Lektionsplanering
Årskurs: Vuxenutbildning
Ämne: Svenska för invandrare C
Tema: Effektiv feedback och prestationsutvärdering
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla sina färdigheter att ge och ta emot feedback samt att förstå betydelsen av prestationsutvärdering inom arbetslivet. Eleverna ska lära sig tekniker för hur de effektivt kan formulera sina tankar och känslor kring feedback, vilket är centralt för professionell utveckling och relationer inom arbetsgrupper.
Kunskapskrav
Eleven kan ge och ta emot konstruktiv feedback, vilket bidrar till att förbättra arbetets kvalitet. Hen kan även reflektera över sin egen prestation samt sätta mål baserat på feedback från andra.
Lärarledda instruktioner
Inledning och mål för lektionen (10 min)
• Presentera dagens tema: effektiv feedback och prestationsutvärdering.
• Diskutera varför feedback är viktigt både för individuella och gemensamma prestationer i arbetslivet.
Genomgång av feedbacktekniker (15 min)
• Introducera olika tekniker för att ge och ta emot feedback, såsom “sandwichmetoden” (positiv feedback, förbättringsområde, avsluta med positiv feedback).
• Diskutera hur man kan formulera sina tankar på ett konstruktivt sätt och vad som kan ingå i en feedbacksammanställning.
Övning i att ge och ta emot feedback (15 min)
• Dela in eleverna i par och ge dem ett scenario att öva på där de ska ge och ta emot feedback baserat på en arbetsuppgift.
• Be dem att använda de tekniker som just diskuterats och observera varandras kommunikationsstil.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
• Be varje par dela med sig av sina erfarenheter och reflektera över hur feedbacken mottogs och om teknikerna var effektiva.
• Diskutera som klass exemplen och lärdomarna från övningarna.
Aktivitet
Eleverna kommer att i grupper diskutera en gemensam arbetsuppgift som de har genomfört eller planerat och ge varandra feedback. De får använda feedbackteknikerna de har lärt sig för att ge konstruktiv kritik och förslag på förbättringar. Aktiviteten syftar till att öka deras komfortnivå i att ge och ta emot feedback i en stödjande miljö.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
• Vad är syftet med att ge feedback?
◦ Svar: Att hjälpa varandra att förbättra och växa i sina arbetsuppgifter.
• Nämn en teknik för att ge konstruktiv feedback.
◦ Svar: Sandwichmetoden.
• Hur viktigt är det att ge positiv feedback?
◦ Svar: Det är viktigt för att uppmuntra och motivera andra.
• Vad är en utmaning när man ger feedback?
◦ Svar: Att vara tydlig utan att vara sårande.
• Hur kan du hantera negativ feedback?
◦ Svar: Genom att lyssna, fråga förtydliganden och reflektera över vad som kan förbättras.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en kort reflektion (100-150 ord) om en gång de fick feedback på sitt arbete, hur de reagerade och vad de lärde sig från upplevelsen.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna få i uppdrag att skriva en detaljerad feedbackrapport baserat på en projektuppgift de har genomfört. Rapporten ska innehålla konstruktiv kritik om vad som gick bra och vad som kunde förbättras, samt en reflektion över hur detta kan påverka framtida arbeten. Denna uppgift syftar till att fördjupa deras förmåga att analysera och ge feedback i en professionell kontext.
Förslag för nästa lektion
Temat: Målformulering och personlig utveckling.
Nästa lektion kan fokusera på hur man sätter upp mål för sin personliga och yrkesmässiga utveckling. Detta kommer att ge eleverna verktyg för att planera sin framtid och att systematiskt förbättra sina kunskaper och färdigheter. Lektionen bör omfatta SMART-mål och hur de kan tillämpas i både personlig och professionell kontext, vilket är centralt för deras tillväxt och utveckling på arbetsmarknaden.
Förberedelser
• Förbered material som beskriver teknikerna för att ge och ta emot feedback.
• Samla exempel på feedbackscenarier för övningarna.
• Organisera material för nästa lektion om målformulering och personlig utveckling.