Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 1
Tema: Svenska språket i arbetslivet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika syften och mottagare. Skriftlig framställning av texter för kommunikation, lärande och reflektion. |
Eleven kan göra en enkel muntlig presentation där ett ämne beskrivs. Dessutom kan eleven skriva en text där elevens egna tankar och reflektioner om ett ämne eller en text återges. |
[Gy 11, Svenska som andraspråk 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion av ämnet (10 min)
- Berätta om vikten av språket i arbetslivet.
- Diskutera studenternas tidigare erfarenheter av svenska i arbetslivet.
- Ge exempel på olika yrken och deras språkliga krav.
- Ställ frågor för att engagera studenterna.
2. Gruppdiskussioner (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Ge varje grupp ett ämne relaterat till svenska språket i arbetslivet.
- Låt grupperna diskutera i ca 10 minuter.
- Samla in deras insikter för att diskutera med klassen.
3. Individuell uppgift (15 min)
- Ge eleverna en skriftlig uppgift att reflektera över språkanvändning i ett yrke de intresserar sig för.
- Sätt en gräns på 200-300 ord.
- Förklara syftet med uppgiften och ge exempel.
- Avsätt tid för frågor.
4. Presentation av arbetet (10 min)
- Välj några elever att dela sina reflektioner.
- Ge feedback på presentationerna.
- Diskutera vad som gör en bra presentation.
- Slutligen, sammanfatta lektionen.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Språkets roll i arbetslivet: Elevens förståelse för hur språk används i olika yrken, och vikten av tydlig kommunikation.
- Muntlig framställning: Elevens förmåga att strukturera ett anförande och anpassa språkbruket till olika mottagare.
- Skriftlig kommunikation: Elevens förmåga att skriva tydliga och relevanta texter i arbetslivet.
- Reflektion över språkanvändning: Elevernas medvetenhet om hur deras modersmål påverkar deras lärande av svenska.
- Interaktion och samarbete: Vikten av att kunna samarbeta och kommunicera med sina kollegor.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Muntlig | Relaterat till tal och talad kommunikation. | Från latin “oralis” som betyder “tala”. |
Skriftlig | Relaterat till skrivna texter och dokumentation. | Från latin “scriptus” vilket betyder “skriven”. |
Reflektion | Processen av att tänka över och utvärdera information eller erfarenheter. | Från latin “reflectere”, att likt ett perspektiv reflektera tillbaka. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan språkkunskaper påverka möjligheterna på arbetsmarknaden?
- B. Vilka utmaningar ställs personer med annat modersmål inför när de lär sig svenska för arbetslivet?
- C. Hur kan vi som samhälle stödja personer som ska använda svenska i arbetslivet?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en kort presentation av ett yrke de intresserar sig för. Varje grupp diskuterar vad som är viktigt att tänka på i kommunikationen i arbetslivet, inklusive användning av yrkesspecifikt språk, och presenterar sitt arbete för klassen. Detta hjälper dem att öva både muntlig och skriftlig kommunikation.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad anser du är viktigt för att lyckas med språket i arbetslivet? | Det är viktigt att kunna kommunicera tydligt och anpassa språket till situationen. |
Hur kan vi hjälpa varandra i språkinlärningen? | Genom att ge konstruktiv feedback och praktisera tillsammans. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort text där de beskriver en arbetsplats och de språkliga krav som ställs där. Texten ska innehålla mellan 300-500 ord och fokusera på specifika exempel på språkbruk och kommunikation mellan kollegor.
Citat
“Språk är den största tillgången i ett samhälle.” – Nelson Mandela, 1994. Detta citat påpekar vikten av språket och dess makt att förena människor i samhället.
Uppföljning
- Uppge ett av nyckelorden så utför jag det
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.