Lektionsplanering: Bokstäver och ljud i Svenska för förskoleklass
Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Svenska
Tema: Bokstäver och ljud
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Språkets uppbyggnad: bokstäver och ljud | I förskoleklassen används inga betygskriterier | I förskoleklassen används inga betygskriterier |
[Lgr22, Svenska, Förskoleklass]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till bokstäver och ljud (10 min)
- Visa några bokstäver på tavlan eller i boken.
- Låt eleverna titta på bokstäverna och säga vad de tror bokstäverna heter.
- Lär ut hur vissa bokstäver låter när man säger dem.
- Gör ljudet tillsammans högt och tydligt.
- Använd bilder eller föremål som börjar på bokstaven för att hjälpa barnen att koppla ljud och bokstav.
2. Rim och ramsor (10 min)
- Läs en ramsa eller kort dikt med rim.
- Upprepa ramsan tillsammans med eleverna.
- Prata om vilka ord som låter lika i slutet på ramsan.
- Låt eleverna prova att säga egna rimord på samma ljud.
3. Lek med bokstäver (10 min)
- Ge barnen bokstavskort eller klossar med bokstäver.
- Uppmana dem att hitta bokstaven som ni nyss lärt er.
- Lek “Hitta ljudet” där barnen visar bokstav när läraren säger ett ljud.
- Uppmuntra barnen att säga ljudet högt.
4. Berätta en kort saga (10 min)
- Läs en enkel sagobok med tydliga bilder.
- Visa bilderna och prata om vad som händer.
- Låt barnen återberätta delar av sagan med egna ord.
5. Avslutning och reflektion (10 min)
- Samla barnen i en ring och fråga vad de har lärt sig idag.
- Låt några barn säga en bokstav och ljud.
- Uppmuntra barnen att prata om sina favoritrim eller ljud.
Ämnesinnehåll
- Bokstäver och ljudkoppling: Barnen ska förstå att bokstäver representerar ljud och kunna känna igen några bokstäver och deras ljud.
- Rim och rytm: Genom rim och ramsor utvecklas elevernas språkljudsmedvetenhet och förmåga att uppfatta ljudmönster.
- Ljud- och språklekar: Lekfulla aktiviteter hjälper barnen att öva på att höra och uttala olika ljud.
- Sagoberättande: Berättelser stimulerar språkförståelse, fantasi och ordförråd.
- Språklig kommunikation: Eleverna övar på att uttrycka sig muntligt och lyssna på andra.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Bokstav | Tecken som används för att skriva ord. | Från fornsvenska “boksteff” |
Rim | Ord som låter lika i slutet, t.ex. katt – hatt. | Från fornsvenska “rim” |
Ljud | Det vi hör när någon talar eller sjunger. | Ursprung från fornsvenska “ljud” |
Saga | En berättelse som kan vara påhittad. | Från fornsvenska “saga” |
Rytm | Mönster av ljud eller ord i en text eller sång. | Ursprung från grekiska “rhythmos” |
Diskussionsfrågor
- Varför tror ni att barnens namn och ljuden i namnen är viktiga att kunna känna igen? Kan ni tänka er något roligt rim med ert namn?
- Om bokstäver kunde prata, vad skulle de säga till varandra? Hur skulle det låta om bokstäver hade olika personligheter?
- Vad händer om man byter ljud i ett ord? Kan ni hitta på ett nytt roligt ord genom att byta en bokstav i ert namn?
- Om ni skulle berätta en saga för en vän, vilka delar tycker ni är viktigast att ha med? Hur gör man en saga spännande?
Aktivitet
Låt barnen leka en ljud- och bokstavsjakt i klassrummet. Lägg ut olika föremål eller bilder som börjar på olika bokstäver. Barnen ska gå runt och hitta saker som börjar på det ljud ni övar på just nu. När de hittar ett föremål får de säga ljudet och bokstaven högt för en kompis eller för läraren. Detta är ett roligt och aktivt sätt att träna bokstavskännedom och koppling mellan ljud och tecken.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilken bokstav lärde vi oss idag? | Vi lärde oss ljudet och bokstaven för till exempel “S”. |
Vad är ett rim? | Ett rim är när ord låter lika i slutet, som katt och hatt. |
Vad gör bokstäver? | Bokstäver visar vilka ljud vi ska säga när vi läser och skriver. |
Vad är en saga? | En saga är en berättelse som man kan hitta på och lyssna på. |
Hur kan man leka med bokstäver? | Man kan leta efter dem, säga deras ljud och göra rim. |
Varför är rim bra att öva på? | Rim hjälper oss att höra ljuden i orden och blir bättre på att läsa. |
Hur kan vi berätta en saga? | Vi kan använda bilder och prata om vad som händer i sagan. |
Vad betyder rytm? | Rytm är hur ljud och ord går i takt och mönster. |
Hur gjorde vi ljudleken idag? | Vi sa ljuden högt och försökte hitta bokstäver som passar. |
Varför är det roligt att lära sig bokstäver? | För att då kan vi läsa böcker och skriva egna berättelser. |
Citat
”Språket är nyckeln till hela världen.” – Astrid Lindgren, 1971
Denna tanke visar hur viktigt det är för barn att tidigt upptäcka språket, som öppnar dörrar till att förstå och kommunicera med världen omkring dem. Den här lektionen tar vara på den nyfikenheten genom att göra bokstäver och ljud lekfulla och tillgängliga.
”Att leka med ord är att upptäcka nya världar.” – Elsa Beskow, 1925
Genom rim och ramsor lockas barnens fantasi och språkkänsla fram. Lekar med språk gör att eleverna får en mer personlig och positiv relation till att läsa och skriva.