Terminsplanering
Årskurs: Förskola, 3-4 år
Ämne: Språk – Kommunikation och uttryck
Tema: Språkutveckling genom lekfulla aktiviteter
Introduktion till språket och berättande (19 aug – 15 sep)
V.34
– Lektion 1: Introduktion till rim och ramsor
– Lektion 2: Berättelser med bilder – skapa egna sagoböcker
– Lektion 3: Sångstund – att sjunga tillsammans
V.35
– Lektion 1: Lyssna och förstå – högläsning av saga
– Lektion 2: Berätta om sig själv och sina intressen
– Lektion 3: Bedömningstillfälle: Presentera sin sagobok
Kommunikation och samspel (16 sep – 13 okt)
V.36
– Lektion 1: Språklekar – leka med ord
– Lektion 2: Turtagning i samtal – att lyssna och svara
– Lektion 3: Skapa en gemensam berättelse – vi bygger på varandras meningar
V.37
– Lektion 1: Roliga språklekar – rim och ljudlekar
– Lektion 2: Att tala i grupp – berätta om en favorit
– Lektion 3: Sång och dans – skapa en språkshow
Utforskande av ord och uttryck (14 okt – 10 nov)
V.41 (Höstlov 28 okt–1 nov)
– Lektion 1: Ord och bilder – lära känna nya ord
– Lektion 2: Måla med ord – visuella berättelser
– Lektion 3: Bedömningstillfälle: Reflektion över språkläxor
V.42
– Lektion 1: Berättande genom drama – leka en saga
– Lektion 2: Rim och meningar – skapa korta ramsor
– Lektion 3: Berätta en historia med hjälp av fingerduk
Språkutveckling genom teman (11 nov – 8 dec)
V.46
– Lektion 1: Skapa låtar – att skriva egna texter
– Lektion 2: Använda bilder för att berätta
– Lektion 3: Bedömningstillfälle: Utvärdering av skapade låtar
V.47
– Lektion 1: Förbereda en språklig höstfest – repetition
– Lektion 2: Berätta om vad vi lärt oss denna termin
– Lektion 3: Avslutning och festligheter – språk och musik
Repetition och utvärdering (9 dec – 15 dec)
V.50
– Lektion 1: Repetition av språkliga favoriter
– Lektion 2: Utvärdering av språkläxor och framsteg
– Lektion 3: Förbereda ett litet språkuppträdande
Denna planering fokuserar på att utveckla barnens språk och kommunikation genom lekfulla och kreativa aktiviteter under höstterminen 2024.