Veckoplanering Engelska åk 8 v. 20–24
Denna planering för åk 8 i engelska under veckorna 20–24 syftar till att utveckla elevernas förmåga till textanalys och kritiskt tänkande genom att jämföra hur olika lokala mediakällor i den engelskspråkiga världen har rapporterat viktiga och kontroversiella händelser det senaste året, exempelvis Trumps rättegång i USA. Syftet är också att öka elevernas kunskap om den engelskspråkiga världen och dess medielandskap.
Årskurs: 8
Ämne: Engelska
Tema: Omvärldsanalys och mediekritik med fokus på engelskspråkiga mediakällor
Block | Tema | Veckor |
---|---|---|
1 | Introduktion till mediekällor och nyhetsanalys | v. 20 |
2 | Jämförelse av nyhetsrapportering: USA (Trumps rättegång) | v. 21–22 |
3 | Jämförelse av nyhetsrapportering: Storbritannien | v. 23 |
4 | Jämförelse av nyhetsrapportering: Australien och Kanada | v. 24 |
Ämnesblock 1: Introduktion till mediekällor och nyhetsanalys i engelskspråkig media
Det här blocket introducerar eleverna till olika typer av lokala mediakällor (t.ex. nyhetsbyråer, tidningar, TV, onlineplattformar) i den engelskspråkiga världen och ger grundläggande strategier för att analysera och värdera nyhetskällors trovärdighet och vinkling. Eleverna får öva på att identifiera nyhetsbudskap, nyckelbegrepp och att skilja fakta från åsikter.
Detta block väljs eftersom det utgör grunden för att kritiskt kunna ta sig an senare mer komplexa textjämförelser och analysuppgifter. Centralt innehåll kring lässtrategier och språkliga drag tas upp.
Sammanfattningsvis ligger fokus på att eleverna ska kunna läsa och förstå nyhetstexter på engelska med ett kritiskt förhållningssätt samt reflektera över källkritik, vilket är viktiga delar i kursplanen för Engelska.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Lässtrategier för olika slags texter och uttrycksformer i olika medier. | Eleven kan med viss säkerhet läsa och förstå enkla och tydliga texter. | Eleven kan med relativt god säkerhet läsa och förstå mer komplexa texter. |
Språkets uppbyggnad och funktion i olika sammanhang. | Eleven kan till viss del använda språkliga drag för att skapa tydlighet och sammanhang. | Eleven kan använda språkliga drag på ett relativt varierat och ändamålsenligt sätt. |
[Lgr22, Engelska, Åk 7-9]
v. 20 – Introduktion till engelskspråkiga nyhetskällor och mediekritik (13/5–19/5)
- Lektion 1 (50 min): Genomgång av olika typer av engelskspråkiga nyhetskällor: BBC, CNN, The Guardian, Fox News, m.fl. Övningar i att hitta huvudbudskap och perspektiv.
- Lektion 2 (60 min): Grundläggande källkritik: Fakta, åsikter och vinkling. Diskussion om varför olika källor kan rapportera olika om samma händelse.
- Gruppdiskussion: Vilka faktorer påverkar vad som anses vara “sanningen” i olika medier?
Ämnesblock 2: Jämförelse av nyhetsrapportering: USA och Trumps rättegång
I detta block jämför eleverna hur olika amerikanska nyhetskällor och andra engelskspråkiga medier har rapporterat om Trumps rättegång, en politiskt laddad och kontroversiell händelse. Eleverna analyserar språkbruk och vilka aspekter som lyfts fram eller tonas ned i olika källor, samt vilka värderingar som kan skönjas.
