Veckoplanering
Årskurs: åk 6
Ämne: Idrott och hälsa
Tema: Grundläggande rörelse- och aktivitetsformer
Denna planering syftar till att främja en aktiv livsstil och öka elevernas kunskaper om rörelse och hälsa. Under dessa veckor kommer eleverna att få praktisk erfarenhet av olika aktiviteter som syftar till att utveckla fysiska färdigheter och kunskap om vikten av hälsosamma vanor.
1. Introduktion till idrottens grunder och hälsosamma vanor
Undervisningen under dessa veckor syftar till att introducera eleverna till grundläggande rörelse och aktivitetsformer, samt att skapa medvetenhet om hälsosamma livsstilsval. Eleverna kommer att delta i övningar som stärker både kropp och sinne.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Rörelse och hälsa i relation till fysisk aktivitet och livsstil. | Eleven kan delta i olika aktiviteter och följa instruktioner. |
(Lgr 22, Idrott och hälsa, åk 4-6)
v. 1 – Introduktion till rörelse och hälsa (1/1-7/1)
- Lektion 1 – Introduktion till ämnet, gruppdiskussion om hälsosamma vanor.
- [Temadag] – Nyårsdagen (1/1).
v. 2 – Grundläggande rörelseformer (8/1-14/1)
- Lektion 2 – Praktiska övningar i grundläggande rörelseformer, såsom löpning och hopp.
v. 3 – Styrka och uthållighet (15/1-21/1)
- Lektion 3 – Övningar som fokuserar på styrka och uthållighet.
v. 4 – Samarbetsövningar i grupp (22/1-28/1)
- Lektion 4 – Samarbetsövningar och spel som utvecklar laganda.
v. 5 – Hälsosam kost och fysisk aktivitet (29/1-4/2)
- Lektion 5 – Diskussion kring hälsosam kost och dess betydelse för fysisk aktivitet.
v. 6 – Idrottsperspektiv och kultur (5/2-11/2)
- Lektion 6 – Idrottens historia och dess betydelse i samhället.
v. 7 – Friluftsliv och utomhusaktiviteter (12/2-18/2)
- Lektion 7 – Praktiska aktiviteter utomhus, såsom orientering eller vid stranden.
v. 8 – Avslutning och utvärdering (19/2-25/2)
- Lektion 8 – Utvärdering av kursen och reflektion kring lärande.
Bedömningskriterier:
- Deltagande: Eleven deltar aktivt och engagerat i lektionerna.
- Förståelse: Eleven visar grundläggande förståelse för övningar och aktiviteter.
- Samverkan: Eleven kan samverka med andra och bidra till gruppövningar.
- Reflektion: Eleven kan reflektera över eget lärande och ge exempel på positiva livsstilsval.