Kompakt AI-Knappmeny

[Planering]. Idrott och hälsa. Kartförståelse och orientering. (2 v.). [Åk 4]

Ämne: Idrott och hälsa

Årskurs: 4

Tema: Utvecklad kartförståelse

Block Tema Veckor
1 Rita en egen karta v. 1–2

Ämnesblock 1: Rita en egen karta över ett avgränsat område – lärande om kartans uppbyggnad och symboler

I detta block får eleverna arbeta kreativt med att skapa sin egen karta över ett noga utvalt område, vilket ger dem en djupare förståelse för kartors komponenter. Övningen stärker elevernas förmåga att uppfatta och avbilda terräng, använda kartfärger och symboler korrekt samt jämföra sin egen tolkning med en originalkarta. Detta utvecklar deras spatiala medvetenhet och kartläsningsförmåga.

Betygskriterierna för åk 4 innebär att eleven kan använda kartor för enklare orientering och visar förståelse för grundläggande karttecken och färger. Övningen syftar också till att främja elevernas förmåga att diskutera och reflektera över sina erfarenheter med kartor.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Orientering med karta och karttecken i närområdet. Eleven kan med stöd använda enkla karttecken för att orientera sig. Eleven kan visa förståelse för och använda olika karttecken och färger i orientering med viss säkerhet.

[Lgr22, Idrott och hälsa, Åk 4-6]

v. 1 – Förberedelse och ritande av karta (mån-tis)

  • Lektion 1 – Genomgång av kartans uppbyggnad: färger, symboler och terrängrepresentation.
  • Lektion 2 – Praktiskt arbete där eleverna ritar en egen karta över det avgränsade området (exempelvis en skogsyta på 50 x 50 meter), anpassade efter nivå (en del med färdig karta som underlag, andra från blankt papper).

v. 2 – Jämförelse och reflektion (ons-tors)

  • Lektion 1 – Gruppdiskussion och jämförelse mellan elevkartor och originalkartan. Fokus på vad som var lätt respektive svårt.
  • Lektion 2 – Reflektionsövning där eleverna beskriver hur de använde färger och symboler och vad de lärt sig om kartan.

Ämne: Idrott och hälsa

Årskurs: 4

Tema: Orientering – grundläggande kartläsning och ruttplanering

Block Tema Veckor
1 Orientering i närmiljö v. 1–2

Ämnesblock 1: Orientering i närmiljö – kartläsning och enkel ruttplanering

I detta block får eleverna praktisera kartläsning och orientering i skolans närområde. Övningen innehåller enklare orienteringsbana med kontrollpunkter där eleverna tränar på att tolka karttecken och fatta beslut om bästa vägval. De får också öva samarbete och kommunikation i grupp.

Betygskriterier för årskurs 4 inkluderar att eleven kan använda karta för att orientera sig med viss säkerhet och visar förståelse för kartans uppbyggnad.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Orientering med karta och kompass i närområdet. Eleven kan med hjälp av karta genomföra enklare orienteringar. Eleven kan med viss säkerhet använda kartan för orientering och planera rutter.

[Lgr22, Idrott och hälsa, Åk 4-6]

v. 1 – Praktisk orienteringsövning i skolans närmiljö (mån-tis)

  • Lektion 1 – Introduktion till karttecken och kartans färger, med praktiska exempel.
  • Lektion 2 – Eleverna får springa en kort orienteringsbana med 4–5 kontrollpunkter där de använder kartan för att hitta rätt.

v. 2 – Gruppövning och ruttplanering (ons-tors)

  • Lektion 1 – Eleverna delas in i små grupper och diskuterar möjliga vägval mellan kontrollpunkter.
  • Lektion 2 – Genomförande av den planerade orienteringsrutten i grupp, med fokus på samarbete och kommunikation.
  • Avslutande reflektionsdiskussion om vad som var svårt och vad som hjälpte dem att navigera.

Modern Tillbaka-knapp
×