Ämne: Idrott och hälsa
Årskurs: 1 till 6
Planering: Progressionsplan för momentet Orientering i Idrott och hälsa, årskurs 1–6
Denna progressionsplan syftar till att ge en tydlig och sammanhållen översikt över elevernas lärande inom orienteringsmomentet från åk 1 till åk 6. Planen är utformad för att skapa en röd tråd i undervisningen där kraven och förväntningarna successivt ökar i takt med att eleverna utvecklas, vilket underlättar både för lärare och elever att följa och förstå progressionen.
Årskurs | Fokus i orientering och rörelseförståelse | Progression och fördjupning |
---|---|---|
Åk 1 | Introduktion till enkla karttecken, grundläggande rumsuppfattning, enkla rörelsemönster i naturen | Uppmuntra till rörelseglädje, grundläggande förståelse för karta och terräng |
Åk 2 | Ta hjälp av enkla kartor under lekar och rörelseaktiviteter, börja använda kompassriktningar | Fördjupad rumsuppfattning, enklare orienteringsövningar i känd miljö |
Åk 3 | Planera och genomföra enklare orienteringsbanor med hjälp av karta och ledtrådar | Öka självständighet i att följa karta, introducera tidsaspekt i orienteringen |
Åk 4 | Använda olika hjälpmedel såsom enkla kartsymboler och kompass, förstå och använda enklare riktningar | Förbättrad planering av rutter, ökad uthållighet och hastighet i orientering |
Åk 5 | Genomföra mer komplexa orienteringsbanor, tolka kartsymboler i nya sammanhang | Utveckla strategier för att läsa karta snabbt och effektivt, ökad fysisk kapacitet |
Åk 6 | Självständigt planera och genomföra längre orienteringslopp med variation i terräng och kartdetaljer | Högre krav på precision, taktisk planering och orienteringsförmåga under tidspress |
Denna utveckling går i linje med det centrala innehållet för idrott och hälsa i Lgr22 och ökar successivt i komplexitet och krav på både motoriska och kognitiva förmågor.