En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Svenska. “Vi ska ju bara cykla förbi” (2021) av E. Strömberg. Vänskap, identitet och framtidsval. [Åk. 7-9]

LEKTIONSPLANERING

Årskurs: 7-9

Ämne: Svenska

Tema: Vänskap, identitet och framtidsval i “Vi ska ju bara cykla förbi” av Ellen Strömberg

Koppling till styrdokument

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Läsning och tolkning av skönlitteratur, där eleverna får möjlighet att reflektera över personernas utveckling och identitet.Eleven samtalar om och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som till viss del utvecklar samtalen och diskussionerna.
Genomgång av olika berättartekniker i litteraturen, t.ex. jag-perspektiv och humoristiska inslag.Eleven skriver olika slags texter med viss språklig variation, i huvudsak fungerande struktur och innehåll samt viss anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang.
Elevernas förmåga att analysera och tolka hur miljö och karaktärer påverkar handlingen och karaktärsutvecklingen.Eleven för enkla resonemang om innehållet i olika texter.
Reflektion kring teman som vänskap, osäkerhet och livsval, och hur dessa presenteras i boken.Eleven sammanfattar olika texter med viss säkerhet och för enkla resonemang om innehållet.

[Lgr 22, Svenska, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till boken och dess huvudteman (10 min)

  • Presentera boken “Vi ska ju bara cykla förbi” och ge en kort sammanfattning av handlingen.
  • Förklara huvudteman som vänskap, identitet och osäkerhet inför framtiden.
  • Diskutera de två huvudkaraktärerna, Mandy och Malin, och deras relation.
  • Ställ frågan: Vad tror ni boken kommer att säga om att växa upp och fatta livsval?

2. Litteraturanalys – Berättarperspektiv och stil (15 min)

  • Förklara vad ett jag-perspektiv innebär och varför författaren har valt detta.
  • Analysera humoristiska inslag i boken och diskutera deras syfte.
  • Gå igenom exempel från boken där detta perspektiv påverkar läsarens upplevelse.
  • Diskutera med eleverna om de tycker att detta sätt att berätta gör boken mer eller mindre engagerande.

3. Gruppdiskussion – Vänskap och identitet (15 min)

  • Dela upp eleverna i små grupper för att diskutera hur vänskap och identitet gestaltas i boken.
  • Be eleverna att ge exempel på hur karaktärerna utvecklas genom sina relationer.
  • Diskutera hur olika livsval och framtidsdrömmar påverkar karaktärerna.
  • Låt eleverna reflektera över egna erfarenheter av vänskap och hur dessa kan relatera till bokens tema.

4. Skriftlig reflektion (10 min)

  • Be eleverna att skriva en kort reflektion om boken där de knyter an till ett tema de tycker är viktigt, exempelvis vänskap eller osäkerhet inför framtiden.
  • Låt eleverna dela sina tankar i par eller små grupper.
  • Diskutera resultatet gemensamt i klassen för att fånga olika perspektiv.

Ämnesinnehåll

Vänskap och identitet

  • Vänskap och identitet är centrala teman i boken. Karaktärerna Mandy och Malin genomgår en utveckling där deras vänskap påverkas av externa faktorer som skolgång och framtidsval. Eleverna får möjlighet att analysera hur dessa teman gestaltas och hur vänskap förändras när man växer upp.

Berättarperspektiv och stil

  • Boken använder jag-perspektiv, vilket ger läsaren en inblick i huvudkaraktärens tankar och känslor. Detta skapar en nära och personlig upplevelse. Läraren kan diskutera hur detta påverkar berättelsens trovärdighet och hur humoristiska inslag skapar kontraster i bokens allvarliga undertoner.

Framtidsval och osäkerhet

  • Bokens karaktärer står inför beslut som rör deras framtid, vilket återspeglar en ofta osäker period i livet. Genom att reflektera över detta kan eleverna bättre förstå och relatera till sina egna framtidsdrömmar och osäkerheter.

Skildring av tonårslivet

  • Boken ger en realistisk bild av tonårslivet med dess blandning av drömmar, rädsla och förväntningar. Eleverna får en möjlighet att diskutera hur väl boken speglar deras egna erfarenheter av att vara tonåring.

Karaktärsutveckling

  • Eleverna kan undersöka hur Mandy och Malin förändras under berättelsens gång och diskutera vad som gör karaktärsutveckling trovärdig i litteraturen.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
VänskapEn nära relation mellan människor, ofta baserad på gemensamma intressen och ömsesidig respekt.Från gammalsvenska “vän” och “skap” som betyder “att vara vän”.
IdentitetEn individs känsla av vem hen är, ofta kopplat till personliga egenskaper och sociala roller.Från latinets “identitas”, som betyder “samma”, “likhet”.
FramtidTiden som kommer, som man inte kan förutse men som påverkas av nuvarande beslut och handlingar.Från latinska “futurus”, som betyder “att vara på väg”.
OsäkerhetKänsla av att inte vara säker eller att inte veta vad som kommer att hända.Från latinets “incertus”, som betyder “osäker”.

Diskussionsfrågor

A. Hur tror ni att våra vänner påverkar våra framtidsval? Kan en vänskap hindra oss från att följa våra drömmar?

B. I boken skildras en konflikt mellan att stanna kvar i det kända eller att våga ge sig ut i det okända. Vad skulle ni själva välja och varför?

C. Kan humor hjälpa oss att bearbeta svåra livsval? På vilket sätt kan humor vara både ett skydd och en kraft i svåra tider?

Aktivitet

En aktivitet där eleverna får reflektera över bokens tema om vänskap och framtidsval kan vara att de skapar en “framtidsvision” för sina egna liv, där de ser på vad de skulle vilja göra om 5–10 år. Eleverna skapar en mindmap eller tidslinje där de lägger till viktiga beslut, drömmar och osäkerheter som kan påverka deras framtid. De kan även diskutera sina visioner i små grupper och reflektera kring de beslut de tror kommer vara viktigast för dem i framtiden.

Exit-ticket

FrågaSvar
Vad handlar boken “Vi ska ju bara cykla förbi” om?Om vänskap, identitet och framtidsval.
Hur skildras huvudkaraktärernas vänskap?Som både stark och prövande, men också föränderlig.
Vilken roll spelar humor i boken?Humor används för att lindra allvaret i berättelsen.
Vad betyder “jag-perspektiv” och varför används det?Ett perspektiv där berättaren är en av karaktärerna, vilket ger en nära känsla.
Vilka framtidsval står huvudkaraktärerna inför?Skolval, karriärval och hur de vill leva sina liv.
Hur påverkar miljön karaktärernas utveckling?Miljön speglar deras inre känslor och utmaningar.
Vad innebär “identitet” i boken?Karaktärerna försöker förstå vem de är i relation till andra och deras framtid.
Hur skulle du beskriva bokens ton?En blandning av humor och allvar, som ger en realistisk bild av tonårslivet.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort text där de reflekterar över sina egna framtidsval, vad som gör dessa val svåra och vad de tror kommer att påverka deras beslut. De ska även koppla sina tankar till en eller flera av karaktärerna i boken och jämföra sina egna känslor med deras.

Citat

”Den bästa tiden att plantera ett träd var för 20 år sedan. Den näst bästa tiden är idag.” – Kinesiskt ordspråk

Detta citat handlar om att vi ofta skjuter upp viktiga beslut, men att det aldrig är för sent att börja agera och ta kontroll över sin framtid. Det knyter an till bokens tema om osäkerhet inför framtiden och hur vi kan vara aktiva i att forma våra liv.


×