Ämne: Geografi

Årskurs: 5

Tema: Kartkunskap

BlockTemaVeckor
1Kartans grunderv. 1–2
2Karttyper och symbolerv. 3–4
3Orientering och exkursionv. 5

Ämnesblock 1: Kartans grunder och begrepp i kartläsning

Det första blocket fokuserar på att eleverna lär sig grundläggande begrepp och symboler som används i kartor, till exempel skala, väderstreck, och teckenförklaring. Syftet är att skapa en förståelse för hur en karta är uppbyggd och varför den är en förenklad bild av verkligheten, vilket ger eleverna verktyg för att själva kunna tolka kartor på ett fungerande sätt.

Centralt innehållBetygskriterium EBetygskriterium C
Kartans och kartsymbolers användning för att kunna läsa och förstå kartor över Sverige och världen.Eleven kan med viss säkerhet använda kartans grundläggande delar och tolka information.Eleven kan med god säkerhet använda kartans delar och göra enkla tolkningar till förklaringar.

v. 1 – Kartans delar och symboler (dag 1-2)

  • Lektion 1 – Introduktion till kartan: Vad är en karta? Genomgång av skala, väderstreck och teckenförklaring.
  • Lektion 2 – Praktiska övningar med enkla kartor från närområdet, eleverna tränar på att hitta symboler och riktning.

v. 2 – Skala och riktning (dag 3-4)

  • Lektion 3 – Fördjupning i skala: hur man mäter avstånd på karta och i verkligheten.
  • Lektion 4 – Övningar med skala och väderstreck, eleverna får tolka olika situationer och besvara frågor kopplade till kartan.

Ämnesblock 2: Karttyper och symbolernas betydelse

Det andra blocket tar sikte på olika typer av kartor, som politiska kartor, terrängkartor och tematiska kartor. Eleverna får analysera skillnader och användningsområden samt träna på hur symboler kan variera beroende på kartans syfte. Fokus är på att utveckla en bredare förståelse för kartor som informationsbärare.

Centralt innehållBetygskriterium EBetygskriterium C
Olika typer av kartor, som politiska, fysiska och tematiska kartor, samt deras användningsområden.Eleven kan med viss säkerhet återge kartors syften och tolka symboler.Eleven kan med god säkerhet beskriva och göra enkla jämförelser mellan karttyper.

v. 3 – Olika karttyper (dag 5-6)

  • Lektion 5 – Genomgång av politiska kartor och fysiska kartor, eleverna analyserar skillnader.
  • Lektion 6 – Exempel på tematiska kartor, gruppdiskussioner om användningsområden.

v. 4 – Symboler och teckningar (dag 7-8)

  • Lektion 7 – Djupdykning i olika symboler för natur och mänsklig aktivitet. Praktiska uppgifter.
  • Lektion 8 – Eleverna skapar egna kartor med valda symboler över ett fiktivt område.

Ämnesblock 3: Orientering och praktisk tillämpning med exkursion

Det sista blocket handlar om praktisk tillämpning, där eleverna får lära sig grunderna i orientering med karta och kompass. Exkursionen används som en praktisk aktivitet där eleverna kan omsätta sina kunskaper ute i verkligheten, med fokus på samarbete och praktisk problemlösning. Detta stärker både förståelsen och intresset för ämnet.

Centralt innehållBetygskriterium EBetygskriterium C
Grundläggande orientering med hjälp av karta och kompass. Praktiska övningar i närmiljön.Eleven kan med viss säkerhet använda karta och kompass i enkla situationer.Eleven kan med god säkerhet använda karta och kompass och förklara orienteringens principer.

v. 5 – Orientering och exkursion (dag 9-10 + studiedag)

  • Lektion 9 – Genomgång av kompassens funktion och orienteringstips.
  • Lektion 10 – Praktiska övningar i skolan eller närmiljön inför exkursionen.
  • Studiedag – Exkursion eller studiebesök inom 5 mil från skolan, där eleverna får använda karta och kompass i praktiken och göra en guidad orienteringsövning eller liknande aktivitet.

Detaljerad lektionsplanering Geografi Åk 5 – Kartkunskap

LektionTemaMål (kompetens)InnehållMetodMaterialBedömning
1Introduktion till kartanFörstå vad en karta är och känna till kartans delarKartans syfte, skala, väderstreck, teckenförklaringGenomgång, diskussion, fritt samtalOlika kartor, whiteboard, bildmaterialObservation av delaktighet och frågor
2Praktiska övningar med kartorKänna igen symboler och väderstreck på kartaIdentifiera kartors symboler, läsning av enkel kartaGrupparbete, handledning, gemensam reflektionUtskrivna kartor, kompassrosor, arbetsbladBedömning av gruppuppgifter och engagemang
3Skala och avståndsmätning på kartorFörstå skala och kunna mäta avstånd på kartaSkala, mäta avstånd på karta och jämförelse med verkliga avståndGenomgång, praktiska övningar i parKartor med skala, linjal, måttband, bladObservation vid övningar och deltagande
4Tolkning av skala och väderstreckTolka information från skala och väderstreckTillämpa skala och väderstreck i frågeställningarPararbete, klassdiskussionKartor, arbetsbladBedömning av problemlösning och förståelse
5Politiska och fysiska kartorKänna skillnad mellan karttyper och deras syftenPolitiska kartor, fysiska kartorGenomgång, bildanalys, gruppdiskussionKartor, whiteboardObservation av jämförelser och deltagande
6Tematiska kartor och användningsområdenFörstå tematiska kartors syfte och användningTematiska kartor och deras budskapGrupparbete, presentationerDigitala kartor, utskrifterBedömning av förståelse och presentationer
7Symboler för natur och mänsklig aktivitetKänna igen och förklara vanliga symbols betydelseVanliga kartsymboler och deras betydelsePararbete med praktiska övningarKartor, arbetsbladBedömning av korrekta tolkningar
8Skapa egna kartorKunna använda symboler för att skapa en enkel kartaRitar egen karta med symbolerKreativt arbete i par eller gruppPapper, färgpennor, symbolbladBedömning av tydlighet och kreativ användning
9Kompass och orienteringFörstå kompassens funktion och hur den används på kartaKompassens delar, hur använda kompass och kartaGenomgång, demonstrationKompass, kartorObservation av förståelse och frågor
10Praktiska orienteringsövningarAnvända karta och kompass vid enklare orienteringOrienteringsövningar på skolområdet/närmiljöPraktiska övningar i små grupperKartor, kompasserBedömning av samarbete och praktisk förmåga
StudiedagExkursionTillämpa kartkunskaper i praktikenGuidad orientering/exkursion i närmiljönPraktik, observation, samarbeteKarta, kompass, arbetsbladObservation av delaktighet och orienteringsförmåga