“`html
Ämne: Spanska
Årskurs: Åk 9
Tid: 80 minuter, 2 gånger i veckan
Översikt av läsårsplanering
Syftet med denna läsårsplanering är att säkerställa att undervisningen i spanska för åk 9 överensstämmer med LGR 22:s kunskapsmål för språkval moderna språk.
Innehåll och struktur
1. Introduktion till spanska språket
- Grunderna i spanska grammatik
- Vanliga fraser och hälsningar
2. Tematiska enheter
- Kultur och traditioner i spansktalande länder
- Mat och dryck
- Familj och vänner
- Skola och utbildning
3. Språkfärdigheter
- Lyssna och förstå
- Tala och uttrycka sig
- Läsa och analysera texter
- Skriva korta texter
Bedömning
Bedömningen kommer att baseras på elevernas prestationer i både muntliga och skriftliga uppgifter, samt deras deltagande i klassdiskussioner.
Frågor och uppgifter
- Översätt följande meningar till spanska:
- Jag heter Anna.
- Vad heter du?
- Jag gillar att spela fotboll.
- Skapa en dialog mellan två personer som träffas för första gången.
- Beskriv din familj på spanska.
Viktiga termer
- Grammatik: Regler för hur språket används.
- Fraser: Vanliga uttryck som används i samtal.
- Bedömning: Utvärdering av elevers kunskaper och färdigheter.
Material och resurser
Material | Typ |
---|---|
Textbok i spanska | Läromedel |
Övningsblad | Uppgift |
Sammanfattning
Denna läsårsplanering syftar till att ge en strukturerad och målinriktad undervisning i spanska för åk 9, med fokus på att uppnå LGR 22:s kunskapsmål.
“`