Veckoplanering
Denna planering för årskurs 5 i engelska vecka 18 utgår från läromedlet Skills och fokuserar på Chapter 10 med temat “Vegas adventures in Jamaica”, samt grammatik kopplad till högtider i “Goodie Bag”. Planeringen innehåller även muntliga träningsmoment för att stärka elevernas språkliga färdigheter. Syftet är att kombinera läsförståelse, grammatikinlärning och muntlig interaktion kopplat till det centrala innehållet i Engelska enligt Lgr22.
Årskurs: 5
Ämne: Engelska
Tema: Holidays and Adventures
Block | Tema | Veckor |
---|---|---|
1 | Adventures in Jamaica | v. 18 |
2 | Holidays around the Year | v. 18 |
3 | Muntlig träning: Get Talking | v. 18 |
Ämnesblock 1: Adventures in Jamaica med fokus på läsförståelse och ordförråd
Detta block syftar till att utveckla elevernas läsförståelse och ordförråd kring äventyrstema genom texten om “Vegas adventures in Jamaica”. Eleverna får arbeta med texten i textbook för att öva på innehåll och förståelse. Valet kopplas till det centrala innehållet om att läsa och förstå olika typer av texter samt använda ordförråd som är relevant för teman kring resor och äventyr. Betygskriterierna i detta block fokuserar på elevens förmåga att förstå och återge innehållet i texter samt använda relevant ordförråd i muntlig och skriftlig framställning.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Strategier för att förstå innehållet i t.ex. skönlitteratur och faktatexter | Eleven kan på ett enkelt sätt förstå innehållet i välkända texter. | Eleven kan med fungerande strategier förstå och tolka texter. |
[Lgr22, Engelska, Åk 4-6]
v. 18 – Lektion 1: Vegas adventures in Jamaica (1/5)
- Lektion 1 – Läsning och samtal om texten i textbook s. 74-75: Fokus på läsförståelse och ordförråd. Arbetsformer: Gemensam högläsning, ordförklaringar i grupp, samtal om textens innehåll i par.
Ämnesblock 2: Holidays around the Year – grammatik och ordförråd
Blocket fokuserar på att lära eleverna grammatik och ordförråd kopplat till högtider som Christmas, New Year’s Eve och andra helger. Genom “Goodie Bag” får eleverna träna på språkets struktur med fokus på tid och högtidsuttryck. Detta kopplas till det centrala innehållets grammatiska moment för grundläggande språkinlärning. Betygskriterierna för detta block handlar om att visa förståelse för grammatiska strukturer och kunna använda dem i enkla sammanhang.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Grundläggande grammatiska strukturer, t.ex. tempus och ordklasser | Eleven kan på ett enkelt sätt använda grundläggande strukturer. | Eleven kan med viss säkerhet använda grundläggande strukturer. |
[Lgr22, Engelska, Åk 4-6]
v. 18 – Lektion 2: Goodie Bag: Holidays around the Year (3/5)
- Lektion 2 – Introduktion och övningar i textbook s. 76-77: Fokus på högtider och grammatiska strukturer. Arbetsformer: Gemensam genomgång, skrivövningar i par, samtal om högtider.
Ämnesblock 3: Muntlig träning – utveckla kommunikativ förmåga i engelska
Detta block stärker elevernas muntliga kommunikation, viktiga delar i språkinlärning enligt Lgr22. “Get Talking”-aktiviteten i textbook ger eleverna möjlighet att träna på att använda engelska i samtal kopplat till teman om högtider och äventyr. Betygskriterierna här fokuserar på elevens förmåga att delta i enkla samtal och uttrycka sig begripligt.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Förmåga att delta i och inleda samtal samt uttrycka egna åsikter och erfarenheter | Eleven kan förstå enkla och tydliga instruktioner och frågor. | Eleven kan till viss del delta i enkla samtal och uttrycka sig begripligt. |
[Lgr22, Engelska, Åk 4-6]
v. 18 – Lektion 3: Get Talking (5/5)
- Lektion 3 – Samtalsövningar i textbook s. 78: Muntlig träning kring högtider och äventyrsteman. Arbetsformer: Samtalsövningar i par eller grupp, rollspel, användning av fraser från texten.