Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska. Struktur av en argumenterande text. [Åk. 4 – 6]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 5

Ämne: Svenska

Tema: Struktur av en argumenterande text

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska ges möjlighet att skriva texter där de tillämpar struktur och form samt redogör för sina åsikter och argument. Eleven kan formulera sig i skrift med viss tydlighet och följer grundläggande strukturer för argumenterande texter.
Eleverna ska få undervisning och möjlighet att skapa egna argumenterande texter, samt kunna identifiera kännetecken på dessa. Eleven kan identifiera argument, motargument och slutsatser i en argumenterande text.
Eleverna ska få träna sig i att ge och ta emot feedback på sina texter och reflektion kring skrivprocessen. Eleven kan ge exempel på hur texten kan bli mer tydlig och övertygande.

[Lgr22, Svenska, Åk. 4-6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till ämnet (10 min)

  • Definiera vad en argumenterande text är.
  • Diskutera syftet med att skriva argumenterande texter.
  • Gå igenom exempel på ämnen som kan diskuteras.
  • Fråga eleverna om de har läst eller skrivit argumenterande texter tidigare och i så fall vilka.

2. Genomgång av textstruktur (15 min)

  • Presentera den typiska strukturen av en argumenterande text: Inledning, Argument, Motargument, Avslutning.
  • Visa exempel på argumenterande texter och peka ut dessa delar.

3. Gruppdiskussion (10 min)

  • Dela in eleverna i grupper.
  • Ge varje grupp ett ämne för diskussion.
  • Be grupperna att fundera och diskutera vad som kan vara bra argument och motargument till ämnet.

4. Reflektion och avslutning (15 min)

  • Sammanfatta diskussionerna och lyft fram exempel på argument och motargument som kom upp.
  • Förklara nästa steg i skrivprocessen där eleverna ska få skriva sina egna argumenterande texter.

Ämnesinnehåll

  • Inledning: Hur man väcker intresse och presenterar ämnet tydligt för läsaren.
  • Argument: Vad som kännetecknar ett bra argument och hur det ska formuleras för att vara övertygande.
  • Motargument: Vikten av att känna till och bemöta motargument i sin text.
  • Avslutning: Hur man sammanfattar sina idéer och ger en slutlig ställning.
  • Feedback: Hur man ger och tar emot feedback för att förbättra sin text.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Argument En åsikt eller ett påstående som stöds av skäl. Härstammar från latin ‘argumentum’.
Motargument En invändning eller ett motstående påstående. Härstammar från latin ‘contra’ och ‘argumentum’.
Struktur Hur något är uppbyggt och organiserat. Härstammar från latin ‘structura’.
Övertyga Att få någon att hålla med en åsikt eller idé. Härstammar från latin ‘persuadere’.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilken betydelse har det för en text om argument och motargument tas med?
  • B. Hur skiljer sig en argumenterande text från andra texttyper, som informativa texter?
  • C. Varför är det viktigt att kunna skriva argumenterande texter i olika sammanhang, exempelvis i skolan eller i medier?

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper och får välja ett aktuellt ämne att diskutera. Varje grupp får fem minuter på sig att brainstorma argument och motargument. Efter diskussionerna ska varje grupp kort sammanfatta sina tankar och dela med klassen. Detta uppmuntrar till samarbete och låter eleverna höra olika perspektiv på ämnet.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är en argumenterande text?
Vilka delar ingår i en argumenterande text?
Vad är ett argument?
Hur kan man bemöta ett motargument?
Varför är det viktigt att ge feedback?
Vad betyder det att övertyga?
Ge ett exempel på ett aktuellt ämne att diskutera.
Hur kan man formulera sin avslutning?

Hemuppgift

Skriv en argumenterande text om ett valfritt ämne där du strävar efter tydlighet och struktur. Texten ska vara minst en sida lång (A4) och följa den struktur vi gått igenom tidigare.

Citat

“Det är inte vad du säger, utan hur du säger det.” – John F. Kennedy (1961) Detta citat påminner oss om vikten av att formulera våra argument på ett tydligt och övertygande sätt. Hur vi presenterar våra tankar och idéer kan påverka hur andra tar emot dem.


Modern Tillbaka-knapp