Länk till google Docs:https://docs.google.com/document/d/1f6OP3jTSnlM5E8Cw8wD5p10_toE8JUsbqlU4lnrj-28/edit?usp=drivesdk
Lektionsplanering för Utställningsdesign 1 (vecka 38-51)
Årskurs: 2 Ämne eller kurs: Utställningsdesign 1 Tema: Försäljning och presentationstekniker
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen framöver kommer att fokusera på olika aspekter av försäljning, varuexponering, visual merchandising och kommunikationstekniker, inklusive digital marknadsföring och hur dessa verktyg kan användas praktiskt i utställningsdesign.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna planera och genomföra säljande presentationer, analysera varuexponering och ge rekommendationer för förbättringar, samt visa en förståelse för de olika komponenterna inom utställningsdesign.
Vecka 38: Försäljningstekniker och Rollspel (2 lektioner)
Lärarledda instruktioner
Lektion 1: Introduktion av olika försäljningstekniker och invändningshantering (20 min)
Övning: Rollspel där eleverna säljer en produkt till varandra och hanterar invändningar (30 min)
Lektion 2: Diskutera och ge feedback på rollspelen (20 min)
Avslutning: Reflektion kring vad som gick bra och vad som kan förbättras (30 min)
Material:
– Exempelprodukter
– Feedback-sheet
Vecka 39: Varuexponering (2 lektioner)
Lärarledda instruktioner
Lektion 1: Genomgång av principer för varuexponering och visual merchandising (15 min)
Workshop: Eleverna skapar en utställning för en specifik produkt (35 min)
Lektion 2: Grupperna presenterar sina utställningar samt ger och får feedback (50 min)
Material:
– Kartong och rekvisita för mockup-exponeringar
– Lathundar för varuexponering
Vecka 40: Digital Försäljning och Marknadsföring (2 lektioner)
Lärarledda instruktioner
Lektion 1: Introduktion till digital marknadsföring och dess verktyg (15 min)
Grupparbete: Planera en kampanj för sociala medier för en vald produkt (35 min)
Lektion 2: Presentation av kampanjplaner och klassfeedback (50 min)
Material:
– Datorer/surfplattor
– Utskrivna kampanjplaner
Vecka 41: Kundupplevelse och Service (2 lektioner)
Lärarledda instruktioner
Lektion 1: Föreläsning om kundupplevelse och vikten av service (20 min)
Diskussion: Vad gör en bra kundupplevelse? (30 min)
Lektion 2: Rollspel för att hantera olika kundsituationer (50 min)
Material:
– Scenarier för rollspel
– Feedback-sheet för utvärdering av kundmöten
Vecka 42: Praktiska Projekt (2 lektioner)
Lärarledda instruktioner
Lektion 1: Introduktion till projektarbete och gruppering av elever (10 min)
Arbetsdag: Eleverna arbetar med sina projekt inom utställningsdesign (40 min)
Lektion 2: Fortsatt arbete och stöd av läraren (50 min)
Material:
– Material för att skapa utställningar
– Planeringsmallar
Vecka 43: Fortsatt Projektarbete och Presentation (2 lektioner)
Lärarledda instruktioner
Lektion 1: Arbetsdag för att slutföra projekt (50 min)
Lektion 2: Slutpresentation av projekt med fokus på design och försäljningsteknik (50 min)
Material:
– Presentationsteknologi (projektor, dator)
– Feedback-formulär
Vecka 44-46: Evaluering och Reflektion på Projekten (2 lektioner per vecka)
Lärarledda instruktioner
Grupperna får och ger feedback på presenterade projekt (50 min per lektion)
Diskutera vad som kunde ha gjorts bättre, samt identifikation av styrkor (50 min per lektion)
Material:
– Instrument för feedback
– Lathundar för utvärdering
Vecka 47: Effektiv Kommunikation och Presentation (2 lektioner)
Lärarledda instruktioner
Lektion 1: Fokusera på effektiva kommunikationstekniker (15 min)
Workshop: Eleverna övar på sina presentationstekniker (35 min)
Lektion 2: Gruppdiskussion om olika presentationsformer (50 min)
Material:
– Presentationsverktyg
– Utskrivna tips för presentationsteknik
Vecka 48: Säsongsanpassad Varuexponering (2 lektioner)
Lärarledda instruktioner
Lektion 1: Diskutera säsongsanpassad varuexponering (15 min)
Workshop: Eleverna skapar tematiska utställningar (35 min)
Lektion 2: Presentera de säsongsanpassade utställningarna (50 min)
Material:
– Material för utställningar
– Mallar för planering
Vecka 49: Marknadsanalys (2 lektioner)
Lärarledda instruktioner
Lektion 1: Genomgång av hur man gör en marknadsanalys (15 min)
Grupparbete: Analysera olika varumärken och deras marknadsstrategier (35 min)
Lektion 2: Presentation av analyser (50 min)
Material:
– Analysmallar
– Utskrifter av varumärken
Vecka 50: Sammanfattning av Terminen (2 lektioner)
Lärarledda instruktioner
Lektion 1: Gå igenom vad som har lärt sig under terminen (50 min)
Lektion 2: Avslutande reflektion och utvärdering (50 min)
Material:
– Reflektionsblad
– Evalueringar
Vecka 51: Avslutning och Fest
Lärarledda instruktioner
Lektionen: Fira kursens avslutning med en fest. Eleverna kan ta med något att äta. (50 min)