Kompakt AI-Knappmeny

Planering. HT. Åk. 1. Svenska – Språkutveckling genom läsning och skrivning

Planering

Årskurs: 1

Ämne: Svenska

Tema: Språkutveckling genom läsning och skrivning

Period: 1 nov – 1 juli

Antal lektioner: 36

Planeringen syftar till att utveckla elevernas språkförmåga genom en kombination av läsning, skrivande och muntlig kommunikation. Eleverna kommer att få möjlighet att arbeta med både skönlitteratur och sakprosatexter, med fokus på att använda strategier för att förstå och bearbeta texter. Genom gemensamma och enskilda övningar i skrivande och samtal kommer eleverna att få stöd i sin språkutveckling, vilket bidrar till en ökad självkänsla och tilltro till sitt eget språkande.

Introduktion till läs- och skrivförmågor

Centralt innehåll Betygskriterier
Gemensam och enskild läsning. Sambandet mellan ljud och bokstav. Strategier för att avkoda och förstå ord, begrepp och enkla texter. Eleven läser meningar i enkla, bekanta och elevnära texter genom att använda ljudningsstrategi och helordsläsning på ett delvis fungerande sätt.

(Lgr 22, Svenska, centralt innehåll, åk. 1-3)

v. 44 (1/11-7/11) – Inför lässtrategier och ljudning

  • Lektion 1: Introduktion av ljudningsstrategi. Vi börjar med att förklara sambandet mellan ljud och bokstav. Tillsammans går vi igenom alfabetet och övar på ljudning av ord.
  • Lektion 2: Gemensam läsning av en enklare text. Eleverna får använda ljudningsstrategi för att avkoda och förstå textens innehåll.

v. 45 (8/11-14/11) – Skapande av texter

  • Lektion 3: Inledning av gemensamt skrivande. Vi diskuterar vad en berättelse är och eleverna får skissa på idéer till egna berättelser.
  • Lektion 4: Elevens första egna skrivuppgift. Tillsammans med läraren skriver vi en gemensam text och diskuterar hur skrivregler, som gemener och versaler, ska användas.

v. 46 (15/11-21/11) – Muntlig kommunikation

  • Lektion 5: Varför kommunicera? Genom roliga övningar i smågrupper får eleverna öva på att berätta om vardagliga händelser och uttrycka sina känslor.
  • Lektion 6: Muntlig presentation av skriven text. Eleverna turas om att läsa sina texter och ger varandra respons.

v. 47 (22/11-28/11) – Läsning av skönlitteratur

  • Lektion 7: Gemensam läsning av en bilderbok. Vi diskuterar berättelsen och huvudkaraktärerna.
  • Lektion 8: Praktiska övningar där eleverna får skapa en egen bildberättelse baserat på den lästa boken.

Fortsättning av språkförmåga genom texter

Centralt innehåll Betygskriterier
Texter som kombinerar ord och bild samt texter i digitala miljöer för barn. I samtal om texter återger eleven utifrån olika frågeställningar delar av innehållet och för enkla resonemang om idéer och tankar som texten väckt.

(Lgr 22, Svenska, centralt innehåll, åk. 1-3)

v. 48 (29/11-5/12) – Digitala texter

  • Lektion 9: Introduktion till digital läsning. Vi letar efter barnvänliga webbplatser och e-böcker.
  • Lektion 10: Eleverna får skapa en enkel digital presentation av en favoritbok de läst.

v. 49 (6/12-12/12) – Skriva en gemensam faktatext

  • Lektion 11: Vad är sakprosatexter? Vi diskuterar och läser exempel på faktatexter.
  • Lektion 12: Gemensamt skrivande av en enkel faktatext om ett djur. Eleverna bidrar med egna idéer och fakta.

v. 50 (13/12-19/12) – Avslutande projekt

  • Lektion 13: Sammanfattning av vad vi lärt oss under terminen. Eleverna förbereder sina presentationer.
  • Lektion 14: Muntlig presentation av elevernas faktatexter och berättelser från terminen.

Övriga veckor fram till juni

Planeringen fortsätter med en liknande struktur, där varje vecka fokuserar på att förstärka och repetera det centrala innehållet i läsning, skrivande och muntlig kommunikation, samt att förbereda för nationella prov och avslutande utvärderingar. Inkludera födelsedagar, viktiga temadagar, skolavslutning och detta anpassar planeringen efter aktuella händelser under perioden. Genom att arbeta med olika texter och medier, samt skapa meningsfulla sammanhang för lärande, kommer eleverna under terminen att utveckla en allsidig språkförmåga som bidrar till deras fortsatta utbildning.


Modern Tillbaka-knapp
×