Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 3
Ämne: Svenska
Tema: Vänskap och inferenser i berättelser
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Enkla innehåll i berättelser. | Förmåga att ställa frågor om texter samt att tolka textens budskap. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till vänskap (10 min)
- Diskutera vad vänskap betyder.
- Fråga eleverna om deras erfarenheter av vänskap.
- Berätta en kort historia om vänskap som väcker intresse.
2. Läsning av berättelse (15 min)
- Läs en utvald berättelse som handlar om vänskap.
- Pausa flera gånger och fråga eleverna vad de tror kommer hända härnäst.
3. Inferenser och frågor mellan raderna (15 min)
- Förklara begreppet inferenser och hur man “läser mellan raderna”.
- Diskutera vad som inte sägs direkt i berättelsen.
- Ställ öppna frågor för att få eleverna att tänka djupare på textens budskap.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Låt eleverna reflektera i par om vad de lärt sig om vänskap.
- Samla in tankar och diskussioner som kommit upp under lektionens gång.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Vänskap: Vänskap handlar om att förstå och stödja varandra. Eleverna får dela sina egna exempel på vänskap i form av korta berättelser.
- Berättelsestruktur: Berättelser har ofta en början, mitt och slut. Lär eleverna att identifiera dessa delar i berättelsen de läser.
- Inferenser: Att läsa mellan raderna kräver att eleverna aktivt engagerar sig i texten för att förstå djupare betydelser.
- Empati: Genom berättelser kan eleverna träna sin empati och förstå känslor hos andra.
- Frågor: Att ställa frågor är en viktig del av att förstå litteraturen. Eleverna får träna på att formulera sina egna frågor.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Vänskap | En relation mellan personer baserad på tillit och stöd. | I Svenska: vän + skap (skapa) |
Berättelse | En berättelse är en berättad historia. | I Franska: raconter (berätta) |
Inferens | En slutsats man drar genom att tolka textens innehåll. | I Latin: inferre (dra in) |
Empati | Förmågan att förstå och dela andras känslor. | I Grekiska: empatheia |
Fråga | En mening som söker information eller ett svar. | I Svenska: fråga (fråga) |
Diskussionsfrågor
- A. Vad tycker ni är det viktigaste inom vänskap?
- B. Kan man vara vän med någon man inte känner så väl? Varför?
- C. Har ni någon gång känt er osäkra i en vänskapsrelation? Hur hanterade ni det?
Aktivitet
Eleverna får tillsammans i grupper skapa en kort scen eller en dialog för en berättelse om vänskap. De ska tänka på att inkludera både ord och kroppsspråk för att visa vad vänskapen betyder i deras berättelse. Varje grupp får sedan framföra sin scen för klassen.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad handlar berättelsen om? | Berättelsen handlar om vänskap. |
Vad betyder vänskap för dig? | Personlig reflektion. |
Kan du ge ett exempel på hur man kan läsa mellan raderna? | Att tolka det som inte sägs direkt. |
Nämn en känsla som du tror karaktären upplever. | T.ex. glädje, sorg. |
Vad lärde du dig om vänskap idag? | Sammanfattande reflektion. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en egen kort berättelse om en vän, där de använder inferenser och visar känslor. Berättelsen ska vara 1-2 sidor A4 och handla om en speciell händelse som visar deras vänskap.
Citat
”Vänskap är en själ som bor i två kroppar.” – Aristoteles (384-322 f.Kr.). Detta citat exemplifierar hur djup vänskap kan vara och knyter an till lektionens tema genom att visa att sann vänskap innebär en stark connection mellan individer.
Lärarens reflektion:
Denna lektion syftar till att hjälpa eleverna att förstå och bearbeta teman kring vänskap, samt att utveckla sin förmåga att göra inferenser i texter.