Veckoplanering
Årskurs: 4 Ämne: Svenska Tema: Ordklasser
Denna planering fokuserar på att introducera och fördjupa elevernas kunskaper om ordklasser. Under tre veckor kommer vi att gå igenom olika typer av ordklasser, deras funktioner och betydelse i språket. Syftet är att stärka elevernas språkliga medvetenhet och förmåga att använda ordklasser korrekt i både tal och skrift.
1. Introduktion till ordklasser och deras funktioner
Undervisningen under dessa tre veckor syftar till att få eleverna att förstå vad ordklasser är och hur de används i svenska språket. Vi kommer att gå igenom substantiv, verb, adjektiv och adverb, samt deras respektive funktioner i meningar. Genom varierade övningar och gruppdiskussioner ska eleverna få möjlighet att praktisera och befästa sin kunskap.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Ordklasser och deras funktioner i språket | Eleven kan använda några ordklasser korrekt i sin egen text. |
(Lgr 22, Svenska, åk. 4)
v. 10 – Introduktion till substantiv (6/3 – 12/3)
- Lektion 1 – Introduktion till substantiv: vad är substantiv?
- Lektion 2 – Övningar med substantiv.
v. 11 – Fördjupning om verb (13/3 – 19/3)
- Lektion 3 – Vad är verb och varför är de viktiga?
- Lektion 4 – Övningar med verb och deras tidsformer.
v. 12 – Adjektiv och adverb (20/3 – 26/3)
- Lektion 5 – Introduktion till adjektiv: beskriva substantiv.
- Lektion 6 – Vad är adverb och hur används de i språket?
Röda dagar och temadagar under perioden:
- [Röd dag] – Påsk (29/3 – 1/4).
Uppföljning
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar.
- ➡️ Nästa– Fortsätt planeringen.