Kompakt AI-Knappmeny

[Planering]. Geografi. Europa. (4 v.). [Åk 5]

Ämne: Geografi

Årskurs: 5

Tema: Europa

Denna planering för Geografi årskurs 5 syftar till att ge eleverna en god förståelse för Europas geografiska läge, länder, natur, kultur och samhällen. Genom fyra veckor med två lektioner per vecka får eleverna kunskap om Europas kartbild, viktiga naturresurser och miljöfrågor, samt människors levnadsvillkor i olika delar av kontinenten. Planeringen är utformad så att eleverna successivt bygger upp sin förmåga att använda geografiska begrepp och kartkunskap.

Block Tema Veckor
1 Europas läge och karta v. 1–2
2 Natur och resurser i Europa v. 3
3 Människor och samhällen i Europa v. 4

Ämnesblock 1: Europas läge och karta – att förstå kontinentens geografi och länder

Det här blocket fokuserar på att eleverna lär sig Europas geografi i form av kontinentens placering, gränser, huvudstäder och viktiga länder. Undervisningen syftar till att utveckla elevernas förmåga att läsa och använda kartor samt att förstå betydelsen av olika geografiska begrepp som landgräns, hav, berg och floder. Det är ett grundläggande innehåll för att kunna prata om Europa mer generellt, och motiverar till vidare studier av geografins roll i samhället.

Enligt betygskriterierna ska eleven kunna göra enkla geografiska undersökningar, använda kartor och vägbeskrivningar samt visa förståelse för geografiska samband.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Kartkunskap, till exempel kompassriktningar, koordinatsystem, kartans uppbyggnad och hur geografiska kartor kan variera Eleven kan orientera sig och visa grundläggande kunskaper om Europas geografi och använda kartor i huvudsak på ett fungerande sätt. Eleven kan med viss säkerhet orientera sig i Europa, använda olika kartor och ge exempel på några geografiska samband.

[Lgr22, Geografi, Åk 4–6]

v. 1 – Europas läge och gränser (1/1-7/1)

  • Lektion 1 – Introduktion till Europa: Kontinentens läge, geografiska gränser och omgivande hav och länder.
  • Lektion 2 – Kartövningar: Kompassriktning, hur man läser en karta, och övningar med att hitta viktiga platser i Europa.

v. 2 – Europas länder och huvudstäder (8/1-14/1)

  • Lektion 3 – Genomgång av Europas länder och huvudstäder med kartstöd.
  • Lektion 4 – Gruppövning: Para ihop huvudstäder och länder på karta.

Ämnesblock 2: Natur och resurser i Europa – förståelse för naturmiljöer och nyttjande

Det andra blocket fokuserar på Europas natur och naturresurser. Eleverna får kunskap om olika naturtyper som skog, fjäll och slätter, samt hur människor använder naturresurser för energi och råvaror. Fokus ligger även på miljöfrågor och hur vi påverkar naturen. Detta ger eleverna en grundförståelse för samspelet mellan natur och människa, vilket är viktigt i dagens globala perspektiv.

Enligt betygskriterierna förväntas elever visa förståelse för naturmiljöer och ge exempel på hur människor påverkar dessa.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Natur- och kulturlandskap i Europa och hur människan har förändrat landskapet Eleven visar grundläggande kunskaper om Europas naturtyper och beskriver enkelt hur naturresurser används. Eleven kan beskriva olika naturmiljöer och ge exempel på hur människor påverkar naturen i Europa.

[Lgr22, Geografi, Åk 4–6]

v. 3 – Europas naturtyper och resurser (15/1-21/1)

  • Lektion 5 – Genomgång av viktiga naturtyper i Europa: fjäll, skog, slätt.
  • Lektion 6 – Miljö och resurser: Diskussion om olja, kol, vindkraft och vikten av hållbarhet.

Ämnesblock 3: Människor och samhällen i Europa – hur lever man i olika delar?

Det sista blocket belyser människors livsvillkor, kulturer och samhällen i Europa. Eleverna lär sig om skillnader i levnadssätt, språk, historia och traditioner samt om den roll Europas gemensamma organisationer som EU har. Blocket avslutar temat med en helhetsbild av Europa som en mångfacetterad kontinent.

Betygskriterier betonar elevens förmåga att ge exempel på levnadsvillkor och enklare geografiska samband.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Människors levnadsvillkor och kulturella förutsättningar i Europa samt om det europeiska samarbetet Eleven kan ge enkla exempel på levnadsvillkor och skillnader inom Europa. Eleven kan beskriva och ge några förklaringar till skillnader i levnadsvillkor och samarbeten i Europa.

[Lgr22, Geografi, Åk 4–6]

v. 4 – Livet i Europa och samarbete (22/1-28/1)

  • Lektion 7 – Genomgång av olika länder och kulturer, språk och traditioner.
  • Lektion 8 – EU och samarbeten: Vad är EU och varför är det viktigt? Diskussion om gemenskap och olikheter.

Modern Tillbaka-knapp
×