Ämne: Svenska för invandrare, SFI kurs B
Årskurs: Vuxenutbildningen
Tidsperiod: v. 20–24
Antal lektioner per vecka: 5 (måndag till fredag)
Block | Tema | Veckor |
---|---|---|
1 | Hörförståelse och uttal | v. 20–21 |
2 | Läsförståelse och ordförråd | v. 22–23 |
3 | Muntlig interaktion och skriftlig färdighet | v. 24 |
Ämnesblock 1: Hörförståelse och uttal för nybörjare på SFI kurs B
Detta första block fokuserar på att utveckla elevens förmåga att förstå enkla och tydliga muntliga meddelanden, instruktioner och vardagliga samtal. Uttal och fonemträning ingår för att underlätta kommunikationen. Blocket är valt eftersom hörförståelse är en grundläggande färdighet för språkinlärning och central i kursplanen.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Hörförståelse av enkla och tydliga muntliga meddelanden och instruktioner i vardagliga situationer. | Eleven förstår huvudinnehållet i enkla och tydliga meningar och meddelanden. | Eleven förstår detaljer i enkla och tydliga meningar och meddelanden. |
v. 20 – Introduktion till hörförståelse och enkla instruktioner (13/5–17/5)
- Lektion 1 – Grundläggande hörförståelse: Fokusera på vardagliga hälsningsfraser och enkla frågor.
- Lektion 2 – Uttalsträning: Vanliga ljud och betoningar i svenska.
- Lektion 3 – Instruktioner i klassrummet: Lyssna och utföra uppgifter.
- Lektion 4 – Lyssna på enkla dialoger: Par- och gruppövningar.
- Lektion 5 – Sammanfattning och repetition: Kort muntlig övning.
v. 21 – Fördjupning i hörförståelse och vardagliga samtal (20/5–24/5)
- Lektion 1 – Lyssna och svara: Frågor om enkla meddelanden.
- Lektion 2 – Uttal och intonation: Fokus på frågor och svar.
- Lektion 3 – Hörförståelseövningar i olika vardagssituationer.
- Lektion 4 – Rollspel: Simulera samtal på affären och bussen.
- Lektion 5 – Muntliga korta presentationer: Bana väg för muntlig interaktion.
Ämnesblock 2: Läsförståelse och ordförråd
Det andra blocket fokuserar på att utveckla elevens förmåga att läsa och förstå kortare texter, samt utöka ordförrådet relaterat till vardagsliv och samhälle. Det är viktigt att kunna tolka text och instruktioner i olika sammanhang. Blocket är kopplat till kursplanens centrala innehåll om läsförståelse och ordförråd.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Läsförståelse av korta och enkla texter och ordförråd relaterat till vardagsliv. | Eleven kan förstå huvudinnehållet i enkla texter och använda grundläggande ordförråd. | Eleven kan förstå detaljer i enkla texter och använda relevant ordförråd. |
v. 22 – Lässtrategier och grundläggande ordförråd (27/5–31/5)
- Lektion 1 – Läsa enkla texter: Skyltar, annonser och korta meddelanden.
- Lektion 2 – Ordförrådsträning: Vardagsliv och familj.
- Lektion 3 – Stava och skriva enkla ord.
- Lektion 4 – Läsförståelseövningar med frågor.
- Lektion 5 – Samtala om innehållet i texterna.
v. 23 – Läsning i samhällskontext och utökat ordförråd (3/6–7/6)
- Lektion 1 – Läsa enklare informationsmaterial (t.ex. broschyrer).
- Lektion 2 – Ordförråd kring jobb och utbildning.
- Lektion 3 – Identifiera huvudidé och detaljer i text.
- Lektion 4 – Skriva korta texter med hjälp av mallar.
- Lektion 5 – Reflektion och sammanfattning av ordförråd.
Ämnesblock 3: Muntlig interaktion och skriftlig färdighet
Det avslutande blocket fokuserar på att eleverna ska kunna uttrycka sig muntligt i enklare vardagliga situationer och utveckla grundläggande skriftliga färdigheter. Fokus ligger på dialoger, enkla samtal och skriva enkla meddelanden och texter. Detta är centralt enligt kursplanens mål för muntlig och skriftlig förmåga.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Muntlig interaktion i enkla vardagliga samtal och skriva korta, enkla texter. | Eleven kan delta i samtal om vardagliga ämnen och skriva enkla meddelanden. | Eleven kan föra enkla samtal och skriva korta sammanhängande texter. |
v. 24 – Muntliga dialoger och skriftliga övningar (10/6–14/6)
- Lektion 1 – Rollspel: Beställa mat, fråga om vägen.
- Lektion 2 – Samtalsövningar i par och grupp.
- Lektion 3 – Skriva enkla meddelanden och formulär.
- Lektion 4 – Skrivträning: Personliga brev och e-post.
- Lektion 5 – Övning och bedömning av muntlig och skriftlig färdighet.