Lektionsplanering
Årskurs: Åk. 7-9
Ämne: Teknik
Tema: Innovation och dess påverkan på samhället
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Teknik, människa, samhälle och miljö. Hur tekniska innovationer påverkar samhället och individer. Hur teknik utvecklas och vilka faktorer som påverkar denna utveckling. |
Eleven beskriver översiktligt tekniska innovationers påverkan på samhället och människors liv. |
Källa: [Lgr22, Teknik, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till teknik och innovation (15 min)
- Definiera begreppen teknik och innovation.
- Diskutera exempel på kända innovationer och deras effekter i samhället.
- Fråga eleverna om egna exempel på tekniska lösningar de använder i sin vardag.
- Ge en översikt av teknikens utveckling genom historien.
2. Gruppdiskussioner (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Ge varje grupp ett specifikt exempel på en teknisk innovation (t.ex. Internet, smartphones, medicinsk teknologi).
- Be dem diskutera innovationens påverkan på samhället.
- Varje grupp förbereder en kort presentation av sina diskussioner.
3. Presentationer och feedback (15 min)
- Varje grupp presenterar sina tankar om innovationen.
- Ge tid för frågor och diskussion efter varje presentation.
- Samla in feedback från klasskamrater för att diskutera olika perspektiv.
- Diskutera hur innovationer kan förbättras eller utmaningar som de medför.
4. Sammanfattning och reflektion (5 min)
- Sammanfatta huvudpunkterna från diskussionerna.
- Låt eleverna reflektera över vad de lärt sig om teknikens påverkan.
Ämnesinnehåll
- Teknikens roll i samhället: Diskutera hur olika tekniska lösningar påverkar människors liv och samhället i stort.
- Innovationer genom historien: Ge exempel och diskutera viktiga tekniska framsteg och deras inverkan.
- Kritisk analys: Varje innovation har både positiva och negativa konsekvenser – låt eleverna utforska dessa aspekter.
- Framtiden: Hur kan framtida innovationer påverka samhället? Diskutera hållbarhet och etik.
- Praktiska tjänster: Hur kan teknik användas för att lösa aktuella samhällsproblem?
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Innovation | En ny idé eller produkt som förbättrar eller löser ett problem. | |
Samhälle | En grupp människor som lever tillsammans och interagerar med varandra. | Från latin “societas”. |
Teknik | Kunskapen om att använda verktyg, maskiner och material för att skapa eller förbättra något. | Från grekiska “techne”. |
Diskussionsfrågor
- A. Om vi inte hade haft vissa tekniska innovationer, hur skulle vår vardag se ut?
- B. Vilka etiska dilemman kan uppstå med ny teknologi, och hur ska vi hantera dem?
- C. Kan innovationer leda till ojämlikhet i samhället? Hur kan vi motverka detta?
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att välja en teknisk innovation de hittar intressant. De ska skriva en kort artikel om hur denna innovation har förändrat samhället, inklusive positiva och negativa aspekter. De kan också inkludera framtida möjliga förändringar och innovationens roll i att lösa samhällsutmaningar.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är en innovation? | En ny idé eller produkt som förbättrar eller löser ett problem. |
Ge ett exempel på en teknisk innovation. | Smartphones. |
Hur påverkar teknik våra liv? | Genom att förändra hur vi kommunicerar, arbetar och löser problem. |
Vad är en potentiell nackdel med ny teknik? | Teknik kan skapa ojämlikhet i samhälle. |
Vad innebär hållbar utveckling? | Att möta dagens behov utan att äventyra framtida generationers möjligheter. |
Hur kan teknik bidra till hållbarhet? | Genom att effektivisera resurser och minska avfall. |
Vilka etiska frågor kan uppkomma vid innovation? | Integritet, säkerhet och tillgång till teknik. |
Hur kan vi förbereda oss för framtidens tekniska utmaningar? | Genom utbildning och kritisk tänkande. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en uppsats på 2 A4-sidor där de analyserar en teknisk innovation och dess påverkan på samhället. De ska inkludera information om innovationens historia, dess fördelar och nackdelar, samt en reflektion över hur den kan utvecklas i framtiden.
Citat
“Teknik är inget utan den människa som använder den.” – Anonym. Detta citat understryker vikten av människans roll i att forma och använda teknologi, något som är centralt i denna lektion.