren Stig Caelsson och ge en kort bakgrund till novellen.
  • Diskutera novellens titel “Slà följe” och förmedla vad eleverna kan förvänta sig.

2. Förförståelseaktiviteter (15 min)

  • Ställ öppna frågor kring teman som vänskap och gemenskap.
  • Dela in klassen i gruppdiskussioner där de får dela med sig av sina egna erfarenheter relaterade till teman i novellen.

3. Gemensam läsning (15 min)

  • Läs första delen av novellen tillsammans som klass.
  • Pausa vid viktiga punkter för att diskutera handling och intryck.

4. Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta den lästa delen.
  • Be eleverna reflektera över vad som har hänt och vilka känslor som har väckts.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Författarens stil: Stig Caelsson har en specifik stil som genomsyrar hans verk. Eleverna bör få en känsla för hur språket används.
  • Berättarperspektiv: Studera hur novellen är berättad och vilket perspektiv som används.
  • Karaktärsintroduktion: Karaktärerna i novellen är centrala för att förstå handlingen.
  • Jämförelse med egen livserfarenhet: Diskutera hur teman från novellen kan relateras till elevernas egna liv.
  • Viktiga citat: Identifiera och diskutera betydelsen av specifika citat från texten.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Novell Kort skönlitterär berättelse. Från latin “novella” som betyder “ny”.
Gemenskap Relation och samhörighet mellan människor. Tyskt ursprung, “Gemeinschaft”.
Vänskap Relation mellan vänner, känsla av närhet och stöd. Nordiskt, “vänn” som betyder “vän”.
Berättelse En framställning av händelser, en historia. Från latin “narratio”, att berätta.
Perspektiv Synvinkel; det sätt på vilket något uppfattas. Från latin “perspectivus”, som betyder “att se igenom”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad tror ni att titeln “Slà följe” syftar på? Vilka teman kan den referera till?
  • B. Hur påverkar karaktärernas relationer handlingen i novellen? Vad är deras roll?
  • C. I vilken utsträckning kan ni relatera till berättelsens teman i ert eget liv?

Aktivitet

Eleverna ska skapa en mind-map i grupper där de samlar centrala teman, karaktärer och handlingselement från den del av novellen som de just har läst. Varje grupp presenterar sin mind-map för klassen.

Fråga Svar
Vad är novellens huvudtema? Vänskap och gemenskap.
Vilka är huvudkaraktärerna i första delen av texten? (Beskriv karaktärerna).
Vilka känslor väcker novellen hos dig? (Beskriv känslorna och varför).
Hur gör språket i novellen intryck på dig? (Ge exempel på språkbruk).
Vad skulle du vilja veta mer om? (Ange frågor eller teman).

Hemuppgift

Eleverna ska läsa vidare i novellen “Slà följe” och skriva en kort reflektion om deras intryck. Reflektionen ska innehålla minst en A4-sida och diskutera teman och personlig.

Citat

“Vänskap är som en stor och vacker bro.” – Stig Caelsson (202)

Detta citat illustrerar vikten av relationer i novellen och kan kopplas till de teman som behandlas.


Modern Tillbaka-knapp