En AI-baserad digital lärarassistent

Planering. Samhällskunskap. Grundläggande samhällskunskap och demokrati. v. 3 – v. 11. [Åk. 4 – 6]

Veckoplanering

Årskurs: grundskolan 4-6
Ämne: samhällskunskap
Tema: Grundläggande samhällskunskap och demokrati
Denna planering syftar till att ge eleverna en grundläggande förståelse för samhällskunskapens centrala begrepp och dess tillämpningar i vardagen. Undervisningen kommer att fokusera på demokrati, samhällsstrukturer och hur individer verkar inom samhället.

1. Introduktion till samhällskunskapens grunder och begrepp

Undervisningen under dessa veckor syftar till att introducera eleverna till samhällskunskapens grunder. Vi kommer att fokusera på viktiga begrepp som demokrati, rättvisa och delaktighet.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Grundläggande samhällsstrukturer och organisationsformer.Eleven kan beskriva grundläggande samhällsstrukturer och organisationsformer.
Demokrati och demokratiska processer.Eleven kan förstå och förklara centrala begrepp relaterade till demokrati.

*(Lgr 22. Samhällskunskap, åk. 4-6)*

v. 3 – Introduktion och centrala begrepp (15/1-21/1)
  • Lektion 1 – Introduktion till samhällskunskap
  • Lektion 2 – Centrala begrepp i samhällskunskap
v. 4 – Demokrati och delaktighet (22/1-28/1)
  • Lektion 3 – Vad är demokrati?
  • Lektion 4 – Hur deltar vi i demokratin?
v. 5 – Rättigheter och skyldigheter (29/1-4/2)
  • Lektion 5 – Personliga rättigheter och skyldigheter
  • Lektion 6 – Rättsystemets roll

2. Utveckling av samhällskunskapsförståelse och reflektion

Under dessa veckor kommer fokus ligga på att förstå samhällsstrukturer och hur individer bidrar till dessa genom aktivt deltagande.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Mänskliga rättigheter och ansvar.Eleven kan identifiera och reflektera över mänskliga rättigheter.
Lokala och globala frågor.Eleven kan diskutera och förstå lokala och globala frågor.

*(Lgr 22. Samhällskunskap, åk. 4-6)*

v. 6 – Mänskliga rättigheter (5/2-11/2)
  • Lektion 7 – Vad är mänskliga rättigheter?
  • Lektion 8 – Hur påverkar rättigheter individer?
v. 7 – Lokala frågor (12/2-18/2)
  • Lektion 9 – Vad är en kommun?
  • Lektion 10 – Lokala problem och möjligheter

3. Samhällsengagemang och aktiva medborgare

Denna del av kursen syftar till att belysa vad det innebär att vara en aktiv medborgare i samhället.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Aktörsperspektiv i samhället.Eleven kan redovisa exempel på aktörer i samhället.
Deltagande i demokratiska processer.Eleven kan beskriva hur man deltar i demokratiska processer.

*(Lgr 22. Samhällskunskap, åk. 4-6)*

v. 8 – Vad är en aktiv medborgare? (19/2-25/2)
  • Lektion 11 – Vilka krav ställs på en medborgare?
  • Lektion 12 – Hur kan man påverka politiska beslut?
v. 9 – Demokratiska processer i praktiken (26/2-3/3)
  • Lektion 13 – Valprocesserna
  • Lektion 14 – Hur påverkas vi av beslut?

4. Avslutning och reflektion över samhällskunskapens betydelse

Vi avslutar med att reflektera över hur samhällskunskapen bidrar till vår förståelse av världen och vår roll i den.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Samhällsutveckling och historiska perspektiv.Eleven kan ge exempel på hur samhällen har förändrats.
Framtida utmaningar och möjligheter.Eleven kan diskutera framtida samhällsfrågor.

*(Lgr 22. Samhällskunskap, åk. 4-6)*

v. 10 – Samhällsutvecklingen genom historien (4/3-10/3)
  • Lektion 15 – Hur har Sverige förändrats?
  • Lektion 16 – Samhällsförändringar och deras påverkan.
v. 11 – Framtida utmaningar (11/3-17/3)
  • Lektion 17 – Vilka frågor är viktiga för framtiden?
  • Lektion 18 – Hur kan vi skapa ett bättre samhälle?

Lov och ledigheter

  • [Sportlov] – v. 9 (25/2-3/3).

Uppföljning

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar
  • ➡️ Nästa– Fortsätt planeringen

×