Veckoplanering
Årskurs: 4
Ämne: Modersmål litauiska
Tema: Språk och litteratur
Planeringen syftar till att utveckla elevernas förmåga att läsa, skriva och förstå det litauiska språket genom olika litterära verk och språkliga övningar.
1. Utforskande av litauiska litterära verk och språkliga strukturer
Undervisningen under dessa veckor syftar till att introducera eleverna för olika typer av litauiska litterära verk samt grundläggande språkliga strukturer. Eleverna kommer att arbeta med att läsa skönlitteratur och faktatexter samt producera egna texter.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Läsning av olika texter, inklusive både skönlitteratur och faktatexter. | Eleven kan läsa och förstå några olika texter. |
*(Lgr 22, Modersmål, åk. 4)*
v. 17 – Introduktion till litauisk litteratur (24/4-30/4)
– Lektion 1 – Introduktion till litauisk litteratur och författarskap.
v. 18 – Diskussionsövningar med litteratur (1/5-7/5)
– Lektion 1 – Gruppdiskussion om den lästa berättelsen.
v. 19 – Språkliga strukturer och grammatik (8/5-14/5)
– Lektion 1 – Grundläggande grammatik och meningsbyggnad.
v. 20 – Att skriva och återge berättelser (15/5-21/5)
– Lektion 1 – Praktiska skrivövningar.
v. 21 – Presentation av egna berättelser (22/5-28/5)
– Lektion 1 – Elever presenterar sina berättelser.
v. 22 – Avslutning och reflektion (29/5-4/6)
– Lektion 1 – Reflektera över litteraturen.
v. 23 – Utvärdering (5/6-11/6)
– Lektion 1 – Utvärdering av kursinnehållet.
v. 24 – Sammanfattning av kursen (12/6-18/6)
– Lektion 1 – Sammanfattning och avskedsaktivitet.