Blocket är viktigt för att eleverna ska träna på att tolka nyhetsrapportering utifrån olika ideologiska och politiska perspektiv, något som ger god förståelse för engelskans roll i internationell opinion och politik.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Språkliga strategier i texter för att uttrycka känslor, åsikter och argument. | Eleven kan på ett enkelt sätt uttrycka åsikter och argument som för diskussion framåt. | Eleven kan uttrycka åsikter och argument så de till viss del för diskussionen framåt. |
Jämförande läsning av texter för att identifiera perspektiv och attityder. | Eleven kan med viss hjälp jämföra och resonera kring olika perspektiv. | Eleven kan relativt självständigt jämföra och resonera kring olika perspektiv. |
[Lgr22, Engelska, Åk 7-9]
v. 21 – Trumps rättegång: rapportering från amerikanska källor (20/5–26/5)
- Lektion 1 (50 min): Läsning och analys av artiklar från CNN och Fox News. Fokus på skillnader i faktaframställning och språkton.
- Lektion 2 (60 min): Diskussion och skrivövning: Hur kan språkbruk påverka läsarens uppfattning? Reflektion kring eventuell partiskhet.
v. 22 – Internationell rapportering av Trumps rättegång (27/5–2/6)
- Lektion 1 (50 min): Analysera hur brittiska The Guardian och australiensiska ABC rapporterar jämfört med amerikanska källor.
- Lektion 2 (60 min): Gruppövning: Skapa en kort nyhetsrapport som försöker vara neutral med fakta från flera källor.
Ämnesblock 3: Jämförelse av nyhetsrapportering: Storbritannien och Brexit-debatter
I detta block undersöks hur brittiska medier har rapporterat om olika aspekter av Brexit och dess efterverkningar, en annan kontroversiell och samhällsviktig händelse i den engelskspråkiga världen. Fokus är på att eleverna ska upptäcka olika synvinklar och språkliga uttryck för åsikter och argument.
Det stärker elevernas förmåga att tolka och analysera egna och andras åsikter på engelska.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Muntliga presentationer och diskussioner för att formulera och bemöta åsikter. | Eleven kan delta i samtal och ge enkla omdömen och argument. | Eleven kan med viss säkerhet bemöta och framföra åsikter i samtal. |
Läsa och analysera texter i olika medier med fokus på innehåll och språk. | Eleven kan till viss del analysera innehåll och språk i texter. | Eleven kan med viss säkerhet analysera och resonera kring språk och innehåll. |
[Lgr22, Engelska, Åk 7-9]
v. 23 – Brexit och brittisk medierapportering (3/6–9/6)
- Lektion 1 (50 min): Läsning av olika brittiska nyhetsartiklar med fokus på argument och retorik.
- Lektion 2 (60 min): Diskussion i grupp, jämförelse av olika synsätt och muntlig redovisning.
Ämnesblock 4: Jämförelse av nyhetsrapportering: Australien och Kanada – miljö och urfolksfrågor
Det avslutande blocket sätter fokus på rapportering i andra delar av den engelskspråkiga världen, där klimatfrågor och urfolksrättigheter ofta är stora ämnen. Eleverna jämför hur medier i Australien och Kanada rapporterar om dessa ämnen, ofta med olika vinklingar och fokus.
Blocket utgör en tillämpning av analysskickligheter på nya områden och breddar elevernas omvärldskunskap.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Använda engelska för att skriva och tala om samhällsfrågor. | Eleven kan skriva enkla texter med innehåll som är relevant för samhället. | Eleven kan skriva tydliga och relativt strukturerade texter om samhällsfrågor. |
Jämföra och reflektera över olika källor och argument. | Eleven kan till viss del reflektera över olika synpunkter i texter. | Eleven kan relativt självständigt analysera och värdera olika synpunkter. |
[Lgr22, Engelska, Åk 7-9]
v. 24 – Australien och kanadensisk medierapportering (10/6–16/6)
- Lektion 1 (50 min): Artiklar om klimatpolitik och urfolksfrågor från ABC Australia och CBC Canada. Läsa och diskutera ton och innehåll.
- Lektion 2 (60 min): Skrivövning: Eleverna formulerar egna korta kommentarer och reflektioner kring rapporteringen.