Lektionsplanering
Årskurs: Åk. 6
Ämne: Svenska
Tema: Tolka och analysera enkla dikter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleven ska ges möjligheter att läsa och analysera skönlitteratur av olika slag. I undervisningen ska eleverna möta och analysera texter som står i relation till deras egen erfarenhet. | Eleven kan läsa och förstå enkla skönlitterära texter och beskriva deras innehåll och budskap. |
Eleven även ges möjlighet att arbeta med dikter. De ska ges kunnande om olika stil- och genrekännetecken. | Eleven kan med viss säkerhet berätta om och ge exempel på olika stil- och genrekännetecken i texter. |
Eleven ska kunna reflektera över budskap och teman i skönlitteratur. | Eleven kan göra enkla tolkningar av texters budskap och teman. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 6]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till poesi (10 min)
- Presentera vad poesi är och skillnader mot prosa.
- Ge exempel på olika typer av dikter.
- Diskutera vad som kännetecknar en dikt.
- Fråga eleverna om de har några favoritdikter.
- Dikta tillsammans (15 min)
- Låt eleverna dela in sig i grupper.
- Instruera grupperna att skriva en kort dikt tillsammans.
- Uppmuntra dem att använda olika stilmedel.
- Grupperna läser sedan upp sin dikt för klassen.
- Diskussion och analys (20 min)
- Analysera en utvald dikt som hela klassen läser.
- Ställ frågor kring diktens budskap och känsla.
- Diskutera vilka bilder och känslor som väcks av dikten.
- Fråga eleverna hur de tolkar andras dikter jämfört med sin egen.
- Sammanfattning och reflektion (5 min)
- Sammanfatta vad som har lärt sig under lektionen.
- Ge några exempel på saker de kanske vill ta med sig i framtida diktskrivande.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Olika diktformer: Känna till olika typer av dikter och deras kännetecken, exempelvis haiku, sonett och fri vers.
- Bilder och metaforer: Förstå hur bilder och metaforer används för att skapa känslor och stämningar i dikter.
- Teman i poesi: Reflektera över vanliga teman i dikter såsom kärlek, sorg, och natur.
- Vidareläsning: Läsa olika dikter för att jämföra och finna likheter och skillnader mellan dem.
- Diktanalys: Förstå grundläggande metoder för att analysera och tolka poesi.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Dikt | En litterär form som uttrycker känslor, tankar och idéer i ofta musikalisk stil. | Betyder ‘att berätta’ på latin; ‘dictare’. |
Metafor | En språkfigur som beskriver något genom att jämföra det med något annat. | Kommer från grekiska ‘metaphora’ vilket betyder ‘att överföra’. |
Vers | En rad i en dikt, ofta rytmisk. | Kommer från latin ‘versus’ vilket betyder ‘vända’. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan vi tolka en dikt på olika sätt? Diskutera hur olika perspektiv kan påverka vår förståelse.
- B. Vilket budskap tänker ni att en dikt kan förmedla? Tänk på konkreta exempel.
- C. I vilken utsträckning ska känslor och personliga erfarenheter påverka vår tolkning av en dikt?
Aktivitet
Eleverna delas in i mindre grupper och får i uppgift att skapa sin egen dikt med ett visst tema, till exempel “Naturens skönhet”. De ska diskutera och bestämma vilka bilder och känslor de vill förmedla, och använda stilmedel som metaforer och bilder. Efter att ha skrivit sin dikt, ska de framföra den för klassen. Detta ger dem en möjlighet att praktisera både skrivande och muntlig framställning.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad är en dikt? | En litterär form som uttrycker känslor och idéer. |
2. Nämn en typ av dikt. | Haiku, sonett, fri vers. |
3. Vad är en metafor? | En jämförelse mellan två olika saker utan att använda “som”. |
4. Hur kan bilder i en dikt påverka oss? | De kan skapa stämningar och känslor. |
5. Nämn ett tema som kan förekomma i dikter. | Kärlek, sorg, natur. |
6. Vad betyder det att tolka en dikt? | Att förstå och ge mening åt diktens innehåll. |
7. Hur kan olika erfarenheter påverka dikttolkning? | De kan ge olika perspektiv och känslor. |
8. Vilka stilmedel kan man använda i dikter? | Metaforer, liknelser, bilder, rytmer. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en egen dikt med valfritt tema. Dikten ska innehålla minst tre olika stilmedel, som t.ex. metaforer, beskrivande bilder eller rytmer. Dessutom ska eleverna förbereda en kort presentation av sin dikt där de beskriver sina val av stilmedel och temat de har valt. Längd ska vara en A4-sida och de kan få använda sig av digitala verktyg för att formatätta sin dikt.
Citat
“Dikter är de mest förtroliga harar man kan äga.” – Carl Michael Bellman, 1776
Citatet påpekar vikten av poesi som en form av frigörelse och uttryck. Det relaterar till lektionens fokus på att förstå och uppskatta dikters betydelse.