Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Vuxenutbildning. Svenska för invandrare – Interaktion i samhället

Lektionsplanering

Årskurs: Vuxenutbildning
Ämne: Svenska för invandrare
Tema: Interaktion i samhället

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla sina kommunikativa färdigheter för att interagera med andra i samhället. Fokus ligger på att förstå och delta i samtal, ställa frågor, ge svar och uttrycka behov i olika sociala sammanhang.

Kunskapskrav

Eleven kan delta i samtal och diskussioner om vardagliga ämnen. Hen kan ställa och besvara frågor, visa förståelse för andra och uttrycka sina åsikter på ett tydligt sätt.

Lärarledda instruktioner

Inledning och mål för lektionen (10 min)

• Presentera dagens tema: interaktion i samhället.
• Diskutera vikten av att kunna kommunicera och interagera i olika sociala sammanhang, såsom på arbetsplatsen, i affärer eller vid offentliga evenemang.

Genomgång av samtalsfärdigheter (15 min)

• Gå igenom viktiga fraser och strategier för att ställa frågor och ge svar. Exempelvis frågor som: “Kan du hjälpa mig?”, “Vad tycker du om…?” samt svar som: “Jag tycker att…” eller “Jag behöver hjälp med…”.
• Diskutera vikten av att visa intresse genom att ställa följdfrågor.

Praktisk övning: Rollspel (15 min)

• Dela in eleverna i par och ge dem olika scenarier där de ska interagera med varandra. Scenarier kan inkludera att fråga om vägen, handla i affären eller delta i en social aktivitet.
• En elev ska ta rollen som den som frågar och den andra som svarar. Byt roller efter avslutad övning.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

• Be eleverna att dela med sig av sina erfarenheter från rollspelövningen. Vilka fraser var enklast att använda? Fanns det några utmaningar?

Aktivitet

Eleverna ska arbeta i små grupper för att skapa en kort dialog (2-3 minuter) som de ska framföra inför klassen. Dialogen bör inkludera inslag av att ställa och besvara frågor i en social situation, exempelvis att träffa någon ny eller be om information.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Vad är en bra fråga att ställa för att visa intresse för något?
Svar: “Kan du berätta mer om det?”
• Ge exempel på hur du kan inleda ett samtal med en främling.
Svar: “Hej! Vad tycker du om det här vädret?”
• Vad innebär att vara en god lyssnare?
Svar: Att ge den andra personen din fulla uppmärksamhet och ställa följdfrågor.
• Hur kan du be om hjälp på ett vänligt sätt?
Svar: “Ursäkta, kan du hjälpa mig med…?”
• Nämn något du kan göra för att göra en konversation mer intressant.
Svar: Att ställa öppna frågor och dela egna erfarenheter.

Hemläxa

Eleverna får i uppdrag att skriva ner en kort dialog (50-100 ord) om en situation där de interagerar med en annan person, till exempel en konversation med en granne eller en butiksanställd.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift ska eleverna skapa en enkel rollspelsvideo där de framträder i ett socialt sammanhang. De kan välja ett scenario, som att beställa mat på en restaurang eller fråga om information. Videon ska vara 2-3 minuter lång och innehålla tydlig användning av de fraser och fraser de har lärt sig.

Förslag för nästa lektion

Temat: Att berätta om sig själv och sin vardag.
Nästa lektion kan fokusera på att lära sig att berätta om sig själv och sin vardag. Det är viktigt för eleverna att kunna beskriva sina intressen, familj, arbete och fritid för att kunna delta i sociala samtal och skapa relationer. Lektionen kommer att innehålla övningar där eleverna får träna på att beskriva sig själva och sina erfarenheter.

Förberedelser

• Förbered material som ger exempel på hur man ställer frågor och ger svar.
• Samla resurser för rollspelövningarna, inklusive scenarier och eventuellt material för dialogerna.
• Organisera verktyg och resurser för nästa lektion om att berätta om sig själv.


Modern Tillbaka-knapp
×