Lektionsplanering – Svenska, Åk 9 – Lektion 3/10: Mediekritik
Lärandemål
- Eleven ska kunna identifiera och analysera syften och budskap i olika medietexter.
- Eleven utvecklar förmågan att kritiskt granska källor och känna igen olika typer av vinklingar och propaganda.
- Eleven kan värdera information och reflektera över mediers påverkan på individ och samhälle.
Material
- ☐ Exempel på flera olika medietexter (nyhetsartiklar, reklam, sociala medier-inlägg)
- ☐ Whiteboard/Smartboard eller digital projektor
- ☐ Arbetsblad med frågor kring mediekritik (utdelade till eleverna)
- ☐ Pennor och papper för anteckningar
- ☐ Tillgång till datorer eller surfplattor för digital aktivitet (valfritt)
Upplägg och aktiviteter
Introduktion (10 min)
- Läraren inleder med en kort föreläsning om vad mediekritik innebär och varför det är viktigt.
- Diskussion kring skillnaden mellan fakta, åsikt och propaganda i medier.
- Presentation av olika typer av medietexter som ska användas under lektionen.
Analys i grupp (20 min)
- Elever delas in i små grupper (3-4 elever) och får varsin medietext.
- Varje grupp analyserar texten med stöd av arbetsbladets frågor:
- Vad är syftet med texten?
- Vilka tekniker används för att påverka läsaren?
- Finns det vinkling eller partiskhet?
- Vilken målgrupp riktar sig texten till?
- Grupperna förbereder en kort presentation av sina slutsatser.
Gruppredovisning och diskussion (20 min)
- Varje grupp presenterar sin analys (2-3 min per grupp).
- Läraren leder en gemensam diskussion kring likheter och skillnader i texternas budskap och påverkan.
- Eleverna får reflektera över hur medier kan påverka deras egna åsikter och val.
Avslutande reflektion och exit-ticket (10 min)
- Enskild skriftlig reflektion: Vad tar jag med mig från dagens lektion om mediekritik?
- Exit-ticket med korta frågor (exempel: Vad betyder ordet “källkritik”? Ge ett exempel på en vinkling i en medietext.)
- Läraren samlar in exit-tickets för formativ bedömning.
Bedömning
Kriterium | Beskrivning |
---|---|
Analys av medietexter | Eleven visar förmåga att identifiera syfte, vinkling och budskap i en given medietext. |
Källkritisk förmåga | Eleven kan resonera kring trovärdighet och objektivitet hos olika källor. |
Reflektion | Eleven ger en personlig och välgrundad reflektion kring mediers påverkan på individ och samhälle. |
Anpassningar för olika elevbehov
- Elever som behöver extra stöd får analyserade medietexter med enklare språk och tydliga ledtrådar på arbetsbladet.
- Elever med lässvårigheter kan få hjälp av lärare eller kamrat vid textanalysen eller erbjudas muntliga uppgifter i stället för skriftlig.
- Digitala verktyg kan användas för elever med motoriska svårigheter för att skriva sina reflektioner.
- För elever med behov av fördjupning kan kompletterande material om propaganda- och påverkanstekniker erbjudas.
- Gruppindelningen möjliggör samarbete där elever med olika styrkor kompletterar varandra.