Lektion. Svenska som andraspråk 1. Svenska språket i arbetslivet. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska som andraspråk 1

Tema: Svenska språket i arbetslivet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika syften och mottagare.
Skriftlig framställning av texter för kommunikation, lärande och reflektion.
Eleven kan göra en enkel muntlig presentation där ett ämne beskrivs. Dessutom kan eleven skriva en text där elevens egna tankar och reflektioner om ett ämne eller en text återges.

[Gy 11, Svenska som andraspråk 1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion av ämnet (10 min)
  • Berätta om vikten av språket i arbetslivet.
  • Diskutera studenternas tidigare erfarenheter av svenska i arbetslivet.
  • Ge exempel på olika yrken och deras språkliga krav.
  • Ställ frågor för att engagera studenterna.
2. Gruppdiskussioner (15 min)
  • Dela in eleverna i små grupper.
  • Ge varje grupp ett ämne relaterat till svenska språket i arbetslivet.
  • Låt grupperna diskutera i ca 10 minuter.
  • Samla in deras insikter för att diskutera med klassen.
3. Individuell uppgift (15 min)
  • Ge eleverna en skriftlig uppgift att reflektera över språkanvändning i ett yrke de intresserar sig för.
  • Sätt en gräns på 200-300 ord.
  • Förklara syftet med uppgiften och ge exempel.
  • Avsätt tid för frågor.
4. Presentation av arbetet (10 min)
  • Välj några elever att dela sina reflektioner.
  • Ge feedback på presentationerna.
  • Diskutera vad som gör en bra presentation.
  • Slutligen, sammanfatta lektionen.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Språkets roll i arbetslivet: Elevens förståelse för hur språk används i olika yrken, och vikten av tydlig kommunikation.
  • Muntlig framställning: Elevens förmåga att strukturera ett anförande och anpassa språkbruket till olika mottagare.
  • Skriftlig kommunikation: Elevens förmåga att skriva tydliga och relevanta texter i arbetslivet.
  • Reflektion över språkanvändning: Elevernas medvetenhet om hur deras modersmål påverkar deras lärande av svenska.
  • Interaktion och samarbete: Vikten av att kunna samarbeta och kommunicera med sina kollegor.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Muntlig Relaterat till tal och talad kommunikation. Från latin “oralis” som betyder “tala”.
Skriftlig Relaterat till skrivna texter och dokumentation. Från latin “scriptus” vilket betyder “skriven”.
Reflektion Processen av att tänka över och utvärdera information eller erfarenheter. Från latin “reflectere”, att likt ett perspektiv reflektera tillbaka.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan språkkunskaper påverka möjligheterna på arbetsmarknaden?
  • B. Vilka utmaningar ställs personer med annat modersmål inför när de lär sig svenska för arbetslivet?
  • C. Hur kan vi som samhälle stödja personer som ska använda svenska i arbetslivet?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en kort presentation av ett yrke de intresserar sig för. Varje grupp diskuterar vad som är viktigt att tänka på i kommunikationen i arbetslivet, inklusive användning av yrkesspecifikt språk, och presenterar sitt arbete för klassen. Detta hjälper dem att öva både muntlig och skriftlig kommunikation.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad anser du är viktigt för att lyckas med språket i arbetslivet? Det är viktigt att kunna kommunicera tydligt och anpassa språket till situationen.
Hur kan vi hjälpa varandra i språkinlärningen? Genom att ge konstruktiv feedback och praktisera tillsammans.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort text där de beskriver en arbetsplats och de språkliga krav som ställs där. Texten ska innehålla mellan 300-500 ord och fokusera på specifika exempel på språkbruk och kommunikation mellan kollegor.

Citat

“Språk är den största tillgången i ett samhälle.” – Nelson Mandela, 1994. Detta citat påpekar vikten av språket och dess makt att förena människor i samhället.

Uppföljning

  • Uppge ett av nyckelorden så utför jag det
  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp