Kompakt AI-Knappmeny

[Planering]. Idrott och hälsa. Orientering. [Åk 1–6]

Ämne: Idrott och hälsa

Årskurs: 1 till 6

Planering: Progressionsplan för momentet Orientering i Idrott och hälsa, årskurs 1–6

Denna progressionsplan syftar till att ge en tydlig och sammanhållen översikt över elevernas lärande inom orienteringsmomentet från åk 1 till åk 6. Planen är utformad för att skapa en röd tråd i undervisningen där kraven och förväntningarna successivt ökar i takt med att eleverna utvecklas, vilket underlättar både för lärare och elever att följa och förstå progressionen.

Årskurs Fokus i orientering och rörelseförståelse Progression och fördjupning
Åk 1 Introduktion till enkla karttecken, grundläggande rumsuppfattning, enkla rörelsemönster i naturen Uppmuntra till rörelseglädje, grundläggande förståelse för karta och terräng
Åk 2 Ta hjälp av enkla kartor under lekar och rörelseaktiviteter, börja använda kompassriktningar Fördjupad rumsuppfattning, enklare orienteringsövningar i känd miljö
Åk 3 Planera och genomföra enklare orienteringsbanor med hjälp av karta och ledtrådar Öka självständighet i att följa karta, introducera tidsaspekt i orienteringen
Åk 4 Använda olika hjälpmedel såsom enkla kartsymboler och kompass, förstå och använda enklare riktningar Förbättrad planering av rutter, ökad uthållighet och hastighet i orientering
Åk 5 Genomföra mer komplexa orienteringsbanor, tolka kartsymboler i nya sammanhang Utveckla strategier för att läsa karta snabbt och effektivt, ökad fysisk kapacitet
Åk 6 Självständigt planera och genomföra längre orienteringslopp med variation i terräng och kartdetaljer Högre krav på precision, taktisk planering och orienteringsförmåga under tidspress

Denna utveckling går i linje med det centrala innehållet för idrott och hälsa i Lgr22 och ökar successivt i komplexitet och krav på både motoriska och kognitiva förmågor.


Modern Tillbaka-knapp
×