Planering
Årskurs: Åk. 9
Ämne: Idrott och hälsa
Tema: Friluftsliv, rörelse och hälsa
Period: 1 januari – 1 juli
Lektionstillfällen: 48
Denna planering syftar till att introducera och utveckla elevernas förståelse för betydelsen av fysisk aktivitet, friluftsliv och hälsa. Under hela perioden kommer eleverna att få möjlighet att delta i olika fysiska aktiviteter, både inomhus och utomhus, och koppla dessa till teorier om hälsa och livsstil. Fokus kommer att ligga på att skapa en trygg och inkluderande miljö där alla elever kan delta utifrån sina egna förutsättningar och intressen.
1. Introduktion till hälsa och livsstil
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Betydelsen av fysisk aktivitet för hälsan och livsstilen. | Eleven visar i utövandet av idrott, motion och friluftsliv hänsyn till sin egen och andras säkerhet samt kan översiktligt beskriva riskfaktorer i samband med fysiska aktiviteter. |
v. 1 (1/1-7/1) – Inledning och mål för kursen
- Lektion 1 – Introduktion till ämnet och diskussion om hälsa och livsstil.
- Lektion 2 – Genomgång av kursens mål och centrala innehåll.
v. 2 (8/1-14/1) – Fysisk aktivitetens påverkan
- Lektion 3 – Fysisk aktivitet och dess effekter på kroppen.
- Lektion 4 – Gruppdiskussion kring individuella mål för fysisk aktivitet.
v. 3 (15/1-21/1) – Risker och säkerhet
- Lektion 5 – Säkerhet vid idrott och friluftsliv.
- Lektion 6 – Redovisning av risker i olika aktiviteter.
v. 4 (22/1-28/1) – Planering av aktiviteter
- Lektion 7 – Planering av en utomhusaktivitet.
- Lektion 8 – Genomgång av allemansrätten och dess betydelse.
2. Friluftsliv och naturopplevelser
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Friluftslivets betydelse och aktiviteter i naturen. | Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra aktiviteter i naturmiljöer. |
v. 5 (29/1-4/2) – Uteaktiviteter
- Lektion 9 – Orientering och navigering i naturen.
- Lektion 10 – Genomförande av en orientering.
v. 6 (5/2-11/2) – Närmiljö och dess möjligheter
- Lektion 11 – Utforskning av närmiljön och dess aktivitetspotential.
- Lektion 12 – Grupparbete: Planering av en aktivitetsdag i närmiljön.
v. 7 (12/2-18/2) – Tillämpning av kunskaper
- Lektion 13 – Genomförande av aktivitetsdagen.
- Lektion 14 – Reflektion och utvärdering av aktivitetsdagen.
v. 8 (19/2-25/2) – Kultur och friluftsliv
- Lektion 15 – Kulturella och sociala aspekter av friluftsliv.
- Lektion 16 – Diskussionsgrupp: Friluftsliv i olika kulturer.
3. Rörelseaktiviteter och träning
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Träningslära och olika typer av rörelseaktiviteter. | Eleven kan bedriva träning och anpassa sina rörelser till syftet med aktiviteterna. |
v. 9 (26/2-4/3) – Grundläggande träningslära
- Lektion 17 – Introduktion till träningslära: styrka och kondition.
- Lektion 18 – Genomförande av enkla styrkeövningar.
v. 10 (5/3-11/3) – Dans och rörelse
- Lektion 19 – Dansens betydelse i rörelseaktiviteter.
- Lektion 20 – Skapande av egna danser.
v. 11 (12/3-18/3) – Sammanfattning av rörelser
- Lektion 21 – Sammanställning av olika rörelseaktiviteter.
- Lektion 22 – Reflektion över hur rörelser påverkar hälsan.
v. 12 (19/3-25/3) – Förbereda för delprov
- Lektion 23 – Genomgång av kommande delprov.
- Lektion 24 – Förberedelse och repetition av material.
4. Delprov och utvärdering
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Utvärdering av egen och andras prestationer. | Eleven kan med säkerhet reflektera över egna prestationer och sätta mål för framtiden. |
v. 13 (26/3-1/4) – Delprov
- Lektion 25 – Delprov inom rörelseaktiviteter.
- Lektion 26 – Utvärdering av delprovet och feedback.
v. 14 (2/4-8/4) – Målsättning
- Lektion 27 – Individuell närings- och träningsplan.
- Lektion 28 – Diskussionsgrupp: Reflektera över resultatet av delprovet.
v. 15 (9/4-15/4) – Nästa steg
- Lektion 29 – Sätta upp nya mål efter delprovet.
- Lektion 30 – Planera för fortsatt utveckling inom fysisk aktivitet.
v. 16 (16/4-22/4) – Allemansrätt och etik
- Lektion 31 – Diskussion om allemansrätten i samband med friluftsliv.
- Lektion 32 – Etiska frågor och ansvar i samband med fysisk aktivitet.
5. Avslutning och reflektion
v. 17 (23/4-29/4) – Sammanfattning av terminen
- Lektion 33 – Reflektion av vad vi lärt oss under terminen.
- Lektion 34 – Avslutande övningar och utvärdering av kursen.
v. 18 (30/4-6/5) – Avslutning
- Lektion 35 – Förberedelser för avslutningsceremoni.
- Lektion 36 – Avslutning av kursen och utdelning av betyg.
v. 19 – v. 26 (7/5-1/7) – Sommar och eget ansvar
- [Röd dag] – Kristi himmelsfärd (18/5). Ingen skoldag infaller denna dag.
- Lektioner under denna period är ej schemalagda, men eleverna uppmanas att delta i egen fysisk aktivitet och reflektera över sina mål.
Denna planering sträcker sig över hela perioden med fokus på elevernas lärande, aktiv deltagande och reflektion kring fysisk aktivitet och hälsa. Varje vecka bygger på föregående veckas kunskaper och erfarenheter, vilket ger eleverna möjlighet att utveckla sina färdigheter på ett meningsfullt sätt.