Lektion. Svenska som andraspråk. Läsning och förståelse av olika texttyper. [Åk. 4-6]

Lektionsplanering för Svenska som andraspråk – Årskurs 5

Ämne:

Svenska som andraspråk

Tema:

Läsning och förståelse av olika texttyper

Lektion 1: Berättande texter

Årskurs:

Årskurs 5

Centralt innehåll:

Berättande texters uppbyggnad och innehåll. Teman, handling och karaktärer i berättelser.

Betygskriterier:

– Eleverna börjar förstå och berika sitt samtal om texter.
– Eleverna kan återberätta en text både muntligt och skriftligt.

[Lgr22, Svenska som andraspråk, Åk. 4-6]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till berättande texter (10 min)
    • Presentera kort vad en berättande text är. Använd bilder av olika böcker som exempel.
    • Diskutera gemensamt kända berättelser och deras teman.
  2. Högläsning av en berättelse (15 min)
    • Välj en kort och enkel berättande text med bilder.
    • Läs högt, pausa för att ställa frågor och säkerställa förståelse.
  3. Gruppdiskussion och karaktärsanalys (15 min)
    • Dela in eleverna i små grupper och ge dem karaktärskort (kort med beskriven karaktär, bild och viktiga drag).
    • Be dem diskutera och skapa en karaktärsprofil.
  4. Återberätta och sammanfatta (10 min)
    • Låt eleverna skriva en mycket kort sammanfattning eller använda “berättande bilder” för att återberätta.
    • Diskutera i klassen hur berättandet skiljer sig mellan olika elever.
Anpassningar för svag avkodning:

– Använd ljudböcker för berättande texter.
– Tillhandahåll ordlistor med bilder kopplade till centrala ord.
– Skapa en visuell tidslinje för berättelsens händelser.

Lektion 2: Fakta och informationstexter

Årskurs:

Årskurs 5

Centralt innehåll:

Skillnader mellan faktatexter och berättande texter. Sammanfatta och framhäva viktiga fakta.

Betygskriterier:

– Eleverna läser olika texter med flyt och anpassar strategier.
– Eleverna kan sammanfatta texters innehåll.

[Lgr22, Svenska som andraspråk, Åk. 4-6]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till faktatexter (10 min)
    • Presentera skillnaderna mellan faktatexter och berättande texter, och visa exempel.
    • Diskutera vilken typ av information som finns i faktatexter.
  2. Gemensam läsning av en faktatext (15 min)
    • Läs en kort och enkel faktatext tillsammans.
    • Låt eleverna ringa in eller markera nyckelord i texten.
  3. Sammanfatta textens innehåll (15 min)
    • Eleverna använder “tänkande mapp” (grafisk organiserare) för att sammanfatta textens huvudpunkter.
    • Låt eleverna diskutera sina sammanfattningar i par.
  4. Gruppdiskussion om innehåll (10 min)
    • Diskutera hur de kan använda fakta från texten i andra sammanhang.
Anpassningar för svag avkodning:

– Använd enklare texter med stora tecken och tydlig layout.
– Ge eleverna tidsordningar och visuella kort kopplade till textens nyckelpunkter.
– Låt dem arbeta med en partner för stöd under läsning och sammanfattning.

Lektion 3: Argumenterande texter

Årskurs:

Årskurs 5

Centralt innehåll:

Förstå uppbyggnad av argumenterande texter. Identifiera argument och motargument.

Betygskriterier:

– Eleverna kan föra resonemang om texternas budskap, både direkt och indirekt.
– Eleverna kan läsa texter från olika medier och resonera om budskap.

[Lgr22, Svenska som andraspråk, Åk. 4-6]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till argumenterande texter (10 min)
    • Berätta om vad som är typiskt för en argumenterande text.
    • Visa exempel och låt dem diskutera.
  2. Läsa en argumenterande text (15 min)
    • Läs en kort och klar argumenterande text.
    • Stanna för att diskutera olika argument och ge exempel i texten.
  3. Gruppdiskussion och analys (15 min)
    • Dela in eleverna i grupper och låt dem diskutera styrkor och svagheter i argumenten.
    • Använd stödord eller mallar för att samla sina tankar.
  4. Skriva ett eget argument (10 min)
    • Låt eleverna skriva ett kort argumenterande stycke om ett ämne de brinner för och ge dem goda exempel.
Anpassningar för svag avkodning:

– Använd argumentationsmallar för att strukturera tankarna.
– Ge “ordböcker” med vanliga argumentationstermer som de kan referera till.
– Använd bilder och videor för att påvisa argumentationstekniker på ett visst ämne.


Modern Tillbaka-knapp