Planering
Årskurs: Åk. 6
Ämne: Fysik
Tema: Fysikens roll i naturen och samhället
Period: 1 november – 30 april
Antal lektioner: 2 lektioner per vecka
Denna planering syftar till att ge en omfattande förståelse för fysikens centrala begrepp och fenomen relaterade till naturen och samhället. Genom att kombinera teoretiska och praktiska inslag ska eleverna få möjlighet att utforska fysikaliska fenomen, förstå energi och dess flöden och applicera sina kunskaper i vardagliga sammanhang. Detta bidrar till att utveckla elevernas kritiska tänkande och analytiska förmåga.
Introduktion till fysikens centrala begrepp och fenomen
Centralt innehåll | Betygskriterier |
---|---|
Hur dag, natt, årstider och år kan förklaras utifrån rörelser hos solsystemets himlakroppar. | Eleven visar grundläggande kunskaper om fysikens begrepp och förklaringsmodeller. Med viss användning av begreppen beskriver eleven fysikaliska fenomen i naturen och samhället. |
Vanliga väderfenomen och deras orsaker, till exempel hur vindar och nederbörd uppstår. | Eleven söker svar på frågor genom att utföra systematiska undersökningar på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
Energiformer samt olika typer av energikällor och deras påverkan på miljön. | Eleven värderar resultaten och beskriver på ett enkelt sätt undersökningarna. |
v. 44 (29/10-4/11) – Introduktion till fysikens grundbegrepp
Lektion 1: Lärande om solsystemet och dess rörelser. Genomgång av hur jorden rör sig runt solen och hur detta påverkar dagar, nätter och årstider.
Lektion 2: Genomgång om rättningar av ljus och ljud samt deras betydelse. Utföra en enklare experiment för att mäta ljudets hastighet i luft.
v. 45 (5/11-11/11) – Väderfenomen och deras orsaker
Lektion 1: Diskussionslektion om olika väderfenomen och orsaken bakom dem, t.ex. vindar och nederbörd.
Lektion 2: Experiment med barometer och vindmätare för att observera väderförändringar.
v. 46 (12/11-18/11) – Energi och energikällor
Lektion 1: Genomgång av olika energikällor och diskussion om deras miljöpåverkan.
Lektion 2: Experimentera med olika material och deras isolerande förmåga.
v. 47 (19/11-25/11) – Systematiska undersökningar
Lektion 1: Lärande om hur man genomför systematiska undersökningar, med fokus på dokumentation och analys.
Lektion 2: Genomföra en observation av värmeflöden i klassrummet vid olika tider på dagen.
Energiflöden och energianvändning
Centralt innehåll | Betygskriterier |
---|---|
Energiformer samt energiflöden mellan kroppar med olika temperatur. | Eleven värderar undersökningarna genom att föra enkla resonemang utifrån frågeställningarna. |
Hur man kan påverka energiflöden med värmeledande och isolerande material. | Eleven söker information och använder olika källor. |
v. 48 (26/11-2/12) – Energiflöden och temperatur
Lektion 1: Diskussion om energiflöden och deras betydelse. Genomgång av hur ljus och ljud breder ut sig.
Lektion 2: Praktiska övningar kring temperaturmätning och värmeledande material.
v. 49 (3/12-9/12) – Ljusets reflexion och brytning
Lektion 1: Genomgång av ljusets egenskaper.
Lektion 2: Experiment kring reflektion och brytning av ljus med hjälp av linser.
v. 50 (10/12-16/12) – Planering av prov och repetition
Lektion 1: Förbereda eleverna för kommande prov i fysik. Diskussion kring tidigare inlärning och förberedelse.
Lektion 2: Repetitionsövningar med frågor och praktiska uppgifter.
v. 51 (17/12-23/12) – Provvecka och reflektion
NP, Fysik: Nationellt prov för åk. 6.
Ingen undervisning vecka 52 (22/12-7/1) i samband med jullov.
Vinter och Energiåtervinning
Centralt innehåll | Betygskriterier |
---|---|
Energiflöden mellan föremål och deras temperaturförändringar, och hur detta kan påverkas med energikällor som t.ex. solen. | Eleven utför systematiska undersökningar på ett säkert sätt. |
v. 1 (8/1-14/1) – Energiåtervinning
Lektion 1: Diskussionslektion om energiåtervinning och dess betydelse i en hållbar framtid.
Lektion 2: Experimentera med solenergi och återvinning.
v. 2 (15/1-21/1) – Krafter och rörelser
Lektion 1: Genomgång av krafter och rörelser i naturen och hur vi kan mäta dem.
Lektion 2: Praktiska övningar där vi observerar och mäter krafter.
v. 3 (22/1-28/1) – Elektriska kretsar
Lektion 1: Introduktion till elektriska kretsar och hur de kopplas.
Lektion 2: Praktiska övningar i att koppla kretsar och använda batterier.
v. 4 (29/1-4/2) – Mätning av fysikaliska storheter
Lektion 1: Genomgång av instrument för att mäta kraft och tid.
Lektion 2: Praktiskt arbete med mätning och tabellföring av data.
Avslutning och utvärdering av kursmoment
Centralt innehåll | Betygskriterier |
---|---|
Kritisk granskning och användning av information som rör fysik. | Eleven diskuterar i grupp och ger feedback på varandras arbete. |
v. 5 (5/2-11/2) – Utvärdering och reflektion
Lektion 1: Reflektion kring kursens innehåll och vad vi lärt oss.
Lektion 2: Gruppdiskussion om betydelsefulla koncept och de experiment som genomförts.
v. 6 (12/2-18/2) – Avslutning av kursmomentet
Lektion 1: Prov och feedback på elevens resultat.
Lektion 2: Avslutningstillfällen och möjligheter att ställa frågor.
Genom denna planering är målet att ge eleverna en solid grund inom fysik, kopplad både till teoretiska och praktiska tillämpningar, vilket är avgörande för deras fortsatta lärande och förståelse för ämnet.