Lektionsplanering för Svenska som andraspråk – Årskurs 5
Ämne:
Svenska som andraspråk
Tema:
Läsning och förståelse av olika texttyper
Lektion 1: Berättande texter
Årskurs:
Årskurs 5
Centralt innehåll:
Berättande texters uppbyggnad och innehåll. Teman, handling och karaktärer i berättelser.
Betygskriterier:
– Eleverna börjar förstå och berika sitt samtal om texter.
– Eleverna kan återberätta en text både muntligt och skriftligt.
[Lgr22, Svenska som andraspråk, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till berättande texter (10 min)
- Presentera kort vad en berättande text är. Använd bilder av olika böcker som exempel.
- Diskutera gemensamt kända berättelser och deras teman.
- Högläsning av en berättelse (15 min)
- Välj en kort och enkel berättande text med bilder.
- Läs högt, pausa för att ställa frågor och säkerställa förståelse.
- Gruppdiskussion och karaktärsanalys (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper och ge dem karaktärskort (kort med beskriven karaktär, bild och viktiga drag).
- Be dem diskutera och skapa en karaktärsprofil.
- Återberätta och sammanfatta (10 min)
- Låt eleverna skriva en mycket kort sammanfattning eller använda “berättande bilder” för att återberätta.
- Diskutera i klassen hur berättandet skiljer sig mellan olika elever.
Anpassningar för svag avkodning:
– Använd ljudböcker för berättande texter.
– Tillhandahåll ordlistor med bilder kopplade till centrala ord.
– Skapa en visuell tidslinje för berättelsens händelser.
Lektion 2: Fakta och informationstexter
Årskurs:
Årskurs 5
Centralt innehåll:
Skillnader mellan faktatexter och berättande texter. Sammanfatta och framhäva viktiga fakta.
Betygskriterier:
– Eleverna läser olika texter med flyt och anpassar strategier.
– Eleverna kan sammanfatta texters innehåll.
[Lgr22, Svenska som andraspråk, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till faktatexter (10 min)
- Presentera skillnaderna mellan faktatexter och berättande texter, och visa exempel.
- Diskutera vilken typ av information som finns i faktatexter.
- Gemensam läsning av en faktatext (15 min)
- Läs en kort och enkel faktatext tillsammans.
- Låt eleverna ringa in eller markera nyckelord i texten.
- Sammanfatta textens innehåll (15 min)
- Eleverna använder “tänkande mapp” (grafisk organiserare) för att sammanfatta textens huvudpunkter.
- Låt eleverna diskutera sina sammanfattningar i par.
- Gruppdiskussion om innehåll (10 min)
- Diskutera hur de kan använda fakta från texten i andra sammanhang.
Anpassningar för svag avkodning:
– Använd enklare texter med stora tecken och tydlig layout.
– Ge eleverna tidsordningar och visuella kort kopplade till textens nyckelpunkter.
– Låt dem arbeta med en partner för stöd under läsning och sammanfattning.
Lektion 3: Argumenterande texter
Årskurs:
Årskurs 5
Centralt innehåll:
Förstå uppbyggnad av argumenterande texter. Identifiera argument och motargument.
Betygskriterier:
– Eleverna kan föra resonemang om texternas budskap, både direkt och indirekt.
– Eleverna kan läsa texter från olika medier och resonera om budskap.
[Lgr22, Svenska som andraspråk, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till argumenterande texter (10 min)
- Berätta om vad som är typiskt för en argumenterande text.
- Visa exempel och låt dem diskutera.
- Läsa en argumenterande text (15 min)
- Läs en kort och klar argumenterande text.
- Stanna för att diskutera olika argument och ge exempel i texten.
- Gruppdiskussion och analys (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och låt dem diskutera styrkor och svagheter i argumenten.
- Använd stödord eller mallar för att samla sina tankar.
- Skriva ett eget argument (10 min)
- Låt eleverna skriva ett kort argumenterande stycke om ett ämne de brinner för och ge dem goda exempel.
Anpassningar för svag avkodning:
– Använd argumentationsmallar för att strukturera tankarna.
– Ge “ordböcker” med vanliga argumentationstermer som de kan referera till.
– Använd bilder och videor för att påvisa argumentationstekniker på ett visst ämne.