Lektionsplanering
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Svenska som andraspråk 1
Tema:
Introduktion till svenska talesätt
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | 1. Språkets betydelse för kommunikation och kultur. 2. Muntliga presentationer och muntligt berättande. 3. Skriftlig produktion och interaktion. |
Betygskriterium (E) | 1. Eleven kan använda ett rikt ordförråd och grundläggande språkliga strukturer i samtal. 2. Eleven kan presentera och berätta på ett enkelt sätt. 3. Eleven kan skriva korta texter med relativt god förståelse för innehåll och struktur. |
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till talesätt (10 min)
- Förklara vad ett talesätt är och ge exempel.
- Diskutera varför talesätt är viktiga i språket.
- Fråga eleverna om de känner till några svenska talesätt.
- Berätta kort om kulturella och historiska aspekter av talesätt.
2. Exempel och analys (15 min)
- Presentera ett antal svenska talesätt på tavlan.
- Gå igenom betydelsen av varje talesätt.
- Diskutera med eleverna om hur dessa kan användas i olika sammanhang.
- Ge tid för elever att ställa frågor om alla oklarheter.
3. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Be varje grupp diskutera och komma på egna exempel på användning av talesätt.
- Be grupperna presentera sina exempel och diskutera dem med klassen.
- Sammanfatta diskussionerna och lyft fram intressanta insikter.
4. Sammanfattning och hemuppgift (10 min)
- Summera vad eleverna har lärt sig under lektionen.
- Diskutera betydelsen av att använda talesätt för att fördjupa sig i språket.
- Ge information om hemuppgiften som följer.
Ämnesinnehåll
- Talesättens funktion: Fokusera på hur talesätt används för att kommunicera känslor och tankar på ett kompakt sätt.
- Kulturell kontext: Beskriv hur talesätt reflekterar den svenska kulturen och värderingar.
- Jämförelse med andra språk: Diskutera skillnader och likheter med talesätt i elevernas modersmål.
- Praktisk användning: Använd talesätt i vardagliga samtal för att förbättra språkliften.
- Språklig variation: Utforska hur olika dialekter och variationer i språket påverkar användningen av talesätt.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Talesätt | En fast fras eller uttryck med en överförd betydelse. | Kommer från medeltiden, det svenska ordet “tala” kombinerat med “sätt” som i “sätt att tala”. |
Metafor | En bildlig beskrivning av något, där ett ord eller uttryck används för något annat. | Härstammar från grekiskans “metaphora”, vilket betyder “överföring”. |
Idiomatisk | Som har att göra med idiom, språkbruk som är specifikt för en viss kultur. | Från grekiskans “idiomatikos”, av “idioma”, som betyder “särskilt”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan talesätt påverka vårt sätt att tänka och uttrycka oss i samhället?
- B. Finns det några talesätt i ditt modersmål som har en liknande betydelse som svenska talesätt? Diskutera skillnaderna.
- C. Tycker du att talesätt kan missförstås? I så fall, ge exempel och diskutera.
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skapa en affisch där de skriver ner minst fem svenska talesätt samt deras betydelse. Dessa affischer ska sedan sättas upp i klassrummet så att alla kan se dem. Varje affisch bör vara färgglad och kreativt utformad, vilket också inbjuder till diskussion bland eleverna. Ge dem 30 minuter för att slutföra detta arbete.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
1. Vad är ett talesätt? | En fast fras med en överförd betydelse. |
2. Ge ett exempel på ett svenskt talesätt. | “Bättre sent än aldrig.” |
3. Varför används talesätt i språket? | För att fördjupa uttryck och kommunikationen. |
4. Hur kan talesätt förändras över tid? | Genom kulturella och samhälleliga förändringar. |
5. Vad betyder “att hoppa över broomullen”? | Att undvika ett problem eller en svårighet. |
6. Hur kan du använda ett talesätt i ditt liv? | Som en guide för beslutsfattande eller uttryck. |
7. Vad är skillnaden mellan ett talesätt och en metafor? | Talesätt har en specifik kulturell betydelse, metaforer är bildliga uttryck. |
8. “Katt bland hermeliner”, vad betyder det? | Någon som inte passar in i en situation. |
Hemuppgift
Eleverna ska välja tre talesätt av de som diskuterades i klassen. De ska skriva en kort text på 1-2 sidor (A4) där de beskriver betydelsen av varje talesätt och ge personliga exempel på när de skulle kunna använda dem. Texten ska vara tydlig och följa grundläggande skrivregler.
Citat
“Ord är den mäktigaste av alla verktyg.” – Olle Hedberg, 1984
Detta citat visar på vikten av språk och språklig medvetenhet i att kommunicera tankar och känslor, vilket är centralt i undervisningen av språk som andraspråk.
Uppföljning
Detta avsnitt syftar till att reflektera över elevens förståelse och tillämpning av dagens ämne. Eleverna ska dela med sig av sina affischer i efterföljande lektion och diskutera dem som en klass.