Ämne: Svenska

Årskurs: 4–5

Veckoplanering

Tema: Dilemman och reflektioner

Denna lektion syftar till att utveckla elevernas förmåga att förstå och reflektera över olika dilemman genom läsning och samtal. Genom korta texter som beskriver olika situationer får eleverna träna på att resonera, uttrycka sina tankar och empati.

BlockTemaVeckor
1Dilemman och frågorv. 10

Ämnesblock 1: Dilemman för att utveckla resonemang och empati

I detta ämnesblock fokuserar vi på att eleverna ska läsa och förstå korta dilemman och sedan besvara frågor som utmanar deras tänkande och känslomässiga förståelse. Genom detta tränar eleverna sin läsförståelse, sitt ordförråd och sin förmåga att resonera kring olika situationer.

Betygskriterier på grundläggande nivå (E) inkluderar att eleven kan återberätta innehållet i texter och göra enkla reflektioner kring textens budskap.

Centralt innehållBetygskriterium EBetygskriterium C
Lässtrategier för att förstå texterEleven kan göra enkla kopplingar till innehållet.Eleven kan göra enkla dragningar av slutsatser.
Reflektion över texter och eget lärandeEleven kan ge enkla omdömen om innehållet och budskapet.Eleven kan resonera med viss säkerhet om innehållet.

(Lgr22, Svenska, åk 4-5)

v. 10 – Dilemman och reflektioner (6/3 – 10/3)

  • Lektion 1 – Introduktion till dilemman och genomgång av texter.
  • Lektion 2 – Läsning och analys av 6 olika dilemman med tillhörande frågor.
  • Lektion 3 – Gruppdiskussion och reflektion kring dilemman.
  • Lektion 4 – Skriftlig reflektion kring ett eller flera dilemman.

Sex dilemma-texter med tillhörande frågor

Dilemma 1: Den glömda hemligheten

Emma har lovat sin bästa vän att inte berätta en hemlighet, men någon annan frågar henne. Ska hon berätta för att hjälpa, eller hålla sitt löfte?

Frågor:

  1. Varför är det viktigt att hålla hemligheter?
  2. Kan det finnas tillfällen då det är rätt att berätta en hemlighet?
  3. Hur tror du Emma känner sig när hon måste välja?
  4. Vad skulle du göra i Emmas situation?
  5. Hur kan man visa respekt för sina vänner i en sådan situation?

Dilemma 2: Den tappade cykeln

Jonas hittar en cykel som verkar övergiven utanför skolan. Den är väldigt fin. Ska han låna den eller lämna den där?

Frågor:

  1. Vad tror du att det bästa Jonas kan göra är?
  2. Hur skulle det kännas om det var din cykel som någon lånade utan att fråga?
  3. Varför är det viktigt att fråga om lov innan man tar något?
  4. Kan det finnas situationer där det är okej att låna något utan att fråga?
  5. Vad kan Jonas göra för att hitta ägaren till cykeln?

Dilemma 3: Grupptryck i skolan

Sara vill följa med sina kompisar för att göra något som hon egentligen inte tycker är rätt. Ska hon lyssna på sina kompisar eller gå sin egen väg?

Frågor:

  1. Vad betyder ordet ”grupptryck”?
  2. Hur kan man säga nej till sina kompisar utan att bli ovänner?
  3. Har du varit med om något liknande? Hur gjorde du?
  4. Varför är det viktigt att stå för sina egna åsikter?
  5. Hur kan man hjälpa en kompis som har svårt att säga nej?

Dilemma 4: Att dela eller inte dela

David har en ny leksak som hans kompis Jenny också vill leka med. Ska han dela leksaken eller behålla den för sig själv?

Frågor:

  1. Vad är bra med att dela saker?
  2. När kan det kännas svårt att dela med sig?
  3. Hur tror du Jenny känner sig om David inte vill dela?
  4. Kan man säga nej till att dela ibland? Hur?
  5. Vad kan man göra för att alla ska känna sig glada när man leker tillsammans?

Dilemma 5: Att be om hjälp

Elin tycker att matte är svårt och vågar inte be läraren om hjälp. Ska hon fråga fast hon är blyg?

Frågor:

  1. Varför kan det vara svårt att be om hjälp ibland?
  2. Vad kan hända om man inte ber om hjälp?
  3. Hur kan man göra för att våga fråga?
  4. Hur kan en lärare hjälpa elever som är blyga?
  5. Har du varit i en liknande situation? Vad gjorde du?

Dilemma 6: Att stå upp för någon annan

Lisa ser att en klasskompis blir retad men vågar inte säga ifrån. Vad ska hon göra?

Frågor:

  1. Varför är det viktigt att stå upp för andra?
  2. Vad kan man göra om man inte vågar säga ifrån direkt?
  3. Hur tror du den som blir retad känner sig?
  4. Hur kan man hjälpa någon som blir retad utan att själv bli utsatt?
  5. Vad kan man göra tillsammans i klassen för att minska retande?