Kompakt AI-Knappmeny

Planering HT. Åk. 4. Svenska – Introduktion till läsning och skrivning

Terminsplanering

Årskurs: 4
Ämne: Svenska
Tema: Introduktion till läsning och skrivning

Introduktion till läsning och skrivning (19 aug – 22 sep)

V.34
– Lektion 1: Introduktion av läroboken och lässtrategier.
– Lektion 2: Enkla texter – Samtal om innehåll och budskap.
– Lektion 3: Skriva en egen berättelse.

V.35
– Lektion 1: Fortsättning på lässtrategier – Att förstå en text.
– Lektion 2: Dialogiska samtal – Att diskutera och ställa frågor.
– Lektion 3: Bedömning: Berömma och ge konstruktiv feedback på klasskamraters texter.

V.36
– Lektion 1: Läsa och analysera en upptäcktsfärd i en text.
– Lektion 2: Fokusera på att utveckla ordval och stil.
– Lektion 3: Diskussionsövningar i grupper.

V.37
– Lektion 1: Berättande texters uppbyggnad och struktur.
– Lektion 2: Skapa en storyboard för längre berättelser.
– Lektion 3: Rent skrivande – Förbättra och bearbeta text.

V.38
– Lektion 1: Inledning till faktatexter – Vad kännetecknar en faktatext?
– Lektion 2: Skrivelse av en egen faktatext.
– Lektion 3: Bedömning: Utvärdering av texter och reflektion över lärande.

V.39
– Lektion 1: Sammanfattning – Hur sammanfattar man en text?
– Lektion 2: Läsretorik och retoriska grepp i texter.
– Lektion 3: Skaffa insikter om olika typer av texter.

V.40
– Lektion 1: Färdigställa läsning av gruppens valda modulebok.
– Lektion 2: Skriftlig reflektion kring läsning.
– Lektion 3: Diskussioner om bokens teman och karaktärer.

V.41
– Lektion 1: Relatera litteratur till eget liv.
– Lektion 2: Jobba med kreativa skrivövningar.
– Lektion 3: Repetition och utvärdering av terminen.

V.42
– Höstlov (ingen undervisning).

V.43
– Lektion 1: Introduktion till nya texter och tema.
– Lektion 2: Samkara- och dramatiseringsövningar.
– Lektion 3: Mentor – Elevkonferens och mål för nästa block.

V.44
– Lektion 1: Arbeta med poesi och dess former.
– Lektion 2: Skriva egna dikter.
– Lektion 3: Bedömning av poesi och skrivarbeten.

V.45
– Lektion 1: Djupläsning av en självvald roman.
– Lektion 2: Tematisera boken och diskutera händelser.
– Lektion 3: Förbereda presentation av roman.

V.46
– Lektion 1: Presentation av roman – Analysera och ge feedback.
– Lektion 2: Identifiera litterära kännetecken i romaner.
– Lektion 3: Repetition av skrivteknik och litterära begrepp.

V.47
– Lektion 1: Ny litteratur och genreövergripande övningar.
– Lektion 2: Planera och strukturera ett skolarbete.
– Lektion 3: Skriva ett utkast av skolarbetet.

V.48
– Lektion 1: Textbearbetning i grupp av skolarbetet.
– Lektion 2: Slutlig presentation av grupparbetet.
– Lektion 3: Reflektera och ge feedback på arbetet.

V.49
– Lektion 1: Förbereda sig inför avslutande prov.
– Lektion 2: Arbeta med gamla provuppgifter.
– Lektion 3: Grupparbete kring provstrategier.

V.50
– Lektion 1: Avslutande prov – Litteratur och skrivande.
– Lektion 2: Summera och reflektera över perioden.
– Lektion 3: Utvärdera lärandemålen och diskutera resultat.

V.51
– Lektion 1: Återspeglingssession och framtidsplanering av lärtrakten efter terminen.
– Lektion 2: Kampanjplan för läsning i skolan.
– Lektion 3: Avslutning av terminen och festligheter.

Denna terminsplanering ger en strukturerad och målinriktad undervisning i Svenska för årskurs 4 under höstterminen 2024.


Modern Tillbaka-knapp
×