Terminsplanering
Årskurs: 8
Ämne: Religionskunskap
Tema: Abrahamitiska religioner
Detta dokument beskriver en planering för undervisning i religionskunskap med fokus på de abrahamitiska religionerna, där elevers förståelse och kunskap om Judendomen och Islam kommer att utvecklas genom jämförelser med Kristendomen.
Introduktion till Abrahamitiska religioner (19 aug – 8 sep)
V.34
– Lektion 1: Introduktion till de abrahamitiska religionerna
– Lektion 2: Översikt av Judendomen
– Lektion 3: Översikt av Islam
– Lektion 4: Gemensamma drag mellan religionerna
V.35
– Lektion 1: Skillnader mellan Judendomen och Islam
– Lektion 2: Jämförelse mellan Judendomen och Kristendomen
– Lektion 3: Jämförelse mellan Islam och Kristendomen
– Lektion 4: Diskussionslektion
Judendomen (9 sep – 29 sep)
V.36
– Lektion 1: Judendomens historia
– Lektion 2: Centrala begrepp inom Judendomen
– Lektion 3: Judiska högtider
– Lektion 4: Judiska seder och bruk
V.37
– Lektion 1: Judendomens heliga skrifter
– Lektion 2: Judar idag och deras utmaningar
– Lektion 3: Bedömningsmoment: Redovisning om Judendom
– Lektion 4: Sammanfattning av Judendomen
Islam (30 sep – 20 okt)
V.38
– Lektion 1: Islams historia
– Lektion 2: Centrala begrepp inom Islam
– Lektion 3: Islamiska högtider
– Lektion 4: Islamska seder och bruk
V.39
– Lektion 1: Islams heliga skrifter
– Lektion 2: Muslimer idag och deras utmaningar
– Lektion 3: Bedömningsmoment: Redovisning om Islam
– Lektion 4: Sammanfattning av Islam
Jämförelse och fördjupning (21 okt – 27 okt)
V.40
– Lektion 1: Jämförelse mellan Judendom och Islam
– Lektion 2: Jämförelse mellan Judendom, Islam och Kristendomen
– Lektion 3: Diskussionsmoment: Vad kan vi lära oss av dessa religioner?
– Lektion 4: Förberedelse inför prov
Provisk examen och repetition (28 okt – 3 nov)
V.44
(Höstlov)
– Ingen undervisning
V.43
– Lektion 1: Repetitionslektion innan prov
– Lektion 2: PROV i Digiexam