“[Planering]. Spanska. Läsårsplanering för språkval. (3 v.). [Åk 9]”

“`html

Ämne: Spanska

Årskurs: Åk 9

Tid: 80 minuter, 2 gånger i veckan

Översikt av läsårsplanering

Syftet med denna läsårsplanering är att säkerställa att undervisningen i spanska för åk 9 överensstämmer med LGR 22:s kunskapsmål för språkval moderna språk.

Innehåll och struktur

1. Introduktion till spanska språket

  • Grunderna i spanska grammatik
  • Vanliga fraser och hälsningar

2. Tematiska enheter

  1. Kultur och traditioner i spansktalande länder
  2. Mat och dryck
  3. Familj och vänner
  4. Skola och utbildning

3. Språkfärdigheter

  • Lyssna och förstå
  • Tala och uttrycka sig
  • Läsa och analysera texter
  • Skriva korta texter

Bedömning

Bedömningen kommer att baseras på elevernas prestationer i både muntliga och skriftliga uppgifter, samt deras deltagande i klassdiskussioner.

Frågor och uppgifter

  1. Översätt följande meningar till spanska:
    • Jag heter Anna.
    • Vad heter du?
    • Jag gillar att spela fotboll.
  2. Skapa en dialog mellan två personer som träffas för första gången.
  3. Beskriv din familj på spanska.

Viktiga termer

  • Grammatik: Regler för hur språket används.
  • Fraser: Vanliga uttryck som används i samtal.
  • Bedömning: Utvärdering av elevers kunskaper och färdigheter.

Material och resurser

Material Typ
Textbok i spanska Läromedel
Övningsblad Uppgift

Sammanfattning

Denna läsårsplanering syftar till att ge en strukturerad och målinriktad undervisning i spanska för åk 9, med fokus på att uppnå LGR 22:s kunskapsmål.

“`


Modern Tillbaka-knapp