Kompakt AI-Knappmeny

Planering. Biologi. Vårens förändringar i naturen. v. 17 – v. 20. [Åk. 1]

# Veckoplanering
**Årskurs:** 1
**Ämne:** Biologi
**Tema:** Vårens förändringar i naturen
Planeringen syftar till att introducera eleverna till biologiska förändringar som sker under våren, med fokus på växter och djurs livscykler, samt hur de anpassar sig till det förändrade vädret. Eleverna kommer att få praktiska erfarenheter av att observera och dokumentera förändringar i naturen.

## 1. Utforskande av vårens blommor och växter
Undervisningen under dessa veckor syftar till att eleverna ska lära sig om olika växter som blommar på våren samt deras egenskaper. Genom observation och diskussioner kommer eleverna att förstå hur växternas livscykler ser ut och hur de påverkas av vädret.

### v. 17 – Introduktion till vårens växter (24/4-30/4)
– Lektion 1 – Genomgång av vårens växter
– Lektion 2 – Utflykt för observation av växter
– [Temadag] – Dag för bio i skolan (25/4).

### v. 18 – Färger och former i naturen (1/5-7/5)
– Lektion 1 – Skapande av växtkonst
– Lektion 2 – Studera olika växters bladformer
– [Röd dag] – Första maj (1/5).

### v. 19 – Djurlivet under våren (8/5-14/5)
– Lektion 1 – Presentation av olika djur som kommer fram på våren
– Lektion 2 – Diskussionsgrupp kring djurens beteende
– [Temadag] – Vårens djurobserveringsdag (15/5).

### v. 20 – Sammanfattning och presentation (15/5-21/5)
– Lektion 1 – Förbereda presentationer om växter och djur
– Lektion 2 – Elevpresentationer av vårens förändringar
– [Röd dag] – Kristi himmelsfärds dag (18/5).

Källor: (Lgr 22, Biologi, åk. 1)


Modern Tillbaka-knapp
×