Veckoplanering

Årskurs: 4
Ämne: Svenska
Tema: Ordklasser
Denna planering fokuserar på att introducera och fördjupa elevernas kunskaper om ordklasser. Under tre veckor kommer vi att gå igenom olika typer av ordklasser, deras funktioner och betydelse i språket. Syftet är att stärka elevernas språkliga medvetenhet och förmåga att använda ordklasser korrekt i både tal och skrift.

1. Introduktion till ordklasser och deras funktioner

Undervisningen under dessa tre veckor syftar till att få eleverna att förstå vad ordklasser är och hur de används i svenska språket. Vi kommer att gå igenom substantiv, verb, adjektiv och adverb, samt deras respektive funktioner i meningar. Genom varierade övningar och gruppdiskussioner ska eleverna få möjlighet att praktisera och befästa sin kunskap.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Ordklasser och deras funktioner i språketEleven kan använda några ordklasser korrekt i sin egen text.

(Lgr 22, Svenska, åk. 4)

v. 10 – Introduktion till substantiv (6/3 – 12/3)
  • Lektion 1 – Introduktion till substantiv: vad är substantiv?
  • Lektion 2 – Övningar med substantiv.
v. 11 – Fördjupning om verb (13/3 – 19/3)
  • Lektion 3 – Vad är verb och varför är de viktiga?
  • Lektion 4 – Övningar med verb och deras tidsformer.
v. 12 – Adjektiv och adverb (20/3 – 26/3)
  • Lektion 5 – Introduktion till adjektiv: beskriva substantiv.
  • Lektion 6 – Vad är adverb och hur används de i språket?

Röda dagar och temadagar under perioden:

  • [Röd dag] – Påsk (29/3 – 1/4).

Uppföljning

Uppge ett nyckelord nedan så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar.
  • ➡️ Nästa– Fortsätt planeringen.