En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Vuxenutbildning. Svenska för invandrare C – Vardagligt språk och kommunikation

Lektionsplanering

Årskurs: Vuxenutbildning
Ämne eller kurs: Svenska för invandrare C
Tema: Vardagligt språk och kommunikation

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Kursen ska behandla grundläggande läs- och skrivinlärning, samt muntlig och skriftlig produktion med fokus på kommunikation i vardags-, samhälls- och arbetsliv. Eleverna ska ges verktyg för att kunna förstå och uttrycka sig inom olika kommunikationssituationer samt läsa och förstå enklare texter på svenska.

Kunskapskrav

Eleven kommunicerar med ett enkelt språk och med viss anpassning till syfte och mottagare i vanliga situationer i vardags-, samhälls-, studie- och arbetsliv. Eleven deltar i enkla samtal och diskussioner om bekanta ämnen.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till vardagligt språk (10 min)

– Inled lektionen med att diskutera vad som menas med “vardagligt språk”.
– Ge exempel på uttryck och fraser som används i dagliga interaktioner.
– Låt eleverna dela med sig av egna erfarenheter av att använda svenska i olika situationer.

Lyssna och förstå (15 min)

– Spela upp en ljudinspelning av en vardaglig konversation.
– Diskutera vad eleverna har förstått och vilka ord eller fraser som var svåra.
– Fråga eleverna om vad de tycker är viktigt att tänka på under en konversation.

Praktisk gruppövning (15 min)

– Dela in eleverna i små grupper och ge varje grupp en situation där de ska använda vardagligt språk, till exempel i en affär eller på en busshållplats.
– Låt grupperna spela upp sina konversationer för klassen.
– Ge feedback och notera användbara fraser och uttryck.

Återkoppling och avslutning (5 min)

– Sammanfatta lektionen och lyft fram några av de fraser som eleverna har lärt sig.
– Diskutera vikten av att öva vardagspråk regelbundet.

Aktivitet
Huvudaktiviteten kommer att innebära att eleverna tränar på att skapa och framförda dialoger i par, baserat på olika scenarier som kan uppstå i vardagslivet. Detta syftar till att öka deras självförtroende att använda språket i praktiska situationer.

Beräknad tidsåtgång: 30 minuter

Exit-ticket
– Vad är ett exempel på en vardaglig hälsning?
Svar: “Hej!”
– Hur kan du fråga om vägen till närmaste busshållplats?
Svar: “Ursäkta, var ligger busshållplatsen?”
– Nämn en enkel fras du kan använda i en affär.
Svar: “Kan jag få hjälp, tack?”
– Vad brukar du säga för att avsluta en konversation?
Svar: “Tack för pratstunden!”
– Vilka är några av de svårigheter du kan möta när du pratar svenska?
Svar: Att förstå snabb tal eller använda rätt grammatik.

Hemläxa
Skriv en kort text (80-100 ord) där du beskriver en vanlig dag i ditt liv. Använd minst fem nya fraser eller ord som vi lärt oss under lektionen.

Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få i uppdrag att genomföra en kort intervju med en klasskamrat om deras bakgrund och intressen, och sedan presentera resultaten för klassen. Detta hjälper dem att öva på både tal och lyssnande i en interaktiv och social kontext.

Förslag för nästa lektion

Temat: Kommunikation i arbetslivet

I nästa lektion kan fokus ligga på att kunna använda språket inom arbetsmiljön. Det är relevant eftersom många elever har mål som involverar arbete i Sverige. Lektionen bör innehålla strategier för att diskutera jobbrelaterade ämnen, inklusive att formulera frågor och svar under en anställningsintervju. Ett kunskapskrav som är aktuellt här är att eleverna ska kunna formulera sig och delta aktivt i samtal och diskussioner om arbetslivets olika aspekter.

Förberedelser
– Förbered ljudinspelningar av vardagliga konversationer.
– Skapa korta scenarier för gruppövningarna.
– Samla relevanta material och exempel på vardagsuttryck.


×