Kompakt AI-Knappmeny

Lektionen. Geografi 1. Människans påverkan på naturlandskapet. [Gymnasiet]

“`html





Lektionsplanering – Geografi 1

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Geografi 1
Tema: Människans påverkan på naturlandskapet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Jordens naturgeografiska och geologiska byggnad, utveckling och förändring över tid och rum. Processer i mark, vatten och luft, hur de samverkar och ger upphov till varierande naturlandskap på jorden samt hur och varför de förändras över tid. Människans användning och omvandling av naturlandskapet och utveckling av olika kulturlandskap över tid. Analys av naturliga hot, risker och samhällets sårbarhet. Människans behov av naturresurser över tid. Resurstillgångar och resursernas ojämna fördelning samt konsekvenser av samhällets resursanvändning. Samband mellan odlingsbar mark, livsmedelsproduktion, politisk ekologi och lokal utveckling. Energiomställning, förnybara energitillgångar och ny teknik samt lokal, regional och global samhällsutveckling. Befolkningsutveckling, befolkningsfördelning och rumslig förändring. Urbanisering samt städers framväxt, funktion, struktur och miljöpåverkan. Betydelsen av migration, utbildning, miljöförändring, försörjningsstrategier, reproduktiv hälsa och familjeplanering sett ur olika perspektiv, till exempel kön, sexualitet, etnicitet och socioekonomiska förhållanden. Globaliseringens drivkrafter och konsekvenser avseende ekonomiska verksamheter och lokal och regional utveckling samt intressen och mönster i en global värld.
Betygskriterium (E) Eleven redogör utförligt och nyanserat för innebörden av begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder från vart och ett av kursens olika områden. Eleven använder dessa med säkerhet för att söka svar på frågor samt för att beskriva och generalisera kring kemiska förlopp och företeelser. Utifrån några exempel redogör eleven utförligt och nyanserat för hur kemins modeller och teorier utvecklas.

[Gy11, Geografi 1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till temat (10 min)
  • Presentera lektionen och dess mål.
  • Diskutera vad eleverna vet om naturlandskap och människans påverkan.
  • Introducera nyckelbegrepp som “naturlandskap” och “kulturlandskap”.
  • Förklara vikten av geografi i samhället.
2. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela in klassen i små grupper.
  • Ge varje grupp ett fall där människans påverkan på naturen diskuteras.
  • Grupperna ska diskutera och förbereda en kort presentation.
  • Samla in grupprespons på de olika perspektiven kring ämnet.
3. Presentation av grupper (15 min)
  • Varje grupp presenterar sina tankar om det givna fallet.
  • Öppna för frågor och diskussion efter varje presentation.
  • Styr diskussionen mot nyckelinsikter.
  • Fokus på att koppla gruppernas insikter till centrala teman.
4. Avslutande reflektion (10 min)
  • Sammanfatta vad vi har lärt oss under lektionen.
  • Diskutera hur man kan använda denna kunskap i praktiken.
  • Besvara frågor och ge utrymme för elevernas reflektioner.
  • Ge en kort preview av nästa lektion.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Jordens byggnad: Förstå varför jorden ser ut som den gör och vilka processer som format den genom historien.
  • Människans påverkan: Undersöka hur människans aktiviteter har förändrat naturlandskapet och skapat kulturlandskap.
  • Naturresurser: Lära sig om tillgång och efterfrågan på naturresurser och hur dessa påverkar samhällen.
  • Urbanisering: Analysera hur städers tillväxt påverkar miljön och resurser.
  • Globalisering: Förstå hur det globala samhället påverkar lokala förhållanden.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Naturlandskap Det ursprungliga landskapet före mänsklig påverkan.
Kulturlandskap Det landskap som formats av mänsklig aktivitet.
Globalisering Processen där världens länder blir allt mer sammanlänkade. Från latin “globalis”, som betyder “att göra runt”.

Diskussionsfrågor

  • A. På vilket sätt kan människan förändra ett naturlandskap till ett kulturlandskap?
  • B. Vilka konsekvenser kan urbanisering ha på både miljö och samhälle?
  • C. Hur kan globalisering påverka lokala kulturer och ekonomier?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en digital presentation (t.ex. i PowerPoint eller Prezi) om ett valt naturlandskap. De ska fokusera på hur människan har påverkat detta landskap och vilka konsekvenser detta har haft. Presentationerna ska innehålla både text och visualiseringar, och grupperna ska förbereda sig på att presentera för klassen.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad är ett naturlandskap? Det är ett landskap som inte har påverkats av mänsklig aktivitet.
2. Hur påverkar människan naturlandskapet? Genom att förändra, bearbeta och omvandla det för olika syften.
3. Vad innebär begreppet urbanisering? Ökningen av befolkning i städer och urban utveckling.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort uppsats (1-2 sidor, A4) om hur ett specifikt naturlandskap har förändrats av människan. Uppgiften ska fokusera på både positiva och negativa aspekter av denna förändring, och ge exempel på hur människan kan arbeta för en hållbar utveckling av detta landskap.

Citat

”Vi är inte ärvda jorden av våra förfäder, vi lånar den av våra barn.” – David Brower (1970). Detta citat belyser vikten av att ta ansvar över miljön och att tänka på kommande generationer när det kommer till våra resurser och natur.

Uppföljning

Planera för en fältstudie där ni ser på hur människan påverkar naturen i lokala områden.



“`


Modern Tillbaka-knapp