Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska som andraspråk 3. Skriva en jämförande text. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska som andraspråk 3

Tema: Skriva en jämförande text

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Analysera och utvärdera texter med olika syften och i olika genrer, med fokus på jämförande texter.
Betygskriterium (E) Eleven kan skriva en jämförande text med viss tydlighet och struktur. Texten innehåller grundläggande information och kopplingar mellan de jämförda objekten.

[Gy11, Svenska som andraspråk 3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till jämförande texter (10 min)
  • Presentera syftet med jämförande texter och deras struktur.
  • Ge exempel på olika jämförande texter och diskutera deras kännetecken.
  • Förklara skillnader mellan liknande och olika aspekter att jämföra.
  • Diskutera vikten av tydlighet och objektivitet i jämförande texter.
2. Analys av exempel (15 min)
  • Ge eleverna olika exempel på jämförande texter.
  • Låt eleverna arbeta i par och analysera texterna.
  • Be dem identifiera syfte, struktur och stil.
  • Diskutera i helklass vad de kom fram till.
3. Planering av egen text (15 min)
  • Ge instruktioner för hur de ska planera sin jämförande text.
  • Låt eleverna välja två objekt att jämföra.
  • Skapa en enkel mall för att hjälpa dem strukturera sina tankar.
  • Diskutera hur man kan använda övergångsord mellan styckena.
4. Skriva jämförande text (10 min)
  • Ge tid för eleverna att börja skriva sin text.
  • Ge möjlighet att ställa frågor och ge feedback under skrivprocessen.
  • Understryka vikten av att följa den plan de lagt upp.
  • Avsluta skrivstunden med en kort reflektion.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Jämförande texter: Eleverna ska förstå vad en jämförande text är och kunna identifiera dess syfte och struktur.
  • Analys och syntes: Eleverna ska öva på att analysera två eller flera objekt och syntetisera deras skillnader och likheter.
  • Språk och stil: Eleverna ska lära sig om språkliga verktyg i jämförande texter, inklusive övergångsord.
  • Feedback och revision: Eleverna bör få träning i att ge och ta emot feedback på sina texter.
  • Reflektion: Eleverna ska kunna reflektera över sin egen skrivprocess och resultatet.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Jämförelse Att sätta något i relation till något annat för att nämna likheter och skillnader. Från latin “comparatio”, som betyder “att jämföra”.
Struktur Den ordning eller uppbyggnad något har. Från latin “structura”, vilket innebär “bygge”.
Syfte Anledningen till varför något görs. Från latin “suppositus”, som relaterar till vad som läggs under.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan en jämförande text påverka läsarens uppfattning om de jämförda objekten?
  • B. Vilken betydelse har språket och stilen i en text när man jämför olika objekt?
  • C. Kan man vara objektiv i en jämförelse, eller är det alltid subjektivt? Diskutera.

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att göra en muntlig presentation av sina jämförande texter. Varje elev ska presentera sin text på 3-5 minuter och kort sammanfatta de viktigaste punkterna. Efter presentationen ges det tid för frågor från klasskamrater och läraren, vilket främjar diskussion och djupare förståelse för materialet.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad är en jämförande text? En text som sätter två eller flera objekt i relation till varandra.
2. Vilken struktur ska en jämförande text ha? Inledning, jämförelse av aspekter, och avslutning.
3. Hur kan man använda övergångsord i en jämförande text? För att leda läsaren mellan olika punkter och skapa en smidig läsning.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en jämförande text mellan två valfria objekt, exempelvis filmer, böcker eller historiska händelser. Texten ska vara mellan 2-4 sidor lång och följa de riktlinjer som diskuterats under lektionen.

Citat

“Det viktiga är inte vad man säger utan hur man säger det.” – Oscar Wilde. Detta citat belyser vikten av både innehåll och framställning i jämförande texter.

“`


Modern Tillbaka-knapp
×